BANGLASIA Filem Yang Di Haramkan dari Namewee

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم



Banglasia ialah filem yang merujuk kepada genre filem Barat, iaitu fluffy romances, muzikal dan penggembaraan aksi, Filem ini penuh dengan adegan lucu yang menampilkan watak-watak yang penuh dengan karekter yang tersendiri dari pelbagai kaum di Malaysia seperti Shaiful Apek, Atikah Suhaimi, dan ramai lagi. Menghuraikan mengenai isu-isu nasionalisme, perkauman, rasuah dan birokrasi. Namewee sebagai pengarah membawa bersama-sama berlakon yang membuatkan filem ini lebih menarik. Dalam selitan unsur komedi ada juga isu serius yang ditampilkan sebagai satu sindiran serta pengajran.



Cerita ini diilhamkan oleh peristiwa-peristiwa kehidupan sebenar berlaku di negara tercinta Namewee Malaysia, tumpuan pelbagai bahasa, budaya, etnik dan status sosioekonomi. Mengisahkan tentang seorang bekas tanah jajahan British bebas sejak tahun 1957, negara Asia Tenggara yang makmur dengan mengorbankan menggelegak ketegangan kebangsaan, kaum dan agama disokong oleh kemasukan pekerja asing, yang mengancam untuk memusnahkan ikatan perpaduan di kalangan rakyat terutamanya yang cintakan keamanan negara. Banglasia menghantar mesej yang kuat kepada penonton (terutamanya rakyat Malaysia) yang demi generasi akan datang, masa depan Malaysia tidak boleh diambil mudah dan sesuatu perlu dilakukan untuk memelihara dan menjaga integritinya.

Tayang Filem
Tayang filem ini telah dibuat di luar negara seperti di Festival Filem Osaka.

Namun filem ini diharamkan untuk tayangan di Malaysia. Oleh itu setelah dua tahun filem ini diharamkan, pihak produksi telah membuat keputusan untuk mengutip derma menerusi Kempen Kickstarter.

APA YANG INGIN DICAPAI dengan Kickstarter? 
  1. Memberi peluang kepada penyokong Namewee yang percaya kepadanya dengan projek-projek beliau secara langsung menyumbang idea.
  2. Mengumpul dana yang mencukupi untuk mendapatkan balik sebahagian kos pengeluaran awal melebihi RM 4,000,000 (USD 1,000,000) supaya mereka mampu untuk melepaskan filem itu di peringkat antarabangsa secara PERCUMA.
  3. Menggunakan sebahagian daripada dana untuk membayar kos tambahan penyuntingan pasca pengeluaran supaya penderma berkelayakan boleh dinyatkan di awal dan akhir kredit.

sumber : kickstarter



5 comments:

  1. disebalik tadbir pengambaran......tgk kt youtube je.

    ReplyDelete
  2. bila malaysia nak maju, india sendiri bagi je tayangkan cerita yg huda lupa tajuk dia tapi yg shah rukh khan blakon menentang kerajaan sbb nak bela org yg x bersalah utk dihukum gantung. filem-filem yg boleh mencemarkan pemikiran anak2 muda boleh plak, macam crite ombak rindu semua tu. haih

    ReplyDelete
  3. hurrm.. memang la xleh tayang kat Malaysia ni.. serba serbi perli hehehe.. xleh la nnt pedas trasa..

    ReplyDelete

Powered by Blogger.