Minyak Zaitun Untuk Ibu Mengandung

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Minyak Zaitun Untuk Ibu Mengandung // Minyak zaitun untuk ibu mengandung sangat banyak khasiatnya. Saya baharu sahaja dapat membelinya kelmarin. Allhamdulillah... Selain daripada makanan sunnah yang mana baginda Rasulullah saw amat menyukai minyak zaitun, ia juga diantara buah yang disebut dalam kamullah. 

Minyak Zaitun Minyak zaitun adalah salah satu minyak  tumbuhan yang diperas dari buah zaitun. Tanaman zaitun ini pada mulanya dikembangbiakkan di cekungan laut tengah. Ribuan tahun silam, masyarakat di sekitar Laut Tengah dan Timur Tengah telah mengetahui rahasia disebalik buah zaitun kepada minyak zaitun. Dalam bentuk buah, zaitun muda yang berwarna hijau kekuningan seringkali digunakan sebagai makanan. Ia penting untuk penambah rasa. Sedangkan zaitun matang yang mempunyai warna kehitam-hitaman diperas untuk diambil minyaknya.
Kandungan Buah Zaitun Buah zaitun yang matang mengandung 80 peratus air, 15 peratus minyak, 1 peratus protein,  1 peratus karbohidrat, dan 1 peratus serat. Bagi menghasilkan buah yang matang, pohon zaitun harus berumur 15-20 tahun. Pohon zaitun yang berumur ribuan tahun di antaranya pernah ditemukan di Palestina yang bertahan hidup hingga 2000 tahun.
Negara Penghasil Minyak Zaitun Manfaat yang terkandung dalam minyak zaitun itu terus diyakini oleh banyak masyarakat di seluruh dunia. Oleh sebab itu, tidak hairanlah apabila minyak zaitun itu terus diproses di pelbagai negara di dunia ini. Antara negara yang giat menghasilkan minyak zaitun seperti Itali dan Spanyol yang merupakan negara terbesar menghasilkan minyak zaitun, disusul oleh Yunani, Tunisia, Maroko, dan Amerika Serikat. Kawasan  Mediterranean selama ini memang dikenal sebagai gudang buah dan minyak zaitun.


Buah Zaitun Dalam Al Quran Bila saya search dalam Al Quran digital saya dapati banyak ayat yang Allah swt turunkan menyatakan tentang buah zaitun:


Rajah di atas menunjukkan Surah At Tin ayat 1, Allah swt berfirman:

"Demi (buah) Tin dan (buah) Zaitun" 
Yang dimaksud dengan Tin oleh sebagian ahli Tafsir ialah tempat tinggal Nabi Nuh, yaitu Damaskus yang banyak pohon Tin; dan Zaitun ialah Baitul Maqdis yang banyak tumbuh Zaitun
Ayat-ayat tersebut adalah:

  1. Surah At Tin ayat 1
  2. Surah An Nuur ayat 35
  3. Surah Al An'aam ayat 99 dan 141
  4. Surah An Nahl ayat 11
  5. Surah Al Mu'minuum ayat 20 
  6. Surah 'Abaasa ayat 29

Dalam surah An-Nuur ayat 34-42, Ayat 34 Allah swt berfirman: 

Dan sungguh, Kami telah menurunkan kepada kamu ayat-ayat yang memberi penjelasan, dan contoh-contoh dari orang-orang yang terdahulu sebelum kamu dan sebagai pelajaran bagi orang-orang yang bertaqwa
Ayat 35 : Allah (pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahayaNya, seperti sebuah lubang yang tidak tembus yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam tabung kaca, (dan) tabung kaca itu bagaikan bintang yang berkilauan, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang diberkahi, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di timur dan tidak pula di barat, yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak di sentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah memberi petunjuk kepada cahayaNya bagi orang yang Dia kehendaki, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu
Cahaya biasanya identik dengan panas, tapi di ayat ini Allah menjelaskan bahwa buah zaitun boleh memberikan cahaya yang luar biasa tanpa menggunakan panas. Sedangkan kita tahu, kita semua mempelajari ketika di bangku sekolah bahawa proses fotosintesis dibantu oleh cahaya matahari yang berasal dari energi panas, sedangkan buah zaitun dapat menghasilkan cahaya tanpa panas. ALLAHUAKBAR!!!

Surah Al Mu'minuum ayat 20, Allah swt berfirman:


"dan pohon kayu dari Thursina (pohon zaitun), yang menghasilkan minyak, dan pemakan makanan bagi orang-orang yang makan.

Baginda Rasulullah saw juga bersabda:

“Makanlah kalian buah zaitun, minyak zaitun, dan gunakan menggosok (mengoles) dengan minyak zaitun, sesungguhnya ia adalah dari pohon yang diberkahi.” (HR.Tirmidzi dan Ibnu Majah)

“Minumlah minyak zaitun dan berminyak dengannya karana sesungguhnya ia adalah dari pohon yang diberkahi.” (HR. Baihaqi dan Ibnu Majah)
Khasiat Untuk Ibu Mengandung Oleh itu, antara khasiat minyak zaitun kepada ibu mengandung ialah:


1. Melawan infeksi

Kandungan Vitamin A pada minyak zaitun melindungi sistem kekebalan tubuh anda sehingga membuat anda selesa dari infeksi. Vitamin A juga penting untuk kesihatan mata anda dan bayi anda.


2. Meningkatkan kemampuan gerak refleks bayi

Menurut sebuah penelitian, bayi yang lahir dari ibu yang rajin mengambil minyak zaitun semasa hamil memiliki banyak kelebihan dibandingkan dengan bayi yang lahir dari ibu yang tidak mengambil minyak zaitun. Kelebihan yang paling ketara adalah kemampuan psiko-motorik refleks bayi.


3. Pertumbuhan janin yang sihat

Minyak zaitun mengandung banyak asam lemak omega-3 yang sangat baik untuk jantung. Apabila seorang ibu hamil banyak mengambil asam lemak omega-3, maka akan memberi kesan positif bagi pertumbuhan janin.

Beberapa penelitian telah menunjukkan bahwa ibu yang mengambil minyak zaitun pada saat hamil akan membantu meningkatkan fungsi otak serta keterampilan belajar anaknya.

Pengambilan minyak zaitun ketika hamil juga memberi positif terhadap berat badan, tinggi badan dan perkembangan kognitif anak.


4. Vitamin E

Walaupun tidak banyak, kandungan vitamin E dalam minyak zaitun cukup untuk ibu hamil dan sangat membantu dalam melawan pengoksidaan.
  • Vitamin E berperanan penting dalam pertumbuhan bayi.
  • Vitamin E diasup oleh bayi anda melalui ASI dan itu sangat baik bagi pertumbuhan bayi yang lahir prematur untuk membantu ginjal dan pankreasnya berfungsi dengan normal.

5. Mengurangi stretch mark (selulit)

Minyak zaitun sangat membantu untuk mengurangi selulit. Ibu hamil seringkali mengalami selulit akibat kulitnya yang menegang karana pembesaran pertumbuhan bayi.

Dengan penggunaan minyak zaitun di kulit perut dan bahagian badan yang lain dapat membantu mengurangkan bahkan menghilangkan stretch mark tersebut.

Apa yang perlu diingatkan bahawa minyak zaitun bukan ubat ajaib yang boleh menghilangkan selulit dalam semalaman. Anda harus menggunakannya sebagai rutin harian semasa mengandung. Penggunaan minyak zaitun untuk kulit anda boleh terus menerus digunakan sehinggalah anda melahirkan bayi anda.

Selain itu juga, antara kelebiha minyak zaitun adalah:

  • Membantu memberi kesuburan kulit wajah.
  • Membantu mencegah keracunan.
  • Membantu sistem penghadaman.
  • Membantu menyingkir parasit pada usus.
  • Membantu menyihatkan rambut dan menghilangkan kelemumur.
  • Dengan campuran sedikit garam, boleh menjadi ubat mujarab bagi penyakit gigi dan gusi.
  • Mengandungi bahan anti penuaan.
  • Membantu menguatkan tenaga batin.
  • Membantu mengatasi kesan melecur dan parut.
  • Sebagai bahan urutan yang membantu menguatkan organ, sendi dan otot serta melegakan sakit.
  • Membantu melegakan athritis dan sciatica.
  • Membantu menjauhkan kanser usus dan pelbagai kanser lain.
  • Mengurangkan pengambilan lemak dalam diet harian.
  • Membantu menghindari penyakit kardiovaskular dan
  • arteriosclerosis.
  • Membantu mengelakkan pembentukan batu hempedu (gallstone).
  • Membantu sistem penghadaman dan mengurangkan ulser perut.
  • Sebagai Antioksidan dan antikanser semulajadi.
  • Membantu keseimbangan metablisme tubuh, pertumbuhan tulang dan tubuh yang baik (khasnya bagi kanak-kanak).
  • Membekalkan kanvitamin E.
  • Membantu mengekalkan kecantikan (kulit dan rambut).
  • Membantu menstabilan asid lemak.
  • Membekalkan pelbagai vitamin untuk antipenuaan.
  • Sebagai kegunaan masaj terapi.
  • Membekalkan omega 9
Sumber: Ash Shiffa


Previous
Next Post »

10 Give your inspiration

Click here for Give your inspiration
Lea Azleeya
admin
March 6, 2017 at 11:19 AM ×

bila boleh start ambil minyak zaitu ni time ngandom?

Reply
avatar
Sheila Adziz
admin
March 6, 2017 at 11:27 AM ×

dari pembacaan tapi lupa sumber mana 1st trimester dah boleh ambil minyak zaitun, sebab ia juga untuk bg pertumbuhan otot dan tulang baby semasa awal mengandung... ambil dua sudu sebelum makan, juga masukkan 2 sudu dalam masakan, boleh juga dicampur dengan minuman.

Reply
avatar
Noor Azlan
admin
March 6, 2017 at 11:31 AM ×

Banyak manfaat rupanya... perkongsian yang bagus... InsyaAllah akan diamalkan...

Reply
avatar
aryan azra
admin
March 6, 2017 at 12:21 PM ×

nice info..tq for sharing

Reply
avatar
March 6, 2017 at 3:19 PM ×

time pregnant mmg rajin ambik

Reply
avatar
hainom OKje
admin
March 9, 2017 at 1:26 PM ×

Ha a mmg banyak khasiat buah zaitun ni kan. Cuma kadang tu nak makan mentah minyak zaitun ni tak berapa sanggup. Padahal ok je rasa dia.
Shiela pernah rasa buah zaitun fresh tak?


Reply
avatar
Sheila Adziz
admin
March 9, 2017 at 2:43 PM ×

x pernah rasa lg buah zaitun fresh, sedap ye sis?

Reply
avatar
Sheila Adziz
admin
March 9, 2017 at 2:44 PM ×

akak baru tahu rai... br nak cuba ambil.... hehe

Reply
avatar

Give your inspiration here and thank you. ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment