Lima Hari ke Sekolah

Allhamdulillah...

pagi yang penuh barakah... si puteri kakak amani bangun seperti biasa untuk ke sekolah. sudah lima hari persekolahan bermula. beruntung lah kau anak. tanpa bencana banjir boleh ke sekolah mendaftar ke tahun satu seperti biasa.

perasaan penuh kegembiraan excited terlebih nak pergi sekolah dengan pakain serba baharu, nak dibandingkan anak-anak mangsa bencana banjir tanpa pakaian baharu sehelai sepinggan, Ya Allah mereka lagi beruntung sebenarnya daripada anakku.

Pengalaman kesususahan anak-anak kecil itu lagi membuatkan mereka matang pada usia mereka cekal tabah mengharungi dugaan berbanding dengan anakku serba lengkap tanpa masalah ini.

apa pun perkara utama untuk kejutkan si puteri bangun, kejutkan dia dengan "solat subuh"... itu yang penting bangun pagi letakkan dalam mindset mereka bangun pagi untuk solat, bukan bangun untuk ke sekolah. Kalau kejutkan mereka bangun untuk ke sekolah kalau hari yang tak sekolah mereka tidak mahu bangun pagi untuk solatkan... the firts thing yang saya belajar untuk kejutkan anak bangun pagi.

erm... masuk hari kelima i kemain seronok la dia ke sekolah. hari pertama dan kedua saya, daddy dan adik tunggu dia kat kantin nak ajar macamana cara nak beli makanan kat kantin. bila dah masuk hari ketiga hingga hari ni, biarkan dia sekolah sendirian. dah pandai beli. saya bagi duit cukup-cukup sahaja RM1.50 untuk sesi pagi dan sesi petang KAFA lagi RM1.50. hari kedua ketiga bagi lebih, entah ke mana hilangnya duit dia.

Makanan kat kantinnya walaupun semua seringgit, tapi bila kami yang beli nasi lemak seringgit + seketul ayam kecik = RM3. haduiih mahalnya. kalau anak-anak juga mahu ayam takkan tiga hinggat juga. mahal tu.... nak dibandingkan makanan kat cafe uum lagi murah dari kantin sekolahnya. buah pula seringgit sikit jer... uum lagi murah ni... kesian anak-anak.

tak nak buat camanakan... hai ketiga persekolahan nak bawa bekal, duit tetap bawa tapi mana hilang entah duitnya. hehehe... cam tu la anak baru nak belajar mengira. beli air katanya. baki tak de. hehe

No comments:

Post a Comment

Give your inspiration here and thank you.

INSTAGRAM FEED