Beginilah Hidup Dari Muda Sampai ke Tua

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Allhamdulillah, 
Pagi tadi hari kedua saya jalan sambil jogging atau jogging sambil jalan, ntahhh laaaa.... hehehe... yang penting keluarkan peluh... Bak kata makcik yang tegur saya kelmarin "boleh pecah peluh pagi, sedap la no".... Hari bekerja je ada masa buat semua ni. Dah settle anak-anak sekolah terus ke pusat sukan.... 

koleksi sheila inspire dot com

Menikmati suasana pagi yang segar sekali. Menginsafi diri yang serba kurang ni, tengok kejadian Allah Yang Maha Hebat.... Allhamdulillah, sangat nikmat rasanya... Setiap kali memandang makhluk Allah haiwan dan tumbuhan membuatkan hati sedar, insaf dan syukur setiap kejadiaan Allah berasbab.... Samalah dengan kita. Kenapa Allah jadikan kita makhluk di bumi?

Hari ni saya belajar dari tumbuhan Allah.... Sambil duk lari, pas tu jalan. Nampak tumbuhan Allah yang hebat saya berhenti... hehehe

Allah Ya Mumit Yang Maha Mematikan


Bagaimana proses kematian


Kita falashback dari semasa dilahirkan sehingga tua terinspirasi dari makhluk Allah ini. Saya tak pasti ini buah apa dan apa nama pokoknya....


tapi sangat terkesan buat saya merenung hidup saya sebagai hamba


Dari anak hingga remaja hingga tua, mampukah saya sampai di usia tua.... banyak lagi yang saya belum buat sebagai hamba. Dosa pun banyak ni...


Sedikit demi sedikit dimamah usia, sedangkan amal jariah masih ketinggalan jauh


Bagaimana nanti harus dijawab di hadapan Yang Maha Pencipta


Semoga masa yang ada dapat berbuat kebaikan


Muda sebelum tua
Hidup sebelum mati
Agar diri tidak tersia
Moga diampun dosa diri

Bila direnung buah ini dari muda hingga tua, saya renung diri saya yang jahil ni... Pkok dari buah ni mampu memberi oksigen dan menyuburkan ekosistem bumi. Sedangkan diri saya ni apa yang mampu dibuat menggalas tanggungjawab sebagai seorang hamba dan khalifah Allah...

Bertabah la wahai diri, agar mampu melaksankan tanggungjawab itu. Sabar dan sabar la... Akan disusun ke jalanNya.... 

Allah dah buat skrip, saya hanya pelakon. Pelakon yang membawa pelbagai karekter.... Ke mana nak pergi? Sudah tertulis di luth mahfuz...

InsyaaAllah...

4 comments:

  1. buah apa ni ya tak pernah tengok. by the way, perumpamaan yg baik untuk muhasabah diri kita semula. tq sharing

    ReplyDelete
  2. wahh bestnyer exercise kuar peloh pagi2 kann

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

INSTAGRAM FEED