Bila Lelaki Nigeria Belanja Makan

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Hari tu saya pernah cerita pasal lelaki Nigeria ni. Al maklum la, mana-mana universiti pun ramai foreign student.... tak terlepas la dari Nigeria dan Arab ni.

Hari Isnin, masa saya duk beli nasi, duk pilih lauk apa nak ambil, saya perasan seorang student Nigeria ni tengok lauk yang saya ambil. Bila saya ambil nasi yang ketiga dia belum siap ambil lagi. Dia angkat tangan tanya orang kat cafe sayur apa. Memandangkan orang kat cafe tak bersahut saya pergi dekat dia dan bagi tahu sayur sekian-sekian.... Dia setuju untuk rasa dan ambil.

Saya ke kaunter nak bayar, dia datang. Lalu terus mahu bayar saya punya. Saya cakap tak perlu kerana nasi saya tiga bungkus. Dia berkeras nak bayar juga, sampaikan kakak tauke cafe pun pening. Muka dia dah semacam bila berkali saya tolak. Akhirnya saya mengalah dia bayar juga nasi saya!

Kakak cafe tanya saya. Kenal ke? student ke? Tak kenal kata saya, baru jer kenal tadi, dia tanya sayur apa? Rasanya student baru, macam dia belum selesa dengan masakan Melayu.

Hehe.... bial balik saya cakap kat encik husband Nigeria student belanja nasi ni! Dia tanya kenapa? Ntah! Allah Ya Razzaq, Ya Rahman, Ya Rahim....



1 comment:

  1. Alhamdulillah rezeki tu... Menolong tanpa prejudis.. mungkin dia terharu dan berterima kasih..

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

Powered by Blogger.