Bila Anak Perempuan Dah Besar

Bila Anak Perempuan Dah Besar / Post lalu saya ada cerita tentang Bila Nur Jannah Dah Besar, kali ni tentang anak-anak perempuan saya bila dah mula meningkat tumbesaran ni, pelbagai karenah yang hatus saya lalui.

Make Up

Mak dia ni tak suka make up, mungkin dah boring dan puas dengan make masa muda. Anak-anak perempuan saya tiga orang, ni memang suka make. Ada juga terpengaruh dengan rakan-rakan sekolah. Saya selalu bising, kalau nak make up sekali pun solat dan kebersihan diri kena jaga. Biar badan kita tu bersih, jangan bau busuk. Ye la kan anak sekolah ni badan macam-macam bau, nak buat macam mana dari pagi sampai ke petang kat sekolah, habis sekolah pagi sambung lagi dengan KAFA petang. Macam kakak Amani pukul 5.45 baru bunyi loceng habis KAFA. Kalau kak ngah Adelian lak, ikut time kerja saya, mudah sikit. 

Kebersihan Diri

Itu yang penting, gigi selalu gosok, urus diri kalau dah berbau pergi mandi. Ini kalau tak sekolah pun jarang nak mandi tengahari.... dua kali sehari je mandi. Itu yang saya selalu bising kat mereka.... hehehe... tapi lain macam lak dengan adik Nur Jannah ni, pantang saya sebut mandi! terus buka seluar nak mandi.... mak dia lak yang pening kepala.

Keperluan Diri

Saya mula belikan mereka sikit demi sedikit, perfume, deadorant, facial muka untuk kakak, gincu, minggu lepas beli lagi blusher dan juga eye shadow.... Mak dia tak de macam tu, anak lak yang melebih. It's ok itu la anak perempuan terutama kak ngah ni. Nak mandi bukan main susah, kalau dah dia start mandi aduihhh lama kemain kat toilet tu. Siap lak mandi terus la make up bagai. Mulut merah aje, hinggakan bila kami outing dalam poket baju dan seluarnya ada gincu dan perfume.... Haish.... pening!


Permakanan

Bila anak dah besar, macam kakak Amani sekarang ni dia memang kuat makan. Cepat je lapar. Baru lunch, dan ke lokasi kedua, lapar lagi.... Then beli lagi untuk mereka makan desert dan sebagainya... tapi tak keyang... sampai rumah nak makan lagi.... o... kena masak selalu saya dan husband.... kalau saya tak masak nasi, husband saya la yang masak, sebab saya dah kurang makan malam....


Pakaian

Pakaian lak cepat sahaja tak muat. Sehinggakan, beberapa minggu lepas, kakak cakap esok cikgu suruh pakai baju kurung kat sekolah, kakak tanya saya, "mama, kakak ada baju kurung tak" saya cakap "ada, baju kurung kerawang tu".... Cikgu suruh pakai baju kurung, jubah tak boleh, kakak dah tanya cikgu, tapi kalau yang tak ada baju kurung baru boleh pakai jubah. 

Masa tu baru saya terpikir, rupanya kakak hanya ada sepasang baju kurung sahaja. Jubah dan dress ada 2 helai yang dia masih muat, itu pun dah singkat. Ye la nak buat macamana raya puasa tahun ni saya hanya beli dress yang murah kat mereka. 2 tahun lepas saya buat sepasang baju kurung kat dia itu la satu-satunya baju kurung yang ada. Itu pun kain pemberian hamba Allah kat kami sekeluarga sebab kenduri..... 

Banyak bajunya mula tak muat dipakai. Minggu lepas, saya ke bundle beli pakaian mereka. Hanya itu yang mampu sediakan pada mereka. Saya tak mampu nak shopping selalu buat masa ni. Mana yang mampu disediakan ala kadar sahaja untuk mereka. 

Macam ni la bila anak-anak dah besar banyak juga keperluan harian mereka yang harus disediakan. 

Apa yang anda buat bila anak-anak anda mula meningkat umurnya, bolehla kongsi dengan saya.

12 comments:

  1. Seronok bila tgk kawan² yg ada anak..
    anak pula dah besar...ada kawan di rumah...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila dh besar ssh nak buat kawan malas dh nak ikut kita p memana terutama pergi kenduri,,,, nak2 kena cari yg kecik gak.... kekeke

      Delete
  2. seronok tgk org ada anak..mcm2 kerenah ada..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada anak tp pening c.nor.... kwn slu duk ckp kt sy, sy ok dah ada 3 anak, tp sebaliknya org tak tahu sy punya survive camana.... then sy lak seronok tgk kwn2 yg blm ada anak, n kwn2 sy ramai single, saya lak rasa cam wow je life diorg ni x yah pk hal anak2 segala bagai.... hehehe....

      Delete
  3. salam singgah. saya pun memahami. sebab sedar sedar ja, eh anak aku dah besar. haha

    ReplyDelete
  4. Macam-macam ragam yang jadi terapi ya kak...tengok gelagat mereka mesti akak suami isteri terhibur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. huh... memang terapi pc.... kena sabar dan sabar je la dgn ragam peel anak2....

      Delete
  5. bila tgk anak membesar kdg jadi sedih. teringat ms diorang kck2..

    ReplyDelete
  6. Cam gini ya bila anak dah besar. Dah boleh jadi kawan kepada kita. Saya anak-anak masih kecil so belum experience :-)

    ReplyDelete
  7. semoga menjadi anak solehah. amin :)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.