Jangan Membazir Roti, Boleh Jadi Puding Roti

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Jangan Membazir Roti, Boleh Jadi Puding Roti / Allhamdulillah... Entah pantun berapa kerat title kali ni... hehehe... minggu lepas dek banyak sangat majlis raya anak-anak, majlis raya mak dia ni langsung tak de.... kekekeke..... ye la sekolah pagi la, sekolah petang la.... tu baru 2 orang anak bersekolah, tak tahan la mak dia ni duk pk nak buat apa... Last beli jer roti, kakak jer yang buat puding tuk raya sekolahnya.... 



Dek banyak roti lebih, sebab kat rumah tu bukan banyak stok makanan, mak dia ni beli la takut kang memalam anak-anak lapar.... Roti dah nak expired, cepat-cepat la buat puding roti lagi. Petang kelmarin singgah nak beli esen vanila kat kedai dekat rumah tu, xde lak... mak dia pun ni main belasah je apa yang ada kat rumah nak hilangkan bau hanyir telur maka, bubuh la bunga cengkih.... Biasa bila rajin dah kepuk telur tu terus buang jer bunga cengkih tu, semalam sebab nak cepat main belasah tuang sahaja ke atas roti tu.... 

Bila Nur Jannah Gigit Bunga Cengkih?
hehehe.... kesian adik Nur Jannah, bila dia makan, dia datang kat saya! duk aaaa... aaaa.... sambil nganga tunjuk mulut dia! Dalam hati saya, budak ni tergigit bunga cengkih kot?

Saya pun buang puding roti yang dah dia gigit dalam mulutnya... haaaa...... betul la ada bunga cengkih! hehehehe..... nak cakap tak pandai lagi. Duk aaaa..... aaaaa..... mesti dia rasa lain.... haduihhh... kesian adik....


Guna Susu Dutch Lady Nur Jannah
hehehe.... susu tepung dewasa habis, susu segar pun tak ada... Apa yang ada susu tepung Nur Jannah la... Saya ambil beberapa sudu campur sikit dengan susu pekat, bancuh tuangkan di atas roti... hehehe.... janji siap! Tadi pagi dh nak habis dah puding roti, saya buat dengan 7 biji telur, tak tahu la roti berapa keping, saya main agak jer! kakak bawa bekal kat sekolah.... kak ngah pun sama nak bawa bekal puding roti juga. 

Yang penting siap, jadi makan, masuk perut sedap! 

Allhamdulillah....

11 comments:

  1. hehehe comel tergigit bunga cengkih. mesti rasa lain macam sikit hehe..

    ReplyDelete
  2. Aduh..mesti dia rasa tak best time gigit bunga cengkih tu..

    ReplyDelete
  3. Alahai.. Mesti pelik rasa dia.. Sian dia.. Seronok bila masak, anak-anak makan dengan gembira..

    ReplyDelete
  4. Sedapnya. Lama tak buat puding roti. Puding roti makan sejuk sejuk, adu du sedapnya

    ReplyDelete
  5. sedapnyaa. teringin pulak tetiba. hehe.

    ReplyDelete
  6. Sedao.teringin nak buatm.tak pernah buat

    ReplyDelete
  7. sis nak resipi,nampak sedap sangat tu,selalu nak buat puding roti,sampai laaa ni tak buat-buat lagi,rasanya kalau buat mesti anak suka juga ni.hehehe

    ReplyDelete
  8. wow..cara yang bijak untuk mengelakkan pembaziran

    ReplyDelete
  9. hihi. sedap kan. mek skalo buang je roti. lain kali nk remind diri buat puding roti ni. hehe

    ReplyDelete
  10. suka puding roti alahai terliur tgk pepagi buta ni

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

Powered by Blogger.