Rasulullah SAW Memuliakan Golongan Miskin

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

sumber google
Ini saya ambil daripada kuliah Dr Wan dalam Entry ini

Sifat Rasulullah adalah pancaran Nur Makrifat, pancaran nama-nama Allah

Ar Rahman, Ar Rahim, Al Baab

Baginda menunjuk belas kasihan kepada semua sama ada para sahabat, atau pun musuh. Orang yang mencaci, melempar najis, ranting berduri, batu dan dahagakan darah baginda juga mendapat limpah kasih sayang dan simpati baginda.

Sikap Raslullah terhadap orang Miskin
Bagaimana kesantunan Rasulullah terhadap orang miskin sentiasa mendekati orang miskin
Melebihkan orang miskin daripada orang kaya. Mengajar cara pembahagian zakat kepada orang miskin.

Pesanan daripada baginda:
Khabarkan kepada orang miskin kaum muhajirin bahawa mereka juga akan memasuki syurga firdaus 40 tahun lebih awal sdaripada orang kaya. Sebab mereka masuk awal kita mesti memuliakan mereka.
Jika seluruh dunia ini penuh dengan orang kaya lelaki miskin adalah lebih baik daripada kesemua. Bagaimana mulianya orang miskin kerana Rasulullah dalam doanya pernah minta :  
Dilahirkan dalam miskin, hidup dalam miskin dan dimatikan dalam miskin dan esok dibangkitkan dalam miskin juga bersama golongan-golongan orang miskin.
Jangan menghina orang-orang miskin.
Jangan rasa terhina ketika kita miskin. Bagaimana nak rasa terhina sedangkan kita dalam kelompok Raslullah kumpulan miskin. Kemiskinan itu mulia tetapi miskin jasmani, hati itu kaya.

Kaya Hati
Kaya hati maksudnya boleh memberi apa yang kita ada, taka da duit berilah doa, berilah senyuman, berilah salam. Allah tak melihat duit ringgit sebanyak mana sekali pun. 



3 comments:

Powered by Blogger.