I am Still Struggle

I am Still Struggle / For my PhD study I am still struggle. 24th July 2018, I was viva my thesis but I'm got the re-viva result. The examiners gave me 12 month for correction my thesis and di the viva again.


Dua Mingu Lepas
Saya telah berjumpa dengan salah seorang examiner dan dia minta maaf kerana memberi result tersebut dengan alasan pertama sebab 1) dia tak boleh terima rumusan tesis saya salah dan 2) sebab nilai agama yang saya buat dalam kajian saya adalah bidang pengerusi dan pengerusi tak setuju. Dua alasan utama yang dia berikan kepada saya sebab kenapa saya re-viva!

Dengan memang jenis terima dengan redha. Saya dah tahu dua alasan itu sebab satya re-viva. "Nilai agama" dalam kajian saya pun sudah dikeluarkan oleh examiner bagi saya ia tak ada isu pun. Dan rumusan saya salah, itu cuma sedikit sahaja boleh diperbetulkan. 

Logik?
Saya pun tak tahu logik ke tak? it's ok kalau itu untuk membuatkan saya lebih matang!

Sebab bagi saya kuasa Allah ini ada logik dan ada yang tidak logik! It's ok Allah Yang Maha Berkuasa. Saya senyum sahaja apabila mendapat result tersebut. Walaupun selama 1 jam setengah saya menunggun di luar bilik untuk mendapatkan result saya. Bayangkan..... Dah lama meninggu dan ditemani oleh husband saya, saya dah takin saya re-viva. Dah bila dipanggil masuk semula ke bilik viva tersebut dan pengerusi memberikan keputusan bahawa saya "diberi masa 12 bulan untuk pembetulan dan, kita akan berjumpa semula" dari situ saya faham keputusannya "re-viva".

Bila saya mahu berjumpa dengan examiner seterusnya. Dia kata correction saya sedikit sahaja, kalau saya betul-betul tak faham dia akan bantu saya.

Ketidakpuasan Hati
Penyelia saya mula masarah, kalau pembetulan saya sedikit kenapa examiners bagi saya re-viva? kenapa ikut cakap "orang"? kenapa tak bagi saya major cprrection or minor correction, sedangkan external exerminar bagi saya minor correction, dan bila seorang internal bagi re-viva, resultnya bersetuju bagi re-viva.

Saya Faham
Saya akui saya pun banyak kelemahan dalam penulisan ilmiah. Saya faham, tak kisah la, nak bagi apa. yang penting saya tak stress saya buat je la correction tu seperti yang dikehendaki oleh examiner. 


Bergaduh
Sejam setengah saya di luar bilik menunggu result selepas viva tu. Examiners dan penyelia saya bergaduh. Lama weh... Masing-masing tak puas hati dengan result yang diberikan. Semua bagai tak kena. 

Apa pun saya tetap cool. Saya dah jumpa examiners walaupun alasan re-viva saya tu ada yang kata tak logik, dia memang baik, siap peluk cium saya dan bantu saya masa tu. Saya harap dia dan smeua examiners lain juga menjadi alat Allah membantu saya lulus kelak....

Amiinnnn....


5 comments:

  1. Allahu..terkadang khilaf itu dari kita...terkadang kita menerima khilaf orang lain..dan terkadang kita lupa..kita manusia..yang kita nilai itu pun manusia sama2 tidak sempurna..justeru memudahkan itu lebih baik..
    Tak mengapa kak...ini satu asbab Allah mahu jadikan akk insan yang lebih sabar,tawakkal dan redha...akk boleh..aamin.

    ReplyDelete
  2. Kak shiela..semoga Dia permudahkan urusan kak shiela..amin..

    ReplyDelete
  3. Semoga segala urusan berkaitan dipermudahkan. Aamiin...

    ReplyDelete
  4. phD merupakan journey yg perlu ada ketabahan tinggi.
    tahniah krn hampir sukses melaluinya, sheila.
    aida yg masters ni pun hmmmm... tak sanggup amik fully thesis.
    coursework menjadi pilihan.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.