5 Hidangan Sampingan Barat Kegemaran Ramai

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

5 Hidangan Sampingan Barat Kegemaran Ramai


Hidangan makanan barat tidak seperti hidangan makanan menu melayu. Hidangan barat kurang penggunaan nasi dan lebih kepada makanan lain sebagai menu sampingan yang dihidangkan bersama menu utama. 


Ada juga di kalangan kita yang suka makan hidangan sampingan barat ini begitu saja. Mungkin kerana rasanya yang sedap dan tetap mengenyangkan walaupun tidak dinikmati bersama hidangan main cost. Terdapat banyak hidangan sampingan yang popular untuk menu makanan barat. Di sini di senaraikan lima jenis daripadanya. 



1. Salad


Image from Flickr



Salad sering memberikan keasidan atau kesegaran yang dapat menembusi profil berat daging dan karbohidrat. Salad biasanya disajikan sejuk, dan sama ada pada awal makan atau bersama dengan hidangan utama. 


Salah satu variasi yang paling popular, salad taman, adalah campuran hijau, berdaun yang biasanya terdiri dari selada, kangkung, bayam, timun, lobak, buah-buahan atau kacang.


Terdapat banyak cara untuk membuat salad yang sedap. Caprese tomato adalah item klasik Itali yang terbuat dari keju mozzarella, tomato dan minyak zaitun. 


Salad timun dengan vinaigrette balsamic menyegarkan dan rangup dan membantu menembusi rasa protein yang sangat kuat. Salad quinoa dengan delima dan bawang merah menjadikan makanan berkhasiat dan enak dengan sendirinya.


Salad bahkan boleh dijadikan sebagai makanan utama. Cukup masukkan beberapa keping tenderloin daging lembu atau ayam panggang dan di sana anda mempunyai makanan yang kaya dengan protein yang sihat.


2. Kentang


Image from Flickr



Kentang adalah salah satu karbohidrat yang paling digemari dan serba boleh yang digunakan dalam masakan Barat. Ia boleh mengambil banyak bentuk bergantung pada cara anda memotong dan memasaknya. Beberapa jenis yang paling popular adalah kentang bakar, kentang panggang, kentang lenyek dan kentang goreng. 


Kebanyakan chef mengesyorkan kentang panggang yang masih belum dikupas kulit dengan rosemary dan bawang putih, pommes gratin (kepingan kentang panggang dengan krim dan keju), gnocchi kentang, salad kentang dengan pancetta.



3. Pasta


 image from Flickr



Salad pasta biasanya dianggap sebagai lauk berat kerana sering digandingkan dengan pakaian mayonis. Tetapi ada cara lain untuk mengubah hidangan besar ini menjadi segar dan sedap. 

Masukkan ayam atau ikan bakar, beberapa biji zaitun, tomato, dan gabungkan semuanya dengan perapan ramuan ringan. Keputusan? Salad pasta sihat dan sedap serta tidak akan menggemukkan berat badan anda selepas makan.


Antara hidangan yang disyorkan adalah salad cendawan, pasta pesto dengan cendawan shiitake dan kacang pain.



4. Nasi Panjang Ayam


 image from Hiloved.com



Nasi panjang ayam adalah hidangan yang berasal daripada Hawaii dengan pengaruh masakan Cina. Hidangan ini dibuat dengan gabungan mi bihun, halia, bawang hijau, dan paha ayam dalam sup ayam yang jernih. Ada yang mengatakan bahawa ini adalah versi sup ayam, hanya dengan lebih banyak mi dan lebih sedikit sup.


Nasi panjang ayam boleh didapati di kebanyakan restoran Hawaii dan ia adalah hidangan yang menenangkan bagi banyak penduduk tempatan, terutama ketika cuaca sejuk. Ia disajikan dalam mangkuk cetek sebagai hidangan pertama atau sebagai lauk yang disertakan dengan lau lau atau salmon lomi lomi. Sekiranya dikehendaki, ia juga boleh dimakan bersama dengan kicap.



5. Lomi-Lomi Salmon


Image from Flickr



Salmon Lomi-lomi adalah hidangan tradisional Amerika yang berasal dari Hawaii. Hidangan ini disediakan dengan salmon dan tomato sebagai bahan utama. Asalnya diperkenalkan ke Hawaii oleh pelaut Barat awal. Salmon disapu dengan garam, kemudian digabungkan dengan tomato dadu, bawang merah cincang, dan bawang hijau.


Perkataan lomi bermaksud menekan, mengurut, atau menggosok, merujuk kepada kaedah mengurut salmon di antara jari. Salmon Lomi-lomi secara tradisional disajikan sebagai pembuka selera atau lauk di pesta Hawaii.


Itulah dia contoh makanan hidangan sampingan untuk menu barat. Sedap-sedap belaka. 

Image from Flickr 



Jika rasa nak makan tapi malas nak masak, boleh buat pesanan melalui Foodpanda. Dalam aplikasi Foodpanda ada bermacam jenis makanan. Klik dan cari western food near me , search apa yang suka, boleh terus buat tempahan dan tunggu makanan tiba tanpa perlu berbuat apa-apa. 


3 comments:

Powered by Blogger.