Bila anak berniaga kat sekolah

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Bila anak berniaga kat sekolah / Kakak Amani ni minat berniaga. Dari dua tahun lepas masa tahun 2 lagi dia minta nak berniaga kat sekolah. Dai minta saya buat macam-macam, penanda buka, kek coklat, kuih dan sebagainya. Mak dia yang sibuk mengaji tak sempat nak buat semua tu.... Hasrat ditangguhkan hingga la ke tahun ni. Dah dua minggu dia on off berniaga kat sekolah. Jual gula-gula! Kali pertama dapat la untung RM1.60. Kali kedua pun lebih kurang tu juga. Tak apa la janji balik modal, dan dia seronok.....

Kali seterusnya kelmarin, dia dapat untung RM8 bila dah ditolak modal.... Saya tanya betul ke kakak jual ni dengan harga RM0.50 satu paket gula-gula? Macamana dapat untung RM8? mama kira untung kakak RM2.50 sahaja.... dia kata betul mama!



Tapi, saya cakap jual 50 sen je la.... RM1 mahal.... dia kata kawan kakak jual sagung RM1.... tak apa la biar la dia.... hehehe.... En daddy tanya, "boleh ke jual kat sekolah"..... kalau ikut cikgu tak bagi..... tak apa la tu. Bukan jual apa pun, gula-gula sahaja..... Dia dah mula seronok berniaga kat sekolah. Balik sekolah bila dapat untung terpaksa la saya singgah beli gula-gula lagi dan balik packing kat rumah.

adik pun tukang sibuk juga

Dapat untung terus dia masuk tabung. Semakin hari semakin banyak la dia berniaga dari belas-belas paket hari ni 29 paket.... Tak apa la kakak janji kakak seronok dan belajar berniaga. Di samping tu, bagus tuk dia belajar kira-kira.... apa pun kita kena pantau supaya tak jejaskan pelajarannya dan mudaratkan pihak sekolah....

Allhamdulillah....


9 comments:

  1. Wah baguslah .. rabia berniaga jugak.jadi dropship shaklee.kak nak produk shaklee pm rabia ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. bgs rabia niaga shaklee... InsyaaAllah...

      Delete
  2. Bagusnya kecik-kecik dah pandai berniaga

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia suka, tp xde la pandai sgt... hehe

      Delete
  3. Bagus..kecil kecil dah pandai cari duit sendiri

    ReplyDelete
  4. wauu bagusnya, kecik2 dah minat berniaga. kalau takda untung pun, alih2 boleh pupuk minat berniaga. Tahniah kepada ibu bapanya :)

    | blog helloaiman |
    | Tempahan Khat Kufi |

    ReplyDelete
  5. Pandai dia kecil-kecil dah buat bisnes dah. Bagus la camni

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

Powered by Blogger.