Makhluk ini luar biasa ciptaan Allah swt.


Nama saintifik cacing kalimantang New Zealand Arachnocampa luminosa, terjemahan mentah yang menjadi 'bug labah-labah yang bercahaya'. Rujukan kepada labah-labah adalah mengenai mereka 'labah-labah' jerat web yang dihasilkan oleh larva. .

Maori telah dinamakan bermakna 'titiwai' serangga 'yang diunjurkan di atas air', yang menggambarkan habitat umum mereka di sepanjang sungai. Nama 'toke pura' juga digunakan, 'cacing salah satu bermata' makna atau 'ulat buta'.

Peneroka Eropah mendapati cacing cahaya apabila mereka tiba di negara ini dan dengan serta-merta tertarik dengan mereka. Yang terawal diterbitkan laporan serangga yang terdapat dalam pemacu dalam Goldfields Thames.

Sifat yang benar-serangga mula-mula diterangkan oleh muda berusia 18 tahun Bahasa Inggeris manusia George Vernon Hudson, yang hidup di Karori Wellington, hanya tidak jauh dari Syurga. Setibanya di Wellington, dia mula belajar mereka, dan pada tahun 1886 berkata mereka larva lalat bersayap dua, 'kulat agas'. Beliau telah mengkaji mereka sepanjang Stream Puketea Garden sejak tiba ke Wellington pada tahun 1883. Bersempena dengan Albert Norris mereka dapat membongkar sejarah kehidupan dalam tempoh 10 tahun akan datang. Hudson membelanjakan dalam jumlah kira-kira 60 tahun mengkaji dan menulis tentang mereka dan serangga lain di negara ini sambil bekerja untuk Pejabat Pos.

SEJARAH HIDUP

Glow Worm dewasa hidup untuk masa yang singkat sahaja; 1-2 hari untuk perempuan dan 3-5 hari hari untuk lelaki. Dewasa tidak boleh makan, hanya larva yang mampu untuk menelan makanan. Dewasa ini lebih besar sedikit daripada nyamuk, kira-kira 15 mm panjang. Telur 'pelekat diri' yang dibentangkan di dalam kelompok 30-40 di bank dan di celah, setiap wanita meletakkan telur 130 purata keputihan yang gelap dengan usia. Mereka adalah kira-kira 0.75 mm diameter dan menetas di kira-kira 3 minggu.

Pada yang baru muncul, cahaya larva sehingga dengan segera, dan adalah peringkat serangga bahawa kebanyakan orang akan lihat. Mereka kira-kira 3-5 mm panjang, dan berkembang lebih 6-9 bulan akan datang hingga 30 mm panjang, panjang kayu perlawanan. Dalam gua dengan bekalan makanan yang lebih memberi jaminan, mereka boleh meningkat kepada 40 mm panjang. Larva peringkat-satunya yang memakan serangga, midges kecil dan lalat, dan walaupun lain pijar-worm. Terdapat 5 instars; larva molts 4 kali dalam tempoh ini.

Pada waktu malam, ia adalah sukar untuk menghargai rumah mereka, tetapi dengan obor, anda boleh melihat struktur yang menarik mereka telah membina. Mereka membentuk satu tiub mendatar yang digantung daripada sutera dan mukus dari mana mereka menggantung tali pancing sutera mereka, dengan titisan lendir melekit untuk menangkap gnats kecil dan lalat, tertarik dengan lampu bercahaya.  

Garisan-garisan ini boleh sehingga 50 cm panjang dalam gua dilindungi, tetapi di dalam Syurga biasanya kira-kira 20 hingga 50 mm panjang kerana angin. Garisan disalut dengan globules lendir melekit yang perangkap mana-mana serangga yang datang ke dalam perhubungan dengannya. Ia adalah difikirkan globules juga mengandungi bahan kimia yang melumpuhkan untuk menghentikan serangga terperangkap bergelut dan menyebabkan kerosakan kepada perangkap.

Menjadi hujungnya larva selama kira-kira 12 hari. Kedua-dua hujungnya dan dewasa mampu untuk terus bercahaya. Pupa adalah telus, dan beberapa mm 12-15 lama. Wanita di hujungnya boleh cahaya sangat terang dalam tempoh 2-3 hari yang lepas sebelum yang baru muncul untuk menarik lelaki. Beberapa lelaki yang sering dilihat pada hujungnya menunggu wanita muncul, mengawan sering berlaku dengan serta-merta perempuan muncul. Pada masa ini flys lelaki di dalam mencari perempuan, yang menghasilkan cahaya yang terang untuk menarik mereka. Pada yang baru muncul dari pupa dewasa bergerak di seluruh habitat, tetapi tidak adalah risalah yang kukuh, perempuan berat yang menjalankan beban telur boleh melakukan perjalanan jarak yang dekat sahaja.

Kecerahan lampu boleh berbeza-beza,. Apabila serangga lapar, ia akan secara amnya cahaya yang lebih terang. Perempuan di hujungnya boleh cahaya yang sangat terang, dan juga orang dewasa wanita, dalam kedua-dua kes untuk menarik rakan-rakan. Kadang-kadang dua larva akan berjuang lebih ruang, dan akan cahaya yang sangat terang dalam usaha untuk menegaskan dominasi mereka.

Larva khususnya daratan, dan akan berjuang jika mereka percaya ruang mereka diceroboh. Biasanya lebih longgar akan makan malam pemenang. Ini menyebabkan paparan wilayah dalam serangga yang agak sekata diagihkan di tanah jajahan, ciri-ciri yang sedia jelas apabila anda melihat di paparan lampu bercahaya.

Cahaya yang dipancarkan oleh serangga bioluminencence, hasil daripada tindak balas kimia yang melibatkan beberapa komponen luciferin produk sisa, luciferase enzim yang bertindak ke atas luciferin, dan ATP (adenosina trifosfat), molekul tenaga dan oksigen. Ini gabungan bentuk produk elektronik teruja mampu cahaya pemancar.

2 comments:

  1. info yang menarik puan....best nie kalau ada kat rumah...jimat elektrik...hehehe

    ReplyDelete
  2. Kancil.... hehehe... mmg jimat pun... bgs2

    ReplyDelete

Powered by Blogger.