Cermin awak boleh buat saya syukur tak?

Assalamualaikum, salam tengahari.....


Tiap hari mesti anda melihat wajah di cerminkan khususnya golongan wanita, gegegirl ni.... mesti tak lengkap kalau tak tengok wajah depan cermin... ye la mana tau kan, ada jerawat baru naik ke? ada kedut baru ke? mata lebam ke? hehehe..... hari ni tengok, muka aku tembam la, dagu dah dua..... nanti kan kawan tegur lak..... tak pe la sebelum kawan tegur ku baik aku tengur kawanku dulu..... awak dah tembam la sekarang ni! hehehe.... (melawak jer....)


Tapi, pernah tak pagi-pagi anda bangun, mengadap cermin dan pejamkan mata sedalamnya..... tangan mula mengusaap rambut dan berkata :

Ya Allah aku bersyukur masih ada rambut, lalu mengusap kedua kening dan mata.... 
Aku bersyukur masih ada mata yang mampu melihat, hidung yang dapat menghidu..... 
mulut yang boleh menelan makanan... 
Ya Allah terima kasih, aku masih ada kedua teilinga yang mampu mendengar.... 
pipi ku yang gebu cantik ini ciptaanMu.... 
dan terus mengusap ke bahagian badan..... 
Ya Allah terima kasih, aku masih ada kedua belah tangan yang boleh membuat kerja..... 
badanku yang sihat sehinnga la ke kaki... 
Ya Allah, terima kasih kerana bagi ku kedua belah kaki yang masih mampu berjalan... 
Aku bersyukur ada tubuh badan yang sempurna.... 
Terima kasih memberiku kurniaan dan rezeki Mu ini.....
Aku bersyukur mampu memijak dunia Mu....
Terima Kasih Ya Allah...
Terima Kasih....


Kemudian bukakan mata anda, menyedut udara dan melepaskannya dengan tenang setenang tenangnya..... Pernahkah anda membuat sebegitu tiap-tiap pagi haribila mengadap cermin..... Ye la, orang perempuan ni biasa la, ila dah pandang cermin.... mula la kan make up tak lawa la hari ni, kena beli make baru ni biar orang nampak lawa, "kita orang perempuan kena jaga penampilan".... 


Ingat la anda bahawasanya, kecantikan rupa itu, bukan cermin kepada kecantikkan hati.... Kalau la hati dan otak kita transparent, apa hati kita fikir dan yang kita rasa baik terus nampak baik, dan apa yang kita fikir dan rasa buruk terus nampak buruk kan senang.... hehehe.... tak payah nak menipu diri sendiri... 


Selalu ingat! Saya bersyukur dengan apa yang saya ada!

ps: all the pictures and quotes from google search

9 comments:

  1. sentiasa bersyukur dgn pemberiannya..

    ReplyDelete
  2. manusia adakala alpa...
    dan pastinya kita sentiasa perlu sentiasa mengingati ant 1 sama lain......
    terus bersyukur..

    ReplyDelete
  3. nice sharing sis... memang kita kena bersyukur dengan pemberianNya..

    tak ternilai nikmat yang dikurniakan.. Alhamdulilllah..

    ReplyDelete
  4. salam sis..

    btol2..kte kena bersyukur dgn apa yg kte ada..=)

    ReplyDelete
  5. Alhmdulillah bsyukur gan apa yg ada..hihii

    ReplyDelete
  6. Syukur..kdg2 kita lupa dgn nikmatNya..

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah..sy bersyukur dgn apa yg sy ada.. :)

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

INSTAGRAM FEED