Product Review

[Product Review][bleft]

Jom Jalan

[Jalan-jalan][bsummary]

Asam Pedas Mr. Daddy

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم



Asam Pedas Mr. Daddy / Dalam kesibukan dengan tesis tak sempat saya meluangkan masa yang banyak di dapur. Tugas ini diambil alih oleh mr. daddy... Buntu, nak masak apa pada hari minggu... erm... boleh cuba asam pedas mudah dan lazat. 


Sangat senang resepinya, janji cukup bahan boleh masak. Tapi kali ni bahan tak cukup pun mr. daddy masak. Bila pergi kedai nak beli bahan-bahan seperti daun kesom pun tak ada. Nak juga masak sebab kat rumah dah ada bunga kantan yang segar bugar itu... hehehe... terus je mr. daddy masak. Jom kita tengok apa bahan-bahan yang mr. daddy guna.

Bahan-bahan
Ikan mata besar (ikan kembung) 6 ekor
*cili kering (blender)
*cili padi
*bawang merah
*bawang putih
*1 cm halia
*1 cm lengkuang
*belacan sikit
*gula kabung
garam
bunga kantan
daun kesom (mr. daddy tak guna sebab tak ada)

Caranya
Kisarkan semua bahan bertanda bintang. Masukkan minyak di dalam periuk dan tumiskan semua bahan yang dikisar tadi. Mendidih masukkan ikan, bunga kantan, daun kesom dan garam. Didih sehingga masak. Siap!

Semudah ABC, senang sangatkan! senang je masak ni..... dulu saya memang la tak pandai nak masak. Dah kawin dengan mr. daddy baru pandai masak... huahahha... tapi masih duk sibuk dengan pengajian saya yang belum selesai, terpaksa jua mr. daddy mengambil alih urusan rumah.... 

Nak masak kari sayur leh cuba Gulai Terung 

Allhamdulillah... terima kasih mr. daddy....

Anda boleh la cuba k....




17 comments:

  1. Warnanya macam asam rebus ye kak sheila? Kuah cair macam ni sedapnya buat hirup2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... pandai awak... mmg hband akak rebus... dia xde mood sebab tak cukup bahan

      Delete
  2. I love it! Simple and easy! Totally Asian! Thanks for sharing this recipe. Gonna bookmark this hehe

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah..saling membantu dan meringankan kan kak...yang penting sentiasa sama-sama menahami...syukur.

    ReplyDelete
  4. sedap asam pedas. lama tak buat jgak.

    ReplyDelete
  5. sedap...makan dengan nasi pastu hirup kuah dalam pinggan nasi..hehe

    ReplyDelete
  6. Untungnya Ada Mr daddy. Mesti sedap tu

    ReplyDelete
  7. woww..untung laa Mr Daddy pandai masak..cuma nak tanya lengkuang tu apa ehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. lengkunag tu sama nak sama spesis halia dan kunyi sis... 3 tu macam tiga beradik tp kegunaannya lain2

      Delete
  8. singgah sini.. ^^

    jemput join GA Shawal... :)

    http://mohdnoorshawals.com/2018/01/MengintaiAkuDiNeraka.html

    ReplyDelete
  9. terus teringat laksa penang tengok kuah camni hiii .. adui sedapnya

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.