Monavie vs Celebrex

Pagi tadi aku masuk ofis dengan keadaan yang lemah sekali... tak tahan dengan keadaan tu, selepas semalaman bila pulang dari kerja malam semalam aku terus flag sampai pagi tadi..... aku terus ke pusat kesihatan.... 

Doktor bagi aku ubat tahan sakit celebrex, dengan rekod aku sebelum ni (bulan ni 3 kali dah ke pusat kesihatan), dia bagi aku ubat yang kuat sikit..... Aku kembali ke ofis semula..... makan ubat dan sapu pada kedua kaki macam nak longgar rasanyanyer.... Dalam sejam kaki aku terus ok.... Alamak.... kuat ubat ni! 

Aku call member aku tanya pasal ubat nie, coz dia pernah cerita dia sakit tumit sampai kena inject, lepas makan ubat ni rasa ok.... tapi dia tak suggest makan berterusan. Sempat juga dia promo Monavie kat aku. Dia kata setakat ni dia dah habis minum 3 botol... Alahai, minggu sebelum ni, masuk meeting dengan TNCA pun asyik duk sebut ambil Monavie jer.... hehehe... kuat juga pengaruh Monavie nih....




 Antara Kelebihan Monavie:



Aku sempat search tentang celebrex ni, nak tahu apa kelebihan kekurangannya.....

Apa itu Celebrex
Celebrex (celecoxib) tergolong dalam kumpulan ubat yang dipanggil nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs). Ia berfungsi dengan mengurangkan hormon yang menyebabkan keradangan dan kesakitan dalam badan.

Celebrex digunakan untuk merawat kesakitan atau keradangan yang disebabkan oleh keadaan seperti artritis, spondylitis ankylosing, dan kesakitan haid. Ia juga digunakan dalam rawatan polip keturunan di dalam kolon

Celebrex juga boleh digunakan untuk tujuan yang tidak disenaraikan di dalam panduan ubat-ubatan ini.
 
Maklumat penting tentang Celebrex 
Celebrex boleh menyebabkan jantung mengancam nyawa atau masalah peredaran seperti serangan jantung atau strok, terutamanya jika anda menggunakan jangka panjang. Jangan menggunakan Celebrex sejurus sebelum atau selepas pembedahan pintasan jantung (bypass, rasuah, atau bypass arteri koronari).

Dapatkan bantuan perubatan kecemasan jika anda mempunyai sakit dada, kelemahan, sesak nafas, pertuturan tidak jelas, atau masalah dengan wawasan atau kira-kira.

Celebrex juga boleh menyebabkan kesan serius ke atas perut atau usus, termasuk pendarahan atau penembusan (membentuk lubang). Syarat-syarat ini boleh membawa maut dan boleh berlaku tanpa sebarang amaran ketika anda mengambil Celebrex, terutamanya di kalangan orang dewasa lebih tua.

Hubungi doktor anda serta-merta jika anda mengalami gejala pendarahan perut seperti hitam, berdarah atau najis tinggal, atau batuk darah atau muntah yang kelihatan seperti serbuk kopi.

Elakkan minum arak ketika mengambil Celebrex. Ia boleh meningkatkan risiko pendarahan perut. Tanya seorang doktor atau ahli farmasi sebelum menggunakan mana-mana sejuk lain, alergi, atau ubat sakit. Ubat-ubatan yang serupa untuk celecoxib yang terkandung dalam banyak ubat-ubatan gabungan. Semak label untuk melihat sama ada ubat mengandungi NSAID (bukan steroid ubat anti-radang) seperti aspirin, ibuprofen, ketoprofen, atau naproxen.


Apa pun apa seplimen yang kita ambil harus teliti dahulu....













2 comments:

  1. memang nice info ni..sll kalau pasal ubat bui refer internet dulu,takut jugak ubat sekarang kan

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

INSTAGRAM FEED