Adik Mohd Hasif Hiba Memulakan Persekolahan Di Sekolah Baru

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

SHAH ALAM – Perasaan hiba jelas kelihatan pada wajah Mohd Hasif Abdul Halim, 9, waris tunggal kepada lima sekeluarga yang mati lemas Air Terjun Belukar Bukit, Hulu Terengganu, pada 19 Dis lalu ketika memulakan sesi persekolahan di Sekolah Rendah Ibn Khaldun, Jalan Kebun di sini hari ini.



Mohd Hasif tiba di sekolah baharunya kira-kira pukul 7.45 pagi ditemani oleh ibu saudaranya, Dr Siti Sabariah Samian, 38, yang merupakan penjaganya serta dua lagi sepupu yang turut bersekolah di tempat sama.
Sebelum ini Mohd Hasif bersekolah di Sekolah Rendah Islam Hira’, Batu Belah, Klang.
Dr Siti Sabariah berkata, Mohd Hasif ceria semasa melakukan persiapan terakhir sebelum ke sekolah semalam, tetapi pada pagi ini dia kelihatan hiba mungkin kerana teringatkan ayahnya Abdul Halim Samian yang selalu menemaninya setiap kali sesi persekolahan baharu bermula.
“Mungkin dia belum dapat sesuaikan diri dengan kawan-kawan baharu di sini. Bagaimanapun saya percaya Mohd Hasif adalah budak yang kuat dan tabah, dan saya yakin dia mampu hadapi semua ini,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di sekolah berkenaan di sini Isnin.
Dalam tragedi pada 19 Disember lalu, ayahnya, Abdul Halim, 44, ibunya, Nurul ‘Adilah @ Salaiwati Awang, 39, dan tiga kakaknya iaitu Nurul Arifah, 16, Nurul Hidayah Aina, 11, dan Nurul Izah, 10, lemas ketika mandi-manda di kawasan perkelahan Air Terjun Belukar Bukit, Hulu Terengganu.
Mohd Hasif terselamat kerana berada di daratan ketika kejadian itu berlaku.
Beliau ditempatkan di kelas Tahun 3 Umar bersama-sama 36 pelajar yang lain.
Sementara itu guru kelasnya Zulkifli Mohamad, 28, berkata, pihak sekolah sedia maklum akan pengalaman pahit yang dialami oleh Mohd Hasif dan sedaya upaya akan melakukan yang terbaik bagi membantu ia pulih.
“Pada peringkat awal ini saya telah berpesan kepada semua murid di kelas ini agar memberi sokongan dan mendoakan yang terbaik untuk keluarga Mohd Hasif.
“Kami guru-guru di sekolah ini juga akan melakukan yang terbaik bagi membantu beliau menghadapi peristiwa pahit itu,” katanya. – BERNAMA
Sumber di sini


3 comments:

Powered by Blogger.