Petua Kejutkan Anak Tidur Cuba Langkah Yang Mudah Ini

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Salam Rabu

Petua Kejutkan Anak Tidur Cuba Langkah Yang Mudah Ini | Assalaumualaikum... Ada tak ibu-ibu selalu gusar bila waktu pagi nak kejutkan aak tidur? Erm.... kalau ada ni juga masalah saya yang selalu dihadapi iaitu sukar nak kejutkan anak bangun tidur! ye la... kita dah la kalut. Macam saya dalam situasi sekarang saya tak bekerja ni, en somi yang akan bangun dulu... bersiap tuk pergi kerja... Sekarang situasinya dah berbeza.... Kalau dulu saya yang akan bangun dan bersiap dulu sebelum en somi... sebab dulu saya bekerja... 

So, bila en somi dah settle baru la giliran saya dan anak-anak pula... Sementara tu, saya akan menyediakan apa yang patut kat dapur terutamanya bekal susu Nur Jannah... Lately, anak-anak tak nak bawa bekal kat sekolah. Kalau dulu mereka akan minta bekal, so saya akan bersiap lebih awal. Apa yang mereke request sama ada nasi goreng dan sebagainya. Kalau diorang tak nak ni, saya memang tak leh nak paksa mereka bawa bekal... So, masa pagi saya dah mudah kat situ...

Masa yang gentingnya apabila en somi dah keluar kerja pikul 6.30 pagi, saya dan anak-anak masih kat ruamh, itu lah yang saya selalu kelam-kabut bila, anak-anak lambat bangun... Kejut dan kejut bangun tidur pun diorang buat derkkkk jer... Haaa.... Dari pulu 6.30 sampai pukul 7 pagi tu memang la masa yang singkat. 

Nur Jannah

Dia ni mudah bangun kalau dia cukup tidur.... Tapi adakalanya dia susah bangun bila mengantuk... so saya terpaksa angkut dia tanpa mandi terus hantar kakak dan kak ngah sekolah...

Zara Adelia

Kak ngah ni pula, ada satu perangai bila dah mandi keluar dari bilik air.... dia duk berselubung dalam tuala dengan masa yang lama.... ini juga yang buat saya kelam-kabut, sebab masa 30 minit tu sangat singkat... 

Dari nak kejut kan mereka, sampai la nak tunggu mereka bersiap! So, saya ada dapat satu zikir melalui Asmaul Husna macam mana nak kejutkan anak-anak dari tidur ni dengan jayanya.... 

Tips Asmaul Husna
Zikir Asmaul Husna, antara nama Allah yang boleh di gunakan :



Mulanya anda boleh sebuat panggilan atau seruan dengan Allahumma / Ya Allah dan diikuti dengan nama Asmaul Husna. Kat sini, yang diberikan nama Allah yang sesuai untuk mengejutkan anak dari lena, ialah Ya Baits (Yang Maha Membangkitkan), Ya Hayy (Yang Maha Hidup), Ya Muhyi (Yang Maha Menghidupkan).

Allahumma Ya Baits, Ya Hayy, Ya Muhyi, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Membangkitkan, Yang Maha Hidup, dan Menghidupkan. Bangunkan anak kami daripada lenanya semudah kun faa yaa kun Mu 


Petua Psikologi Kejutkan Anak Bangun Tidur

Dan... kat bawah ni ada juga petua lain yang saya ambil daripada pelbagai sumber. Yang ni saya kongsikan petua tuk kejutkan anak di pagi hari, saya ambil dari facebook, saya lupa sumber apa... aspek psikologi juga penting dalam kejutkan anak0anak bangun tidur ni. Kalau kat atas tadi kita follow terus zikir-zikir dan kat bawah ni pula ikut ikut pula metod psikologi 




Sentuhan Ibu Bapa Kepada Anak Lelaki 

Anak-anak ni terutama anak-anak kecil di bawah 12 tahun, mereka masih sangat memerkan sentuhan kasih sayang. Bagi anak-anak lelaki sentuh la mereka dengan lembuh pada bahagian-bahagian tertentu... contohnya seperti kaki. tangan dan bahu... Dan... kalau boleh basahkan tangan untuk kejutkan mereka... Apabila mereka merasa sekuj dan basah, mereka akan terkejut dan terjaga...

Pujian dan Kelembutan Kata Untuk Anak Perempuan

Ia berlainan dengan anak perempuan, yang lebih sukakan kata-kata lembut dan pujian... Mereka gemarkan mak ayah kena puji untuk mereka bangun dari tidur. Situasi ni, saya selalu buat kepada Nur Jannah, budak ni memang makan puji... bila kena puji terus bangun... buka baju dan masuk toilet... kekeke... Contohnya, "Jannah anak soleh bangun mandi dan solat subuh"... 

Pastikan Anak Tidur Awal

Yang ni juga penting untuk memastikan anak-anak cepat bangun pagi. Ibu bapa boleh pastikan anak-anak tidur awal. 

Menyanyi Kejutkan Anak

haha... sambil kejut sambil menyanyi, terus dia akan enegetik. Hiburan dalam lumrah manusia ni tak boleh dipisahkan... 

So, bila dah ada variety dalam metod nak kejutkan anak bangun pagi ni, mak ayah pun tak ada la nak stress... awalupun keja banyak, masa singkat dan, kelam-kabut... 

namun, situasi saya berbeza kepada Kak Ngah Zara Adelia, dia memang pesan kat saya, kalau dia lambat bangun, "Mama,,, cubit kak ngah, kalau kak ngah tak bangun" hehehe... Ada-kala saya cubit dia dengan kuat pun tak bangun... So, bagi saya metod tu memang tak berkesan... So, the conclusion is bagi situasi anak-anak saya ni, saya guna cara pujian, dan lembut kata itu lagi sesuai dan berkesa... sambil tu boleh amalkan zikir di atas... 

Jika diperhatikan dari sudut segi psikologi, kalaulah anak-anak tu kena kejutkan dengan suara mak ayah ayah yang garang, menjerit dan herdikan, ia tak memberi makna untuk anak tu cepat bangun, lagi buat malas ada la... Secara tidak, jika itu terjadi jeritan mak ayah akan mengaktifkan minda separa sedar dan emmbawa kepada bencian dan mendendami dalam masa yang panjang... Apa salahnya kita sebagai ibu bapa memberi cotoh terbaik dengan berlemah lembut dan beradab. So, sebagai ibu bapa, setiap perbuatan akan menjadi perhatian, pemerhatian, oleh kanak-kanak. Saya juga mengaku jika saya mengalami tekanan yang tinggi, anak-anak juga mengjadi mangsa di pagi hari. (opsss jangan tiru aksi saya)... Tapi Allhamdulillah, ia sudah terkawal... Dan... ia juga memberi pengajaran dan pembelajaran kepada saya sebagai ibu... Apa pun. apa yang di larang oleh ibu bapa ELAKKAN perbuatan seperti di bawah:

  • ELAKKAN meninggikan suara.
  • ELAKKAN meninggi menggunakan kata-kata kesat atau makian.
  • ELAKKAN meninggi menepuk dengan pukulan kasar atau kuat.
  • ELAKKAN meninggi menyimbah air.
  • ELAKKAN meninggi membebel berterusan tanpa henti.

Sebenarnya, cara marah ni secara peribadi memang tak membantu pun, itu daripengalaman saya... tetapi saya faham dengan sitausi keluaraga, cara pendekatan pendidikan anak di rumah juga perbeza... Kalau saya dulu, memang dibesarkan dengan cara bebelan mak ayah... Mak saya akan bising dan marah kalau lambat bangu... Bila dah tiap hari kita marah terus automatik bila dengar enjin kereta mak ayah terus bingkas bangun mandi, dan solat subuh... Sebab mak ayah saya akan keluar rumah sebelum Subuh, dan selepas subuh baru dia balik untuk tumaikan solat sebelum sambung kerja semula... So, saya dah terbiasa dengan kena marah... Berbanding pendekatan mendidik anak-anak sekarang, tak ssesuai dengan cara marah-marah... Ada kala tak jalan juga, kita sebagai ibu yang akan stresss... So, jangan marah, biasakan mereka dengan kelembutan dan adat yang baik... 


Selamat Beramal 💗💓😍



14 comments:

  1. abh xpernha..mak je selalu kejut yui dlu. hehe

    ReplyDelete
  2. Menarik. Salam ukhuwah dari bunda.

    ReplyDelete
  3. Saya nak ucap tahun baru je. Boleh kan?

    ReplyDelete
  4. Nice sharing, ilmu baru utk saya. Utk baby kecil je ke atau untuk orang besar pun sama jugak?

    ReplyDelete
  5. nice tips.
    aida pernah tau dgr ceramah.
    jgn kejut anak2 atau sesape pun dgn kasar.
    kena kejut dgn lembut.

    ReplyDelete
  6. buat masa ini mudah nak kejutkan aiyan, panggil bebrapa kali dia mesti bangun, kalau tak bangun gerak perlahan kat kaki dia mesti dia akan bangun

    ReplyDelete
  7. betul, kena kejut lembut, akan effect emosi dia 1 hari ;)

    ReplyDelete
  8. Setuju kak. zaman skang mmg tak sesuai marah2x anak. kena guna cara yg lebih diplomasi ckit. good sharing kak. huhu.

    ReplyDelete
  9. perkongsian yg baik.. sekarang anak saya kecil lagi.. so far cuma ada masalah untuk tidurkan anak je.. bangunkan tu senang je.. hahaha.. bila dia dah besar sikit nnti, mungkin akan terbalik..

    ReplyDelete

Powered by Blogger.