Kecut Perut Kena Lapor Tahap Pengajian

Kecut Perut Kena Lapor Tahap Pengajian // Dapat mesej dari ketua jabatan, kang dah kecut perut bila kena report status pengajian. 2 minggu lepas, saya dah jumpa dekat report pengajian saya dan minta tandatangannya... mungkin dekan lupa dan minta ketua jabatan uruskan sekali lagi. Ia memang proses dalam seseorang staf bila melanjutkan pengajian dan masuk kembali bertugas. Esok dekan pula akan menghadiri meeting bentangkan progress pengajian staf-staf di bawahnya. Selagi tak habis mengaji ini berlarutan. Tempoh yang diberikan kepada kami (staf yang sedang melanjutkan pengajian) berdasarkan progress study yang diberikan oleh penyelia di universiti-universiti. Progress report study saya memang teruk untuk semester ni. Saya lagi risau macamana keputusan ahli senat meeting esok hari. Walaupun dalam progress report saya, sv saya suggest supaya saya diberikan cuti bersalin. Walau bagaimanapun saya sangat risau sekarang. 

Pengajian Saya Kalau diikutkan pengajian saya dah berada pada peringkat terakhir dalam membuat pembetulan tesis sebelum submit untuk viva. Memang dah nampak seketul tesis. Namun, di dalamnya masih banyak perlu diperbetulkan.... 


Risau Memang merisaukan saya, dalam masa 2 bulan setengah ni tak kira saya beranak ke apa,,, saya kena pastikan progress saya study saya ok, kerana saya kena hantar progress resport setiap 3 bulan sekali pada universiti. Ini bermakna awal bulan 6 saya kena hantar report lagi! Hanya Allah Yang Maha Mengetahui dan Yang Maha Menyusun... 

Think Positive Apa pun saya kena fikir yang terbaik semua Allah yang susun, lambat ke cepat pengajian saya, semua dah ketentuan Allah swt... InsyaaAllah... Dalam duk sarat ni, positive thinking mesti selalu... apa pun dugaan, cabaaran yang mendatang, semua ketentuan Allah.... InsyaaAllah, Allah jua tempat kita bergantung sepenuhnya. Segala ujian, untuk mematangkan kita.... 

kerana Allah itu seperti persangkaan hambaNya. InsyaaAllah.... Allah Ya Somad 

Mohon Jasa Baik Dalam duk tulis entry ni, sempat saya send emel pada sv saya di USM buat temujanji dengannya Jumaat nanti. Saya dah over due date. Sv saya bagi 2 minggu iaitu pada Khamis lepas saya kena hantar pembetulan kajian literatur saya. Memandangkan jurnal yang saya buat pembetulan itu adalah jurnal artikel meta-analisis, banyak yang perlu saya huraikan hasil dapatan kajian lepas. Mohon supaya jasa baik sv saya diberkati selalu dan terima kelewatan saya ini. 

Kerja Ofis Walaupun saya tak ada kelas, namun kerja ofis yang lain terpaksa saya tolong rakan-rakan handle persidangan antarabangsa. Allhamdulillah pagi tadi Allah permudahkan kerja saya dapat settlekan logistik penginapan para peserta conference bulan Mei nanti. Dari minggu lepas perkara ini tertangguh membuatkan pembetulan tesis saya agak perlahan. Banyak perkara yang difikirkan, sehinggakan saya tak sempat nak fikir tentang persiapan bersalin saya. 

Cuti Bersalin Minggu depan saya dah mula cuti bersalin. Memandangkan cuti bersalin hanya boleh ambil awal 2 minggu, saya terpaksa ambil cuti tahunan 7 hari untuk balik kampung. Saya dah bagitahu pengarah projek saya, minggu depan saya dah mula cuti. Katanya, "ha pergi bersalin dulu"..... hehehe.... tapi sebelum cuti bersalin saya kena settle kerja saya dalam 3 hari ni.... InsyaaAllah.... Allah Yang Maha Berkuasa. 

Allah Ya Baari' Dalam masa terdekat untuk bersalin ni, saya memang malas nak fikir rumit perkara-perkara kerja, pengajian dan persiapan baby. Apa yang ada saya blasah sahaja. Memandangkan itu yang Allah bagi kat saya. Tak sempat nak fikir nak makan apa, itu dan ini. Tak sempat nak fikir kelengkapan baby itu ini dah ada ke belum dan sebagainya. Dalam setiap doa saya serah je pada Allah Ya Baari' Yang Maha Menyusun segalaNya. 

Tenang Ketenangan hanya Allah yang bagi. Ia satu rahmat yang tak mampu diungkapkan dengan kata-kata. Walaupun duk kecut perut ia cuma sementara. Saya yakin Allah akan bantu saya! Bila dah hantar progress report pengajian pada ketua saya, saya akan rasa tenang. InsyaaAllah,,,,, 

Allhamdulillah


5 comments:

  1. Hamba Allah..isteri,ibu..pekerja,pelajar..subhanAllah..alhamdulillah..moga yang baik-baik mengiringi setiap langkah akak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih PC... PC pun sama semoga Allah kurniakan yg terbaik pd stp langkah PC...

      Delete
  2. Hi Ucing Tag Awak Sudi jawab Soalan Saya .

    http://ucingkadayan.blogspot.com/2017/03/sunshine-blogger-award-ucing-kadayan.html

    ReplyDelete
  3. banyak ini blog ni.. terima kasih on your sharing..

    ReplyDelete

Powered by Blogger.