Malam Itu Sebaik-baiknya Waktu

 بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Malam itu sebaik-baiknya waktu

Allah telah bersumpah dengan makhlukNya malam. Kata ahli tafsir, pada waktu malam itu terkandung padanya banyak ketenangan.

Lihat dan renunglah malam dengan memikirkan akan kebesaran Allah, maka akan terasalah keasyikan dan ketenangannya.

Bulan dan bintang yang indah menghiasi waktu malam cukup cantik dan indah pasti akan dapat dirasai oleh mereka yang hatinya sentiasa dekat dengan Allah.

Adapun bagi hati yang kotor dengan segala dosa dan maksiat, malam tetap sama dan tidak langsung diri dan hatinya mampu berzikir memikirkan keindahan ciptaan Allah yang ada dihadapannya.

Bahkan diri dan hatinya umpama gelap malam tersebut yang tiada cahaya menerangi untuknya melihat segala kebesaran Allah. Meraba raba didalam kegelapan (dosa) sedang langkahnya menuju kematian.

Alangkah celaka dan ruginya golongan seperti ini. Hatinya pasti sentiasa sahaja kusut dan tercari cari akan dunia yang tidak pernah memberikannya kebahagiaan.

Namun, diri ini jahil sekali walaupun sebebrapa kali dikejut malaikat, syaitan jua mengausai tidur. Alangkah ruginya diri mensia-siakan malam yang dijanjikan Allah. Menadah tangan dipohonkan petunjuk dan hiday, semoga diri ini kuat mengharungi malam yang dijanjikan.... 

Subhanallah

4 comments:

  1. Bangkit dimalam hari...beribadahlah seperti sedang bekerja disiang hari..sungguh2 sepenuh hati...

    ReplyDelete
  2. Semoga kita semua ditempatkan di kalangan orang yang beriman. InsyaAllahh. Aamin. Nice sharing kak. :D

    ReplyDelete
  3. TENANG BERIBADAH DI MALAM SUNYI

    ReplyDelete
  4. Subhanallah banyaknya rahsia di malam hari yg kita boleh dapat.

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

Powered by Blogger.