Header Ads

ad728
  • Breaking News

    Asam Pedas Mr. Daddy

    بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم



    Asam Pedas Mr. Daddy / Dalam kesibukan dengan tesis tak sempat saya meluangkan masa yang banyak di dapur. Tugas ini diambil alih oleh mr. daddy... Buntu, nak masak apa pada hari minggu... erm... boleh cuba asam pedas mudah dan lazat. 


    Sangat senang resepinya, janji cukup bahan boleh masak. Tapi kali ni bahan tak cukup pun mr. daddy masak. Bila pergi kedai nak beli bahan-bahan seperti daun kesom pun tak ada. Nak juga masak sebab kat rumah dah ada bunga kantan yang segar bugar itu... hehehe... terus je mr. daddy masak. Jom kita tengok apa bahan-bahan yang mr. daddy guna.

    Bahan-bahan
    Ikan mata besar (ikan kembung) 6 ekor
    *cili kering (blender)
    *cili padi
    *bawang merah
    *bawang putih
    *1 cm halia
    *1 cm lengkuang
    *belacan sikit
    *gula kabung
    garam
    bunga kantan
    daun kesom (mr. daddy tak guna sebab tak ada)

    Caranya
    Kisarkan semua bahan bertanda bintang. Masukkan minyak di dalam periuk dan tumiskan semua bahan yang dikisar tadi. Mendidih masukkan ikan, bunga kantan, daun kesom dan garam. Didih sehingga masak. Siap!

    Semudah ABC, senang sangatkan! senang je masak ni..... dulu saya memang la tak pandai nak masak. Dah kawin dengan mr. daddy baru pandai masak... huahahha... tapi masih duk sibuk dengan pengajian saya yang belum selesai, terpaksa jua mr. daddy mengambil alih urusan rumah.... 

    Nak masak kari sayur leh cuba Gulai Terung 

    Allhamdulillah... terima kasih mr. daddy....

    Anda boleh la cuba k....




    17 comments:

    1. Warnanya macam asam rebus ye kak sheila? Kuah cair macam ni sedapnya buat hirup2..

      ReplyDelete
      Replies
      1. hehehe... pandai awak... mmg hband akak rebus... dia xde mood sebab tak cukup bahan

        Delete
    2. I love it! Simple and easy! Totally Asian! Thanks for sharing this recipe. Gonna bookmark this hehe

      ReplyDelete
    3. Alhamdulillah..saling membantu dan meringankan kan kak...yang penting sentiasa sama-sama menahami...syukur.

      ReplyDelete
    4. sedap asam pedas. lama tak buat jgak.

      ReplyDelete
    5. sedap...makan dengan nasi pastu hirup kuah dalam pinggan nasi..hehe

      ReplyDelete
    6. Untungnya Ada Mr daddy. Mesti sedap tu

      ReplyDelete
    7. woww..untung laa Mr Daddy pandai masak..cuma nak tanya lengkuang tu apa ehh

      ReplyDelete
      Replies
      1. lengkunag tu sama nak sama spesis halia dan kunyi sis... 3 tu macam tiga beradik tp kegunaannya lain2

        Delete
    8. singgah sini.. ^^

      jemput join GA Shawal... :)

      http://mohdnoorshawals.com/2018/01/MengintaiAkuDiNeraka.html

      ReplyDelete
    9. terus teringat laksa penang tengok kuah camni hiii .. adui sedapnya

      ReplyDelete

    Give your inspiration here and thank you.

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728
    Powered by Blogger.