Homestay di Dalam Kampus USM Penang

Homestay di Dalam Kampus USM Penang / Allhamdulillah, assalamualaikum. Bulan September nanti akan uka semester baharu bagi pengajian di universiti awam. Ada juga yang baharu nak mendaftar dan uols kalau ada sesiapa nak mencari penginapan di dalam kampus USM tak mahu tinggal di luar kampus, anda oleh menginap di Homestay. 

Kalau sebelum ni USM memang terkenal dengan Guest House di atas bukit Ali Setan tu, tapi sekarang guest house tu telah di ubah suai untuk pelajar international....

Untuk pengetahuan anda di dalam kampus USM Penang ada dua tempat penginapan bagi outsider. Pertama rumah tumpangan di Pusat Islam. Namun, kat sini rumah penginapannya atau rumah tamu memang macam goreng pisang panas. Sekarang bulan Julai, dah ada yang booking untuk bukan Oktober. Walau bagaimananapu Pusat Isalam hanya membuka tempahan 2 minggu awal. 


Selain itu juga anda boleh booking atau pergi terus di Pejabat Penginapan Pelajar di bangunan H24 yang mana jabatan ini ada menyediakan homestay.

Bayaran
Bagi homestay yang tanpa berhawa dingin dengan 2 ilik
Tanpa aircond
1 bilik single + 1 bilik doule
1 toilet
1 pantry
1 living room
Harga RM80 sehari


Bagi homestay yang tanpa berhawa dingin dengan 2 ilik
Ada aircond
1 bilik single + 1 bilik doule
1 toilet
1 pantry
1 living room
Harga RM150 sehari

Baca : Rumah Tetamu di UKM

Wokey, hari ni saya perkenalkan dulu homestay yang RM80 ni, sebab yang ni dalam kampus USM berhampiran dengan Desasiswa Cahaya Gemilang, kalau homestay yang RM150 dengan aircond tu, di luar pagar main kampus berhampiran dengan Desasiswa Restu, Tekun dan Saujana di bukit gambir.
Masih di main campus tapi luar main gate... hehehe....


Hadapan pintu masuk rumah


Halaman depan rumah


Box disediakan bagi penyerahan kunci


Namum, semasa saya hendak booking penginapan ini, saya terjah terus ke pejabat Penginapan Pelajar di bangunan H24 bahagian tas (maik tangga tepi bangunanan). Bahagian bawah adalah pejabat bendahari tau.... terjah situ, tanya ada bilik atau homestay? mereka kata ada. Kebetulan pada hari saya pergi tu musim cuti semester dan semua homestay yang ada (tak banyak) dalam beberapa unit sahaja, semua kosong.

Saya pilih yang RM80 ringgit tanpa aircond kerana ia berada di dalam kawasan kampus dekat dengan bangunan rumah transit USM belakang tadika. Yang penting dalam kampus berhampiran desasiswa cahaya gemilang.... Tak mahu keluar seberang jalan kena lintas traffic light, di bukit gambir dan kena masuk semula kampus nak uruskan hal dan sebagainya.

Pilih yang dekat la senang, pusing-pusing dalam USM juga. 

Alamat:
PUSAT PERUMAHAN DAN PENGINAPAN UNIVERSITI (P3U)
Aras 1, Bangunan H23 Kompleks Cahaya Siswa, Bahagian Hal Ehwal Pembangunan Pelajar & Alumni.
Universiti Sains Malaysia 11800 USM Pulau Pinang
Tel : 604-653 4459/4456 |  Fax: 604-657 8962 | Email: p3u@usm.my      


5 comments:

  1. Wah, menarik ni. Harganya pun ok...

    ReplyDelete
  2. yang ni kalo time konvoooo memang kena cepat. kemas =)

    ReplyDelete
  3. nak tidur je, takyah memahal. janji selesa untuk satu keluarga. kann

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Tel : 604-653 4459/4456 rumah tamu USM pulau pinang kampus utama

      Delete

Powered by Blogger.