Gagal dan Bankrup Dalam Bisnes Bukan Penamatnya: Ayuh Bangkit Bersama Titan Submit 2021 Bukti 100 Usahawan Jutawan

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Pandemik Covid19 sangat memberi kesan kepada ekonomi negara, malah kepada ekonomi dunia juga. Banyak perniagaan kecil  atau PKS, telah gulung tikar, ada juga yang bankrup. Sejak pandemik melanda pada pengakhiran tahun 2019 dan telah diumumkan PKP 1.0 di negara kita sejak 18 Mac 2020, kegusaran peniaga di nagara ini sangat terkesan dengan penutupan operasi perniagaan secara offline. Sejujurnya saya juga mengalaminya semasa PKP 1.0 tahun lepas, masa tu saya punya life hanya berniaga chicken chop di tepi jalan, tapi syukur bila dah masuk 2 minggu tak berniaga, saya mulakan bisnes di rumah secara online di atas permintaan. Seperti kais pagi makan pagi, kais petang makan petang tapi syukur tiap hari ada permintaannya. 



Namun, disebalik penutupan perniagaan secara offline, ramai yang tidak tahu ada peniaga-peniaga yang mampu membuat jualan jutaan pada musin PKP1.0 yang lalu. Bagaimana, mereka buat? Apa rahsia mereka? Jom kita cungkil satu kes studi salah seorang usahawan yang mampu membuat jualan jutaaan ringgit, pada musim pandemik1.0 yang lalu malah terus berkembang dengan jayanya sehingga kini. Mungkin ia menjadi satu inspirasi buat kita semua. 

Gagal dan Bankrup Bukan Penghalang Berjaya

Bagi saya kegagalan atau bankrup dalam perniagaan bukan penghalang untuk berjaya seterusnya. Kita gagal kerana kita belum ada ilmu. Dan ilmu itu perlu di cari. Kalau tidak dicari dan digali mana mungkin akan dapat sagunya. Resepinya, banyak ilmu yang boleh dicari di luar sana, pelbagai platform yang ada memberi maklumat terhadap ilmu perniagaan. 

Apa pun uols perlu ingat, cari ilmu yang tepat dan ada result yang tepat. Saya percaya ilmu yang diberi denga adanya result yang tepat adalah ilmu yang boleh kita ikut. Sebagaimana baginda Rasulullah SAW menyebarkan agama Islam ke seluluruh pelusuk alam, itulah ilmu yang tepat! Kita kena ambil ilmu tersebut sedut untuk kita juga berjaya maleh memberi kebaikan, kesenangan dan mafaat kepada orang lain seperti yang dilaksanakan oleh baginda SAW. 


Muhammad Farouk Hassanain Hashim dan juga Hafizah Hassan merupakan founder kepada Glories Gadget (M) Sdn Bhd. juga mula berniaga di tepi jalan, pasar malam. Kedai yang diberi nama Al Ikhlas Gadget menjual gadget-gadget elektronik. Mereka mula berniaga di pasar malam dan telah ada kedai kecil sebelum pada tahun 2018 sejak belajar di universiti. Dek minat berniaga Tuan Mohammad Farouk hampir tewas dalam pengajian. Apa pun dengan harapan yang tinggi daripada keluaraga, beliau mampu menamatkan pengajian. Beliau juga telah membuka cawangan kedai dengan 4 cawangan.



Cabaran Dalam Perniagaan : Langkah Kejayaan Bermula Apabila Mengenali RichWorks Academy

Walau bagaimanapun, beliau ada cabaran tersendiri, beliau tidak yakin dan tidak pasti dengan tindakan yang dibuat dan keputusan dengan membuka cawangan baharu. Beliau juga mempunyai cabaran dengan menguruskan cawangan yang banyak. Pada tahun 2018, juga mereka mula mengenali RichWorks selepas menyertai IMKK pada bulan November 2018. Sebulan kemudian mereka meneruskan langkah untuk berjaya dengan mengikuti MMM. Program tersebut telah memberi semangat baharu dan matlamat yang padu, membuka mata mereka melihat blind spot yang tak perasan sebelum ini. 

Langkah Kejayaan Bersama RichWorks Sebagai Titan RichWorks

Langkah menjadi usahawan berjaya mula berfokus dengan menyertai keluaraga RichWorks. Betul la kan, jika kita dah ada mentor dan guidence ni matlamat kita dah terurus. Bukan sahaja dari segi matlamat, amalah pengurusan perniagaan yang sebelum ni kita tak tahu apa nak buat pun, dah mula terarah, kita akan tahu apa yang hendak dan patut dibuat kan...


So, pada tahun 2019, Tuan Farouk dan Puan Hafizah ni mula mengorak langkat ke satu step kejayaan dengan menyertai Titan pada Januari. Kalau uols nak tahu Titan ni bukan calang-calang orang yang boleh join tau... Mesti jualan cecah 1 juta dan komitmen yang padu uols. Ada berann ke uols? InsyaAllah, di mana ada kemahuan di situ ada jalannya. Saya yakin tu! Kita sedut inspirasi bersama mereka k. Apa lagi ye?

Ohh... ada lagi kejayaan demi kejayaan apabila mereka dah ada menthor yang guidance yang betul. Mereka telah membuka cawangan Al Ikhlas Gadget yang kelima di Olg Street Batu Pahat Johor pada Mei 2019. Dengan penglibatan mereka dalam Richwords dan berguru dengan Datuk Wira Dr. Azizan Osman atau lebih mesra dengan panggilan Doc, mereka telah menguasai ilmu leadership, emmpunyai personaliti yang positif, menguasai teknik marketing dan kejayaan demi kejayaan dengan meraih sale yang sentiasa meningkat. Sehinggalah mulai Ogos 2019 hasi jualan mereka meningkat ke mencapai RM1,000,000 setiap bulan.

Sementara kakitangan mereka juga bertambah kepada 175 orang dengan 5 cawangan Al Ikhlas Gadget. Namun, cabaran mereka pada masa itu, adalah mereka:
  • tidak jelas dengan hala tuju bisnes akan datang
  • cabaran untuk membina team dan juga key leaders
  • memperbaiki kemahiran leadership 
  • tidak tahu tetapkan bajet untuk merketing, stok yang sesuai dengan target.
Saya percaya cabaran ini akan dilalui oleh semua peniaga yang mahu extend perniagaan mereka ke peringkat yang lebih tinggi. Bila kita ketandusan ilmu, tidak tahu bagaimana jalan penyelesaiannya. Tapi, bila kita dah ada guru yang betul, ilmu yang tepat semua cabaran akan dihadapi dengan mudah dan kompeten. Apa lagi, dah ada semua tu, dengan azam yang kuat dan membara, InsyaAllah akan nampak hasilnya.



PKP dan Pandemik Covid19 2020 Tidak Menghalang Bisnes Merudum

Buktinya, pada tahun 2020 mereka telah menguasai dan telah berjaya membina key leaders yang lengkap untuk setiap cawangan. Hasil jualan mereka meningkat dan hasilnya mereka telah expend dan buka satu cawangan di Melaka dengan 4 lot kedai... Wow, sangat giler amazing walaupun pada musim PKP dan pandemik covid19 uols. Mereka juga telah mendpaat anugerah 'Tatinium Growth Award'. Berada dalam titanium circle juga sangat mempercepatkan proses kejayaan. Circle yang positif akan membantu kita secara tidak langsung akan terus sentiga dalam keadaan energy yang membara. 



Impian Besar Untuk Menakluki Malaysia

Mereka mempunyai impian yang besar untuk meletakkan Al Ikhlas ni di seluruh Malaysia. Maka, pada tahun 2021 mereka telah merancang untuk membuka cawangan di Lembah Klang, malah mahu membuka al Ikhlas Mall, mahu membina aplikasi untuk al Ikhlas, mahu membuka ruang untuk orang mula berniaga menggunakan Aplikasi tersebut.


Laksana Impian Bersama RichWorks Titan Submit 2021 Bukti Usahawan Kekal Dengan 7 Angka Sales

Saya yakin impian akan terlaksana dengan ada usaha dan kesungguhan yang kuat. Namun, kesungguhan tersebut mestilah dengan jalan yang betul. Pilih menthor yang betul, yang ada proven sukses. Kesungguhan dan keazaman Datuk Wira Dr. Azizan Osman yang merupakan menthor ushawan dan pakar pemasaran no 1 Asia juga sangat membara apabila beliau mahu meningkatkan anak Malaysia untuk melihat usahawan Malaysia menjadi jutawan. Program Titan Sumbit 2021 akan merialisasikan impian anda. 



Program Titan Submit 2021 

Program ini akan menghimpunkan 100 usahawan jutawan berkongsi pengalaman mereka. Mereka terdiri daripada perusahaan kecil dan sederhana (IKS) dari 20 lebih industri di Malaysia dan di luar negara bergabung di bawah satu program iaitu Inner Circle Meeting (ICM) RichWorks. Ia dijalankan secara virtual untuk membina ilmu keusahwanan bersama Dr. Azizan. Program Titan Submit diadakan tiga kali setahun uols. So, tersangat la rugi kalau kita tak join program ni kerana sudah ternyata lagi bersuluh dah ramai usahawan jutawan dilahirkan dalam program ini.



Program tersebut telah menggabungkan lebih 300 usahawan jutawan dan 100 daripada usahawan tersebut akan diberi keistimewaan dalam program khas, iaitu Titan Submit dengan satu Misi Bantu The Nation Program ini adalah 10 kali Bina Bisnes Berjaya yang akan dijalankan 24 - 26 September nanti. 

Tuan Farouk dan Puan Hafizah merupakan salah satu contoh usahawan jutawan yang pernah berada dalam program Titan Submit. Dalam program Titan submit ini juga uols akan didedahkan dengan pengalaman 100 usahawan jutawan yang telah berjaya dipersada penisgaan negara dan antarabangsa. Usahawan yang betul-betul layak dan mempunyai kriteria terpilih sahaja yang dipilih oleh RichWorks dalam program ini. Mereka juga terdiri daripada anak didik di bawah RichWorks dan merupakan bimbingan mentorship Dr. Azizan. 



Harga Seminar Dr. Azizan Mahal dan Berbaloi Ke Program Tintan Submit Ni? 

Program ini telah membuktikan ramai usahawan telah berjaya meraih 7 angka stahun, malah dapat kekal dan sentiasa meningkat setiap bulan. Dengan adanya program mentoring Titanium ini, usahawan akan sentiasa dibimbing dan akan menunjukkan result pada setiap bulan. 

Usahawan akan diberi pendedahan, dididik dan diajar tentang strategi pengurusan perniagaan, cara menghadapi cabaran dan diberi panduan untuk mengatasi setiap cabaran yang dihadapi oleh usahawan. Apa pun, program Titam Submit 2021 ini akan diadakan secara PERCUMA. Usahawan, peniaga kecil, sederhana, mereka yang mahu mulakan bisnes dan sesiapa sahaja yang berminat dalam bidang bisnes dialukan join program Tintan Submit 2021 yanga kan berlangsung pada 24 - 26 September ini. 



Bagaimana Nak Join Titan Submit 2021 Secara PERCUMA

Sangat menarik kan, program yang cukup hebat yang telah melahirkan pelbagai jenis ushawan jutawan dalam pelbagai bidang telah diberi peluang kepada uols secara percuma. Mana tau uols adalah salah seorang calon next usahawan jutawan selepas ini. Rezeki Allah siapa yang tahukan. Mungkin program ini akan mengubah hidup anda sekelip mata! Uols boleh daftar secara PERCUMA sekarang. 

Ambil la peluang yang sukar didapati ni, ye la... susah k, nak dapat ilmu secara PERCUMA. Sekarang ni tak ramai orang nak bagi ilmu percuma, banyak yang berbayar. Bak kata orang nak masuk tandas pun kena bayar. So, apa lagi uols rebut peluang ini. Rebut jadi usahawan jutawan kaya dan berjaya! Saya tahu anda susah, dan ramai di luar sana sangat struggle dalam keadaan pandemik sekarang, mungkin ini adalah jalan terbaik, jalan pembuka rezeki yang Allah nak berikan kepada kalian. so uols, daftar sekarang join Titan Submit 2021. 

Tanya Saya Join ke Belum?
Oh... mestilah saya dah join, Dah semestinya I am READY untuk Titan Submit 2021. eh eh... bukan saya tak lagi buat bisnes chiken chop tau... InsyaAllah kita jumpa nanti di Program Titan Sumbit 2021 pada 24 - 26 September nanti. InsyaAllah. Allah Ya Baarik. 


3 comments:

Powered by Blogger.