Keburukan Amalan Minum Jus

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Amalan pemakanan kita seringkali dipengaruhi persekitaran dan citarasa. Matlumat yang didengar daripada radio IKIM minggu lalu membancangkan tentang amalan pemakanan harian kita yang menyebabkan penyakit merbahaya. Antaranya amalan makanan segera dan jus. Sering kali kita mengamal pelbagai jus yang tanpa sedar ia memudaratkan kesihatan kita.

google image

Ini adalah kerana jus di blend dan hampasnya di buang. Tanpa sedar di dalam buah sebenarnya mempunyai dua kandungan penting iaitu laktosa yang menjadi racun dan juga memberi kebaikan. Apabila kita blend jus hampas yang mempunyai laktosa baik dibuang dan racun yang tidak sedar akan berkumpul di dalam jus minuman kita. Racun ini akan menyebabkan segala penyakit utama seperti jantung, buah pinggang, kencing manis, darah tinggi dan sebagainya.

Sebenarnya saya pun baru tahu.... sebab itu Rasulullah saw tidak mengajar kita mengamal jus, namun memakan buah. 

Para ahli kesihatan mengatakan, terlalu banyak meminum jus berisiko untuk meningkatkan kenaikan berat badan, diabetes, dan penyakit jantung. Maka itu, orang tua dianjurkan untuk lebih memberikan banyak air putih dan susu, ketimbang jus buah.

Ketua Diabetes dan Ilmu Gizi di King College, London, Inggeris, Profesor Tom Sanders, mengatakan, jus atau smoothie boleh diberikan ke anak-anak, asal tidak dilakukan setiap hari. Terlebih bagi para oran gtua di sana, yang lebih senang meletakkan jus buah di atas meja saat makan malam, berbanding air putih.

"Kita perlu membiasakan anak-anak untuk minum air putih bukan semacam minuman buah, sesaat, sebelum, atau sesudah makan. Jangan meletakkan jus buah di atas meja, ketika makan," kata Tom Sanders diambil daripada Daily Mail, Khamis (26/6/2014)

Menurut Tom, bukan idea yang baik bila orang tua terlalu banyak memberikan minuman buah kepada sang buah hati. "Anak-anak harus mendapatkan cairan dari air putih atau susu, bukan jus," kata dia menambahkan.

Dalam pengajian yang dipublikasikan di Lancet Diabetes and Endocrinolgy, para peneliti memperingatkan bahwa jus jeruk berpotensi buruk bagi kesihatan, karana hampir sama buruknya dengan minuman soda dan minuman manis. 

"Satu porsi 250 ml mengandung 115 kalori atau setara dengan tujuh sendok teh gula," kata dia menerangkan.

Sumber : heath


7 comments:

  1. soda banyak gula, sama juga jus dalam botol tu. kena hati2 dengan gula

    ReplyDelete
  2. Baru tahu..
    Jika jus buah yang siap di pasaraya memang banyak gula..
    Bukan untuk kesihatan tapi untuk gemuk..

    AM biasa buat jus carrot sahaja..Itu pun jarang2 sekali..

    Posting terbaru AM
    Makanan yang boleh meningkatkan kualiti sperma


    Ikhlas Dari
    Along Misuari

    ReplyDelete
  3. Mmg minum air kosong shja... Kalau makan buah terus.. Jus jarang sgt minum sama ada beli atau buat sendiri... Nice sharing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sis... kena amalkan byk minum air putih kan...

      Delete
  4. Kalau buat jus carrot.. hampas kena buang tak?

    ReplyDelete

Powered by Blogger.