Ofis Itu Rumah Keduaku

Allhamdulillah... salam sayang....

Pagi tadi memang kelam kabut saya dibuatnya sebab tak ion baru sekolah kakak... Sambil kakak mandi dan bersiap saya ion bajunya... Baby Jannah lak duk merengek lapar susu, husband saya tolong jagakan... Allhamdulillah, dalam duk kelam kabut tu, siap kakak bersiap tuk ke sekolah... Nak buat camana, sejak balik Kedah, saya masih cuti bersalin ni, kakak tumpang jiran sebelah rumah ke sekolah.... Takut nanti lama lak jiran kami tunggu..... Hari ni hari, ada murid-murid ada ujian di sekolah. Mesti mereka nak pergi cepat. 

Kerja vs Belajar
Dah settle kakak ke sekolah, saya, husband lak siapkan kak ngah... Kak Ngah ni lambat bangun! Jenuh kami kejutkan baru bangun... Nak tunggu dia bangun, saya mandikan baby Jannah dulu.... baru dapat mandikan Kak Ngah Zara ni!.... Cam ni la rutin pepagi... Cuma kami boleh lambat sikit la masuk ofis..... kalau tak cuti bersalin harus kena thumb print sebelum kul 8.00 pagi..... Dalam kul 9 lebih hanar Kak Ngah Zara ke tadikanya.... dan saya masuk ofis bersama husband saya! Memandangkan saya belum drive lagi! Walaupun masih cuti bersalin 3 bulan, tapi harus kena buat kerja kat ofis seperti biasa... Esok lak saya ada bengkel... kelmarin gatal nak buh nama masuk bengkel esok.... bengkel tulis artikel rasanya kalau tak silap! fuhhh kul 9.00 hingga kul 5.00 lak tu... Baby Jannah kena la duk ngan daddynya.... 


Kat ofis memang kesejukan, ini lah rutinnya... tidurrr... bestnya Nur Jannah tidur... Hari ni Nur Jannah dah 53 hari...


ni, bila dah penat dia duk dalam strollernya, atas riba kita la jd ganti lak... hukhuk... sampai tidur atas riba, sambil tu saya duk menaip.... bila kita tengok, kesian kat baby, cam tak selesa duk kat riba saya! tapi dia sedap saja lena dalam kesejukan... 

Tengahari husband saya pergi ambil kakak dan kak ngah dari sekolah mereka. Macam ni rutin kami setakat ni... Mesti pelikkan kenapa saya kena pergi ofis buat kerja... Dah dinamakan pelajar full time, mengandung ke, bersalin ke, kena siapkan pengajian saya... Lagi pun saya dah over the limit time ni... hahaha.... dah semester 9.... fuhhh... lama tu.... tak apa la nak buat camana! perjuangan harus diteruskan. Life long journey! 

Motivasi Hidup
Susah bagaimanapun, hidup mesti diteruskan di atas apa yang Allah dah tentukan kepada kita.... dah hampir sepuluh tahun saya menempuh kesusahan hidup ni... cekal dan tabah mengharungi bersama.... tak apa la ini rezeki saya! Mungkin anak-anak dah besar kelak ada rezeki yang lain pula.... Allhamdulillah, walaupun kami seperti makan pagi kais pagi, makan petang kais petang, sebegi tula ibaratnya.... tapi tiap hari juga Allah bagi kami makan, belum lagi terputus walaupun hanya sekali sehari saya makan, dahulukan anak-anak yang sedang membesar.... mungkin rezeki harta benda, makan pakai kami tak mewah hanya seadanya sahaja, tapi Allah kurniakan anak-anak untuk saya dan husband.... Allah dah sediakan cukup rezeki anak-anak... InsyaaAllah... akhirat menanti kelak.... tak dapat di dunia, ada di Rezeki yang yang berpanjangan hingga ke syurga... InsyaaAllah... readha, yakin dengan rezeki Allah.... Allah itu Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang... seperti Allah berfirman dalam surah di bawah Surah Al Baqarah ayat 22, Surah Al A'raaf ayat 10.... 



Makan sekali sehari tu bagus sangat tau! anggap sahaja dan boleh sahaja buat puasa! Puasa sunat, puasa ganti dan sebagainya! Allhamdulillah.... Puasa Nabi Daud a.s misalnya selang sehari... sehari puasa, sehari tak puasa.... Rasulullah saw juga mengamalkan puasa sunat Isnin Khamis.... dan baginda juga 3 hari tak makan, ikat perut dengan batu, sebab kemiskinan.... mendahulukan ummat daripada dirinya dan keluarganya sendiri! tapi kadang kala kita terlebih makan... tak percaya??? tengok la macam-macam penyakit yang dihidap! uhhh... akibat terlebih makan..... jenuh nak cerita pasal penyakit ni!



Itu la motivasi diri saya, bila tak ada makanan yang nak dimakan di rumah... saya redha... mungkin makanan itu hanya cukup tuk anak-anak saya sahaja... husband saya memang ada rezekinya di luar sana. Apa yang saya susahkan dan nak merungut!.... kena berjimat nak balik kampung raya.... sikit-sikit kena bawa balik kuih raya! 

Rezeki Raya
Tahun lepas saya langsung tak bawa balik apa-apa... Memang segan sangat! Duit yang ada hanya sedikit yang amat!... Dek segan kat mak saya, ada dia juga menyebut tak ada kuih raya, saya keluarkan duit yang ada, beli bahan-bahan buat kuih raya! Mak saya juga terpaksa beli sendiri kuih raya. Sebenarnya kuih raya kat rumah hanya sampingan sahaja., main cause di hari raya, memang makanan berat, nasi dagang... Ya Allah, memang hebat! Dia Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang... bila kita mengembirakan hati orang terutama mak kita, Allah lagi murahkan rezeki kita! sepertimana allah berfirman dalam Surah Al An'aam ayat 151 seperti di bawah... walaupun duit saya bila balik kampung hanya cukup buh minyak balik Kedah semula... dan bila kat Kedah tak apa la kami tak ada duit nak makan ke apa, mak ayah dah tak tahukan... yang penting ada beras ada telur... jalannnn dah boleh makan kami anak-beranak.... dan saya tak pernah ajar anak-anak saya cerewet dalam pemakanan ni.... saya selalu pesan, kita ada makanan ni, orang lain lagi susah tak ada makanan, dan tak makan!


Tahun ni, nak tak nak saya order la dengan kawan dan sepupu saya.... nak mengembirakan hati mak ni,,, tak apa la kita susah sikit sebanyak!.... Mak ayah dah besarkan kita tanpa dapat dibalas budi mereka.... hanya doa yang sentiasa mengiringi... tak mampu saya nak bagi duit ringgit, harta benda pada mereka.... sekarang ni memang susah, sepuluh tahun kan kawin.... memang saya susah.... saya redha, orang lain lagi susah daripada saya! ini bahagian saya! saya gembira walaupun nampak macam kami susah! serius oiuuuu.... tenang sangat bila dah hati ikhlas meredhai apa yang Allah tentukan..... Allah bagi kita ketenangan, tak ada rasa gelisah! Apa Allah tentu kita terima. Sebab tu saya memang malas nak pikir.... fuhhh.... apa nak jadi, jadi la... saya redah sahaja.... kerana saya tahu Allah Yang Maha Perancang!!! sungguh ni!!! tak tipu.... percayalah pada Allah Ya Baari',,,,, beriman kepada Allah sepertimana rukun Iman yang pertama membawa kita erti kena siapa itu Allah, yakin dan percaya setiap ketentuanNya.....

InsyaaAllah...
Allhamdulillah....



9 comments:


  1. respeknyee...mudah dipermudahkan urusan pengajian akak..

    ReplyDelete
  2. COMELNYA AAK SHEILA SLMT TERUSKAN STUDY HINGGA SUKSES

    ReplyDelete
  3. respect! gigih dengan study walaupun beranak kecik. inshaa Allah moga dilimpahi rezeki yang melimpah ruah.

    ReplyDelete
  4. Semoga dipermudahkn segala urusan..

    ReplyDelete
  5. I can relate to what you said about the rezqi. Walaupun kita tidak semeriah orang lain, tapi alhamdulillah, bersyukur sangat makan minum tidak pernah putus. InshaAllah, moga kita dimurahkan rezqi yang tidak disangka-sangka, ameen.

    http://panphila.blogspot.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu sis. Smg sis jua dimurahkan rezeki dbln yg penuh keberkatan ini

      Delete
  6. Comelnya nur jannah. Kejap je nak masuk 2 bln. Ingt lagi entri akak before bersalin sibuk nk ke Penang tak silap ye.

    Semoga di permudahkan segala urusan akak sekeluarga. InsyaAllah.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.