Bil Makan Tengahari 19 Orang, RM1,131

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Gambar yang dimuat naik oleh pengguna Facebook, Zuhairi Adnan itu menunjukkan resit hidangan makan tengahari pada 12 Disember di Restoran Amin Floating, Langkawi berjumlah RM1,131.

“Terkejut beruk dapat bil makan lunch tadi with famili RM 1,131.00…tengoklah tu harga ikan kerapu 4 ekor, mak aiii,” demikian antara tulisannya.

Harga yang dikenakan itu antaranya untuk hidangan ikan kerapu, sotong goreng tepung, telur dadar, sayur goreng dan minuman jus yang dinikmati Zuhairi bersama keluarga seramai 19 orang.
Gambar resit berkenaan dikongsikan lebih 4,000 kali di Facebook serta mendapat reaksi daripada ramai netizen yang terkejut dengan harga dikenakan.

Seorang pengguna Facebook, Ryaikal Samsudin menulis: “Mahalnya, kalau tak boleh bayar macam mana ni? Lari la? Hahaha.”

Seorang lagi pengguna Rogayah Kah memberi komen, rakyat perlu memboikot restoran itu yang jelas mengenakan caj berlebihan kepada pelanggan.
Melihat isu ini mendapat perhatian, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Langkawi (Lada) Tan Sri Khalid Ramli tampil memberikan penjelasan.
Menurut Khalid, pelanggan sebenarnya boleh membuat anggaran caj yang perlu dibayar kerana senarai harga makanan sudah pun dipamerkan dalam menu.

“Harga ikan kerapu harimau segar memang mahal di Langkawi namun pemilik restoran perlu mengenakan caj yang munasabah,” katanya kepada Bernama.

Khalid berkata, pihaknya sentiasa peka dengan rungutan berkenaan kos barangan dan perkhidmatan yang tinggi di pulau itu dan akan memastikan pengunjung mendapat perkhidmatan setimpal dengan bayaran yang dikeluarkan.
Bagaimanapun jelasnya, pengunjung juga perlu memahami kos yang terpaksa ditanggung oleh penyedia perkhidmatan.

“Harga sememangnya mempunyai kaitan dengan penawaran dan permintaan namun kita tidak mahu harga (barangan dan perkhidmatan) dinaikkan secara melampau ketika ramai orang berkunjung ke Langkawi,” katanya.

Sumber : mynewshub



8 comments:

  1. Makkk aihh mahalnyaa. Sy kalau bab makan ni selalu berkira, dari makan makanan yg berpuluh ringgit tp tak kenyang baik makan kat warung jee murah dan mengenyangkan hahahaha

    ReplyDelete
  2. ya allah.
    kalau centu bukak kedai beberapa hari je pun kaya gila dah ahaha

    ReplyDelete
  3. Allahu...serius kak...PC tergamam...

    ReplyDelete
  4. Saja nak buat viral.. Mesti restoran tu dah letak harga.. Lagi pun untuk 19 orang makan.. Bukan seorang dua..

    ReplyDelete
  5. barang basah pun mahal inikan makan seafood kat luar.. saya pernah makan dengan suami 3 jenis seafood pun dah RM150.. inikan makan untuk 19 orang

    ReplyDelete
  6. untuk 19 orang mungkin berbaloi kut.. sebab Lissa tinggal di Labuan, lebih kurang macam Langkawi.. harga makanan laut memang mahal :D

    ReplyDelete
  7. gulp **
    mahalnya huhu

    -------
    cik kumbang follow sini
    Jom usha hasil DIY cik kumbang wink! :
    http://kumbangmerahbintikhitam.blogspot.my/search/label/DIY

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

Powered by Blogger.