Sabar Belajar Memang Banyak DugaanNya

Sabar Belajar Memang Banyak DugaanNya // Hanya itu yang saya dapat ungkapkan. Saya pun bukan pelajar yang pandai. Masa sekolah rendah, sekolah menengah dan universiti pun, saya bukan pelajar yang pandai dan "cerdik".... Malah saya rasa saya ni memang kurang "cerdik".... dan boleh dicakap "tak cerdik kot" hehehe.... bukan apa, saya sedar sekarang ni saya diajar siapa yang pandai? siapa yang cerdik? siapa yang pintar?..... dan jawapannya semua itu bukan milik saya! kerana ia milik Allah Ya Alim, Ya Hakim, Ya Rashid!

google image

Kita Hamba Saya dan kita semua cuma hamba/abdiNya sahaja. Dengan kasih sayangNya dia pinjamkan kita sedikit ilmu pengetahuanNya. IlmuNya yang sangat luas meliputi alam semesta ini untuk kita jadikan pedoman dan pengajaran berlandasan As Sunnah dan Al Qurran. 

Ke mana Di bawa Ilmu Itu? Persoalan yang selalu ditanya. Belajar nak jadi apa? Belajar untuk apa? Belajar kerana siapa? Jawapannya cuma "syurga".... apa pun yang kita belajar biarlah target utama untuk meraih syurga Allah...... Biarlah ilmu itu membawa kita ke syurga kan. Siapa tak nak syurga. Semua orang nak syurga. Sistem pendidikan seharusnya mensasarkan visi dan misi ke syurga Allah. Membawa murid, pelajar menggapai syurga Allah....

Susah! Memang susah belajar ni. Dugaan bermacam. Namun,, Allah akan menguji mengikut tahap kemampuan hambaNya! Saya? Saya susah, Allah uji saya dalam bentuk wang ringgit. Namun, disebalik kesempitan wang ringgit, Allah bagi saya dan keluarga saya, anak suami kesihatan yang baik! Subhanallah! Bak kata suami saya "kita memang susah dari segi wang ringgi, tapi kesihatan baik".... Namun di luar sana ada Allah uji kedua-duanya sekali.... Semua bergantung kepada pengetahuan Allah Yang Maha Luas terhadap hambaNya. Tiada duit! terhad untuk saya belajar! di rumah tiada internet, malah smartphone pun belum mampu saya guna dan beli, tapi saya syukur apa yang Allah bagi tentulah yang terbaik untuk saya. Saya ada internet di ofis dan saya masih ada smartphone suami saya! Jiran saya juga suruh sahaja guna passwordnya.... See! Allah Yang Maha Pengasihkan..... 

Gembira Saya gembira dengan pengajian saya. Walaupun tak seberapa, walaupun susah segala bagai, saya gembira! Walaupun lambat saya habiskan belajar saya, saya tahu Allah Yang Maha Menyusun. Dah dah puas bersedih zaman jahiliah dulu. hehehe.... Walau apa yang datang sekarang dah boleh terima seadanya! Saya gembira walaupun nak beli milo kat anak-anak saya pun saya tak mampu, tapi Allah memang kasih dan sayang kepada kami sekeluarga, saya gembira.... saya masih mampu bagi anak saya minum air milo di kedai.... hehehe.... Saya rasa orang lain tak berada ditempat saya! Saya bersyukur Allah uji semua ni pada saya! Kalau tak saya mesti leka dan masih lalai siapa saya. Saya bersyukur saya dapat merasa semua kesusahan ini dengan hati yang gembira.... 

Sabar Itu Separuh Iman Kita Sabarlah Sayang sahabatku semua memang susah tika belajar ini, Allah uji kita dengan bermacam keadaan. Kita kena cekal dan tabah. Penghujungnya akan sampai! tiba masa kelak yang Allah dah janjikan, kalau ada rezeki kita, kita akan habiskan pengajian kita ini. Berapa lama? tak apa lah Allah Yang Maha Mengetahui... Allah Ya Awal, Allah Ya Akhir, Allah Ya Muqaddim, Allah Ya Muakhir....

Senyum sokmo ter..... 👨😍😃😄😊😊😊 jangan stress.... be happy

Allah Ya Fattah, Allah Ya Wahhab



Previous
Next Post »

4 Give your inspiration

Click here for Give your inspiration
March 14, 2017 at 5:56 PM ×

Stuju sis hehe yakin boleh.
sis ditag http://mellyacrayola.blogspot.com/2017/03/sunshine-blogger-award-ucing-kadayan.html

Reply
avatar
Noor Azlan
admin
March 14, 2017 at 6:07 PM ×

Allah SWT akan beri ujian kepada kita yang kita mampu hadapinya...

Reply
avatar
Unni Anje
admin
March 14, 2017 at 7:50 PM ×

Btl tu.. Pesan iman ghazali

Bila kita x tahan penat beljar maka kita bersedia menanggung peritnya kebodohan..

Reply
avatar
Seorang Syed
admin
March 15, 2017 at 3:11 AM ×

Saya setuju dgn entry ni. Walaupun saya bukan org yg senang time belajar dulu tapi cukup semua duit elaun time belajar dulu dan dikelilingi kawan2 yg baik. Rasa macam tak sangka dah melepasi zaman tu

Reply
avatar

Give your inspiration here and thank you. ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment