Kesan Asap Pada Filem, Drama, Teater dan Hiburan Pentas

Kesan Asap Pada Filem, Drama, Teater dan Hiburan Pentas | Salam semua.... selamat petang gak....

Aku dan mr hubby duk melayan filem Prebek Lapok... mr. hubby tanya apa kesan asap..... dah selalu dia tanya soalan tu kat aku.... So hari aku share kesan asap ni memang penting dalam sesebuah filem, drama terutama filem seram.... Ia adalah untuk membangkitkan mood seram dalam cerita tersebut.... Kalau dulu, asap ni buat manual jer, sakang dah senang dah ada mesin asap atau smoke machine.



Sebelum tu, Salam takziah buat keluarga arwah Majer Zahir Armaya yang merupakan anak pelakon A.R. Badul, juga junior aku masa di UiTM, Fakulti Seni Persembahan dahulu. Arwah tak sempat menamatkan pengajian dan berhenti kerana mahu menyertai ATM. Apapun kami sebagai senior memang ingat dia sebab dia sempat berlakon dalam short film.... 





Mesin asap menjadi popular kepada arus perdana melalui filem dan drama pentas yang kebanyakannya dalam seram, muzik, dan fantasi genre. Oleh kerana itu, ia telah berjaya membuat tanda di dunia hiburan. Namun walaupun terkenal di dalam media massa dan seni, mesin asap kekal sebahagian besarnya tidak diketahui oleh dunia biasa.



Ramai orang sering terlepas pandang peranan indah di hari kita untuk hidup hari. Malah, hanya terdapat beberapa orang sehingga kini yang sedar bahawa masih terdapat sesungguhnya banyak perkara yang seronok untuk dilakukan dengan mesin asap. Sebenarnya mereka hanya boleh dengan mudah bersepadu dalam kehidupan seharian kita.

Selain daripada peranan biasa dalam teater, televisyen dan filem studio, konsert, taman tema dan aplikasi hiburan dan tempat-tempat lain, mesin asap juga boleh digunakan dalam Trick-atau-merawat kerana ia memberikan beberapa ngeri apabila digunakan dalam hutan dan rumah-rumah berhantu. Juga dalam parti-parti yang berlainan seperti Tahun Baru (Halloween) untuk menambah beberapa suasana yang dipenuhi asap manakala menjangkakan Tahun Baru. Bukan itu sahaja, seperti yang anda juga boleh menggunakan peranti ini asap yang menakjubkan di hari jadi dan parti-parti pelbagai kejutan supaya dapat meningkatkan perasaan dan keseronokan. 



Teater

Menurut Norzizie Zulkifli (2009), keberkesanannya juga kerana mengadunkan teknik filem dan wayang kulit selain teknik teater moden dengan menggunakan Mesin Asap dalam persembahan teater mak yong kerana penggunaan teknik ini memberi ruang yang lebih untuk bergerak para pelakon dan ruang yang lebih untuk pemerhatian para penonton.



Hiburan Pentas

Walaupun demikian, mesin asap benar-benar mempunyai penggunaan yang biasa. Secara umumnya, mereka kebanyakannya digunakan di kelab malam dan tempat hiburan lain kerana sifat-sifat reflektif dan biasan mereka keluarkan untuk meningkatkan kesan lampu dan perkiraan laser. Tetapi mereka kini ketinggalan zaman oleh mesin jerebu.



Dalam Filem

Ia juga sering digunakan dalam playhouses menakjubkan kerana ia membantu dalam mewujudkan suasana tertentu atau perasaan seketika teater. Sebab itulah ia sering digunakan dalam teater seperti Dracula, A Christmas Carol dan Macbeth. Apabila anda datang sampai ke ia, asap mesin sangat boleh membuat perubahan dalam hidup anda. Sebagai hakikatnya, ia juga boleh menjadi sebahagian dari detik-detik kehidupan anda yang paling indah hanya jika anda tahu bagaimana untuk menggunakannya inovatif. 





Pengalaman Ku: Asap dan Shooting
Aku pernah menggunakan asap semasa shooting di atas kubur lama dalam filem Mistik (2003). Masa penggambaran di atas kubur, aku bersama seorang krew ada di atas kubur tersebut disebelah kanan gambar. Aku dan seorang brother art director, cuba membuat efek asap. Dah berapa kali test mesin asap tu ok jer. Bila jer shoot, tiba-tiba mesin tu, tak keluarkan asap. Aku nampak brother art directer dah mula panik. Aku tanya kenapa? Sedangkan pengarah dah bising. Pelakon lak (Mas Nadia) sedang standby baring atas kubur. Memang pelik k. Berapa kali cuba tetap tak boleh pasang, nasib baik masa tu manual pun kami buat. Kibas ler asap manual. hehehe... ( aku la tukang kibas asap).... Kesian kat brother tu, aku pun tolong apa yang patut.... Ye la, kami berdua di atas kubur dikelilingi kubur.

Bila scene kat babak ni berakhir aku tengok brother tu duduk di penjuru kubur berdoa, aku ikut dia bersama-sama doa. Memang ada something wrong masa tu, selepas pelakon ni terjaga dia kat kubur dia terus lari ke sebelah kiri gambar. Dia ternampak sesuatu. Tak tahu apa... Allahualam.... Apa pun filem ni banyak beri pengalaman pada aku.


Konklusi
Di akhirnya, tidak kira di mana anda menggunakan peranti kabut atau mesin asap ni memang akan beri kesan menakjubkan. Ia pasti akan menonjol dari yang lain dan selama-lamanya akan menjadi sebahagian dari detik-detik kehidupan yang paling indah. 



8 comments:

  1. shooting kat kubur? macam kubur lame je tu. eeeeeeiiii........!!

    ReplyDelete
  2. blog-tips-kurus : a'aa kubur tu mmg kubur lama... dh tak guna lg...

    ReplyDelete
  3. PC kaalu tengok tv..asal cerita apa punlah..bila ada asap je cepat-cepat tutup muka kak sebab terus set..bila ada asap mesti ada yang seram..hehehe..mentaliti sangat..

    ReplyDelete
  4. kesan asap ni memang memberi kesan dalam shooting. kalu dalam citer seram xde asap rasa macam kurang seram pulak

    ReplyDelete
  5. best la baca pengalaman sheila.. selalunya asap2 nie mmg main peranan penting terutamanya utk kisah seram. Asap mcm nie x de bau tapi kalau asap manual alamatnya terbatuk2 la.. hihi

    ReplyDelete

Powered by Blogger.