Pucuk Putat vs Pucuk Mayong

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Allhamdulillah...

Pagi Sabtu kelmarin, adik merenget nak makan kuih, memaksa saya keluar pergi pasar. Dah lama juga la saya tak ke pasar.


Bila ke pasar tak tahu nak beli apa, tak tahu nak masak apa? Lauk hanya beli ayam saja. Malas nak fikir, nak makan apa.... tengok ulaman la adik.... jom kita pergi tengok ulaman. Saya tanya ini pucuk apa? pucuk putat saya tahu, pucuk sebelah saya tak tahu. Makcik pelanggang menjawab tu pucuk mayong dik... sedap pucuk mayong tu goreng macam tu sahaja.... "o... ye ke makcik".... saya ambil pucuk mayong tu. Rupanya pucuk mayong adalah bayam... ada yang bewarna hijau... Yang ni warna purple.... balik rumah memang saya goreng ja la.... hehehe.... tanya husband "sedap tak pucuk mayong tu?" katanya "tak sedap".... ntah la saya goreg tak sedap ke, pucuk tu yang tak sedap.... bagi saya ok jer... sedap ke tidak itu yang Allah bagi saya makan je la.... 

Bila search kebaikan pucuk berdua ni memang banyak la kan.... 

Pucuk Putat atau barringtonia racemosa berkhasiat: untuk melancarkan perjalanan darah, mencegah serangan gatal-gatal disamping boleh mengubati beberapa penyakit kulit. Daun yang matang dikatakan boleh mengubati penyakit cacar air; iaitu dengan mengambil 5 atau 6 helai daun, ditumbuk dengan beras dan kemudian dipupuk atau disapu pada bahagian yang terkena cacar.
Penggunaan : Pucuk putat muda sering dimakan sebagai ulam atau dihiris untuk ramuan nasi kerabu. Bagi peminat laksa utara, ada juga yang suka masukkan pucuk putat ke dalam laksa kerana dikatakan ia dapat menambah kesedapan rasa pada laksa.
Pucuk Mayong antara khasiahnya: mampu membantu membaiki pankreas dan buah pinggang yang rosak akibat diabetes dan darah tinggi.  Untuk maklumat lanjut sila rujuk posting terdahulu tentang sayur ini.

Camana la saya tak leh nak beza bayam ni... Selalu memang duk makan bayam tapi yang besar skit...Yang pucuk, nampak segar lak, sebab tu ler x leh nak cam mayong akak bayam.... hehehe



Previous
Next Post »

15 Give your inspiration

Click here for Give your inspiration
Maria Firdz
admin
April 10, 2016 at 2:15 PM ×

Sedapnya pucuk putat.. Buat kerabu sedap nih...

Reply
avatar
paridah
admin
April 10, 2016 at 3:29 PM ×

BANYAK KHASIAT PUCUK MAYONG NI XTAU PULA JNS BAYAM...

Reply
avatar
eita
admin
April 10, 2016 at 3:58 PM ×

kite pun suka makan pucuk ni

Reply
avatar
Cikna
admin
April 11, 2016 at 8:44 AM ×

Biasanya makan pucuk putat je, cikna buat ulam utk laksa je klu ulam nasi xleh telan,huhuu...;-)

Reply
avatar
April 11, 2016 at 3:26 PM ×

makan buat botok2 ini sedap hehehe

Reply
avatar
April 12, 2016 at 7:56 AM ×

pucut pucat itu apa ya ? translate error to indonesia -_-

Reply
avatar
April 12, 2016 at 12:29 PM ×

Assalamualaikum...Cmana cara masak pucuk-pucuk ni? atau di buat ulam?

Reply
avatar
Sheila Adziz
admin
April 12, 2016 at 12:41 PM ×

a'aa... betulkan sis... rasa cam lemak2 skit... ye ke buat kerabu sis... leh try tu...

Reply
avatar
Sheila Adziz
admin
April 12, 2016 at 12:41 PM ×

a'aa la kak jenis bayam... hehe... sy pun baru tahu...

Reply
avatar
Sheila Adziz
admin
April 12, 2016 at 12:41 PM ×

awet muda eita

Reply
avatar
Sheila Adziz
admin
April 12, 2016 at 12:42 PM ×

ye ke cik na... bgs2 ada variety jenis masakan ni...

Reply
avatar
Sheila Adziz
admin
April 12, 2016 at 12:43 PM ×

botok2 tu apa sis... haduihhh sy mmg tak tahu... :(

Reply
avatar
Sheila Adziz
admin
April 12, 2016 at 12:43 PM ×

pucuk tu maksudnya daun yang muda...

Reply
avatar
Sheila Adziz
admin
April 12, 2016 at 12:46 PM ×

pucuk putat tu biasanya akk buat ulam ja... pucuk mayong tu masak, tumis dengan bawang merah bawang putih bawang besar buh kiub ayam, nak buh udang pun sedap then goreng, jangan lama sangat sebb pucuk mayong ni berlendir kalau lama kat atas api dia akan keluar lendir yang banyak... akak masukkan asam keping nak reduce dia punya lendir tu...

Reply
avatar
Puan Wawa
admin
April 14, 2016 at 9:20 PM ×

Wawa suka makan pucuk ketereh. Putat ni tak pernah lagi. Hehe

Reply
avatar

Give your inspiration here and thank you. ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment