Dah Masuk April 2020



بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Dah Masuk April 2020 | Allhamdulillah, cepat masa berlalu dah masuk April 2020. Dah bermula juga fasa kedua Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di negara kita. Semakin hari semakin ramai juga yang disahkan positif virus Covid 19. Apa yang harus kita buat patuhi arahan #dudukdirumah #stayathome bagi memutuskan rantaian Covid 19. InsyaaAllah jika kita smeua bersatu hari mematuhi arahan dan sentiasa menjaga kebersihan, kita akan mampu memutuskan rangkaian virus tersebut.



Dengan peluang yang ada ini sentiasalah kita memperingati Yang Maha Kuasa. Dia yang menghadirkan virus ini dan Dia juga yang boleh menariknya kembali. Kita hanya mampu berdoa nak tersangat mampu membuat perkara yang mudah hanya #stayathome.



30.03.2020

Genap Nur Jannah 3 tahun, dan saya terlupa hari lahirnya. Keeseokan hari baru saya teringat! erm... semoga Nur Jannah diberi kesihatan yang baik, menjadi anak solehan dan diperolehi syurga abadi.

1 April 2020

Saya dapat wasup daripada staf ofis USM school saya menyatakan saya dah boleh buat submission secara online. Allhamdulillah.... Bermula la episod untuk submmission. Dah dapat mesej tu rasa lega la skit. Tapi, alahai sangkut lak pada abstrak. Beberapa hari saya mencari editor untuk edit translation yang direject oleh 2nd sv saya.... Bila 1st sv dh spprove, 2nd sv lak reject.... Dengan pertolongan sahabat saya dari UPSI kelmarin saya resend semula abstrak yang telah edit kepada 2nd sv... Petang dia reply emel saya, dia edit semula translation abstrak tersebut. Banyak juga yang dia edit. Last sekali dengan tajuk tesis saya pun ada cadangan ditambah baik.



Bermula 1 April sehinggalah 14 April, anak-anak saya diberi "online learning" pagi dan petang. So, tiap hari memang kelam kabut skit kalau kerja sekolah mereka tu susah. Sebab saya hanya ada 1 phone dan sharing satu family. Allhadulillah, cousin bagi pinjamkan saya latop untuk siapkan tesis, dengan latopnya boleh saya dan anak-anak sahring buat keja. Seorang guna phone, dua orang lagi bergilir guna latop.

Berbekalkan 1 gb line free yang disediakan oleh Allah Ya Baar, Ya Rahman, Ya Rahim daripada Maxis, dapatlah kami bertiga manfaatkannya sebaik mungkin. Ada hari yang drag sampai ke malam, sebab keje-keje sekolah anak belum siap. So, sejak 1 April mereka, tak banyak masa untuk bermain.


7 April 2020

Pagi tadi saya discuss dengan 1st sv tentang tajuk yang dicadangkan, hasil perbincangan kami berdua mengambil keputusan untuk mengekalkan tajuk seperti sedia. allhamdulillah, pagi tadi saya send pada IPS untuk semak format, dan petang ni pihak IPS reply ada sedikit pembetulan, huruf kecil, no page yang perlu dimasukkan dan no page yang perlu diedit. Saya resend pembetulan kepada mereka. Sekarang, hanya tunggu nest process....

Lega

Sampai tahap ni, baru rasa lega skit. Pagi tadi 1st sv saya pesan agi bila dah submit jangan lupa hulurkan derma seperti mana yang dia ajar saya buat selama ni. InsyaaAllah,,, akan saya laksanakan sehingga la tesis ini sudah mendapat kelulusan senat.


Internet vs Blogging

Saya jarang blogging. Kekangan internet. Kat kampung tiada line internet, dan saya terpaksa guna mobile data dan hot spot. Sebelum PKP, saya berulang ke library Kota Bharu buat keje kat sana. Boleh la saya siapkan tesis saya. Namun, masa sangat terbatas, adakala memang tak sempat nak belek blog.

tempat lepak baru saya bermula tahun ni

So, korang saya doakan sentiasa sihat, dan dilindungi Allah swt... stay at home sesama kita putuskan rantaian Covid 19. Terima kasih Ya Rab, frontliners yang berusaha keras merawat pesakit Covid 19. Sempga kalian sentiasa dilindungi Allah swt. Sudah tentulah syurga tempat kalian kelak.






3 comments:

  1. Semoga dipermudahkan urusan sehariannya.

    ReplyDelete
  2. Take care, kak. Semoga segala urusan akak dipermudah dan berjalan lancar. Happy belated birthday to Nur Jannah :)

    ReplyDelete
  3. Saya pun dah lama tinggal ni.. Hari ni baru terasa nak jalan belek² blog orang hehe

    ReplyDelete

Powered by Blogger.