Timun Betik : Pemanis Mulut Serta Khasiatnya

Assalamualaikum... 

kali ni saya nak citer pasal makanan pemanis mulut timun betik berkuah... dah lama tul tak makan timun betik ni bersantan... teringat masa kecil-kecil dulu arwah mek (tok) saya selalu buat. Susah nak dapat timun betik sekarang ni. Nak dijadikan cerita balik raya hari tu bila saya lalu kat jalan pasir mas saya ternampak timun betik di dijual tepi jalan. Apa lagi suruh en daddy singgah beli... boleh buat makan masa raya kat rumah tu... 


kalau nak tahu buah timun betik ni dah masak ke belum, tengok kulitnya dah merekah macam ni menandakan dah masak dan boleh dimakan. Selagi kulitnya tak merekah itu belum masak yer... 



Secara Ringkas Tentang Timun Betik:

Nama Tempatan:Timun betik
Nama Saintifik:Cucumis sativus
Nama Lain:Timun suri, apple cucumber
Famili:cucurbitae
Lokasi dijumpai:Buah-buahan tempatan
Asal:Tumbuhan tempatan

keterangan:

Timun betik merupakan sejenis tumbuhan daripada famili cucurbitae, sama dengan timun biasa.Timun betik merupakan sejenis buah-buahan yang mempunyai isi yang berair dan manis rasanya.Ia merupakan sejenis tumbuhan menjalar semusim yang membiak melalui biji benih.Ia juga dikenali dengan nama lain iaitu timun suri atau apple cucumber.Ia merupakan sejenis buah-buahan yang mengandungi kandungan serat yang tinggi serta kaya dengan provitamin A.

Ia boleh ditanam dikawasan pokok timun betik memerlukan air yang mencukupi dan tidak boleh dibiarkan kering. Buahnya berwarna kuning, berbentuk lonjong denga panjangnya sekita 20cm dan diameternya sekitar 10 cm .buah timun betik boleh dipetik setelah pokoknya berusia dua hingga tiga bulan.

kegunaan:

Dari segi kesihatan timun betik mampu membekalkan tubuh badan dengan vitamin yang dapat membantu mempertingkatkan ketahanan badan melawan penyakit. Ia juga dapat menyihatkan ginjal dan limpa serta menurunkan tekanan darah tinggi. Buahnya boleh dimakan begitu sahaja. dan begitu manis dan berair apabila masak. Buah timun betik yang masak ranum boleh dikenal pasti melalui kulit luarannya yang merekah. Ia juga boleh dimakan bersama santan dengan ditabur sedikit gula pasir atau gula melaka.Malah di Indonesia timun betik atau lebih dikenali di sana dengan nama timun suri merupakan juadah yang pasti ada ketika berbuka puasa di bulan ramadan sehingga ia diberi jolokan sebagai buah bulan puasa.

Sumber: melur.com

Cara Membuat Pemanis Mulut Timun Betik 


Sebenarnya banyak cara untuk membuat pemanis mulut timun betik ni. Terpulang pada selera masing-masing. Ada yang suka makan dengan santan dan gula melaka yang sudah dicairkan. Ada juga yang suka makan dengan santan dan ditaburkan suka melaka yang telah diparut dan disatukan bersama santan tersebut.


tapi saya buat dengan dengan menggunakan susu cair dan gula melaka (nise) yang telah dicairkan... Timun betik ni tawar so, kena makan dengan gula melaka. Tak rasa kalau makan sahaja macam tu jer... 

No comments

Give your inspiration here and thank you.

Powered by Blogger.