Pak Yus Dalam Kenangan

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم



Lepas maghrib tadi, diri ini menyampaikan kuliyah maghrib.... Mulanya nak sampaikan tentang sunnah ketika ada kematian... Namun, dari awal sampai akhir, aku hanya dapat mampu melazkan kata-kata iktibar yang perlu kita ambil dari kisah kematian seorang pemuda yang telah kehilangan ibu dan ayahnya dan telah banyak menghiburkan kita serta membuatkan kita tersenyum dan hilang stress tatkala menonton telatahnya.
Dalam kuliyah tersebut, aku katakan ;
Ya benar, dia bukan yang dikenali sebagai ustaz, dia hanya pelawak, tapi perasankah tuan-tuan, tatkala dia telah meninggal dunia, Allah memuliakan dia dengan cara Allah membuka semua kisah-kisah kebaikannya ketika dia di dunia, barulah kita tahu yang beliau ini orang yang rajin bersedekah dan menginfaqkan hartanya untuk kebaikan ummat, barulah kita tahu yang beliau ini hidupnya diuji dengan pelbagai ujian keimanan, dia ini kehilangan ibu dan ayah, dia dikatakan dipinggirkan keluarga, berhijrah ke Kuala Lumpur untuk mencari nafqah, banyak membantu orang lain yang lebih memerlukan, dan kita dapat tahu kebaikan yang dia lakukan dan ujian yang dia hadapi dengan penuh kesabaran tatkala beliau telah meninggal dunia, dan dia di alam sana, dia tak tahu pun yang sekarang ini kita sedang menceritakan tentang kebaikan dan amal solehnya.
Aku katakan lagi dalam kuliyah maghrib tadi:
Bila Pak Yus dah mati, Allah muliakan dia, Allah buka semua kisah kebaikannya dan sekarang ini barulah kita dapat tahu kebaikannya itu. Semasa beliau hidup, sekalipun beliau pelawak, kita tidak pernah dengar dia menceritakan keburukan orang lain, kita tidak pernah dengar apa-apa yang negatif dari mulutnya terhadap orang lain, kita tak pernah nampak dia menjatuhkan orang lain. Yang kita tahu setelah kematiannya adalah semua cerita-cerita yang amat baik dan meberi keinsafan kepada kita. Akhirnya kita tahu bahawa Pak Yus adalah seorang yang BENAR-BENAR IKHLAS DALAM AMALANNYA SERTA MEMILIKI SIFAT TAWADHU' YANG AMAT TINGGI. Hebat insan yang bernama Yusri Bin Edoo a.k.a Pak Yus, Pak Yuih.
Aku katakan lagi :
Ya benar, beliau hanyalah pelawak, tapi beliau lebih mulia daripada sebahagian orang berstatus agama yang menjual agama untuk kepentingan diri. Pak Yus juga hamba Allah yang akan dihisab oleh Allah nanti. Sekalipun beliau hanyalah pelawak, tapi amal baik yang dilakukan ketika hidup, dia tidak mahu menghebahkannya kerana dia tahu bahawa biar Allah sahaja yang tahu apa kebaikan yang dia lakukan. Hasilnya, bila dia dah mati, Allah buka kisah amal baiknya itu untuk kita jadikan iktibar.
Akhir kata tadi, aku katakan :
Jadilah insan yang ikhlas beramal kerana Allah, jagalah aib, jangan buka aib orang lain, agar bila kita dah mati nanti, orang tak buka aib kita, dan janganlah buka aib diri sendiri, moga Allah tutup aib kita di Mahsyar nanti.
Rahimahullah Pak Yus, Allahumma ghfir lahu warhamhu wa3aafihi wa3fu3anhu.
Kami sentiasa mendoakanmu wahai insan yang telah banyak buat kami terhibur dan tersenyum. Moga amal kebaikanmu, kesakitan mu sebelum mati itu akan menjadi penyebab untuk kau tergolong di kalangan ahli syurga. Amiin.
Sumber : Mahathir Alkhobiri‪#‎MahathirALKHOBIRImotivation‬


6 comments:

  1. salam kak, terima kasih sebab share ni, saya pun perasan kematian Pak Yus ni, lain dari artis artis lain, benar lah Allah muliakan dia. Allah maha Tahu.
    wallahualam

    ReplyDelete
  2. Allah yang lebih tahu, alfatihah

    ReplyDelete
  3. aminnn....smoga beliau tergolong di kalangan orang yang beriman...

    ReplyDelete
  4. insaf kanns., alfatiha utk arwah pak yus tuuu

    ReplyDelete
  5. Benar2 menginsafkan. Moga arwah tenang di sana.

    ReplyDelete
  6. Subhanallah..sayu membacanya..
    smga arwah ditempatkan dgn org yg briman..

    ReplyDelete

Powered by Blogger.