Enter your keyword

Wednesday, March 30, 2016

Program Penghatan Asmaul Husna Di Putrajaya

By On 11:21:00 AM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum... salam sayang Ya Rahman Ya Rahim untuk semua pengunjung... sahabat...

Jom mengenal Allah dengan 99 namaNya yang baik
Asmaul Husna

Yuran dewasa : RM20
Pelajar : RM10


Tarikh : 3 April 2016
Vanue : Masjid Putra, Putrajaya
Masa : 8.30-12.00



Tuesday, March 29, 2016

Refleksi Diri

By On 1:27:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Allhamdulillah.... Allahuakbar, salam kasih sayang,....

Semalam Allah Ya Baari aturkan susunkan kaki saya melangkah ke rumah taman perumahan saya. Dah lama nak pergi dengar kuliah di surah kalau time ada kuliah. Baru semalam Allah susunkan.... Terima kasih Ya Rabb....

Dengar dengan teliti kuliah dari Dr. sampai saya menitiskan air mata dengan tajuk perjalanan ke akhirat. Walaupun kuliah tersebut banyak menceritakan kisah seorang hamba dan doanya yang dimakbulkan.... banyak menyentuh hati saya.

Dek bawa anak, kedua puteri saya banyak kali juga kena cubit adik Zara sebab mengganggu konsentrasi saya dan jemaah,,,, kesian pula saya dengannya. tapi cepat-cepat saya gosok kaki dia. Allhamdulillah, boleh juga saya solat Isyak berjemaah. Terima kasih Ya Rabb... Masa nak tidur saya peluk cium dan minta maaf pada adik Zara.... Dia meragam nak minum air, dek kalut nak pergi surau saya lupa bawa bekal air kat dia..... Ingatkan dia ok sajaha,,,, Terima kasih Ya Rabb memperingatkan saya, dengan kehausan anak saya akan saya akan lebih teliti apa yang perlu di bawa jika nak pergi kuliah agama. Lepas tu dia meragam nak balik, kuliah ambil masa juga. Semua jemaah nak dengar cerita tersebut walaupun dah menyimpang dari tajuk awal "perjalanan ke akhirat"... Namun apa yang Allah nak sampaikan semalam hati manusia yang baik, bersih, dan doa yang ikhlas juga akan membawa jalan ke syurga..... 



Besar Sungguh Nikmat Sabar
Seorang hmaba yang sabar Allah janjikan kemulian dunia dan akhirat. Dalam kuliah tersebut. Allah nak tunjukkan Dia yang Maha Kuasa, Dia Yang Maha Kaya Lagi Maha Mengkayakan, Dia Yang Maha Besar dan Dia Yang Maha Menaikkan martabat seorang hambaNya. Daripada hidup susah sebatang kara, miskin dengan berkat kesabaran dan kesungguhan tanpa mengeluh dengan ujian Allah sehinggakan nak makan sesuap nasi pun tak mampu, Allah Ya Rafi' menaikkan martabat hambaNya itu menjadi bilionnaire.... Allahurabbi.... Ya Ghoni Ya Mugni.... Dengan kesabaran dan tidak mengeluh mencemuh juga Allah datangkan nikmat dengan semudah kun faa yaa kun kepada hambaNya yang mahu membuka klinik mampun sekelip mata mendapat duit beratus ribu boleh membuka klinik. Berkat kesabarab hambaNya yang ikhlas menolong dan juga berdoa kepada Allah, Alah memakbulkan doa..... Hebatnya sabar!


Refleksi Diri
Dek refleksi diri, saya ni memang jenis tak sabar! Saya sangat kagum dengan hamba Allah yang sabar dalam menelusi hari-hari kehidupan dengan penuh dugaan tanpa sedikit mengeluh. Terima apa yang Allah takdirkan. Memang saya, kalau dengan anak-anak tak sabar! Nak marah sahaja. Allhamdulillah sekarang saya dah boleh kontrol sikit perangai yang tidak sabar dengan anak-anak itu....

Merungut dan Aura Negatif
Kelmarin, Allah Maha Menjaga dan Memelihara, saya beratur dengan barisan yang panjang untuk memasukkan duit di mesin deposit. Ada hamba Allah datang terus memintas barisan saya dan hamba Allah di hadapan saya. Orang di hadapan saya memandang ke arah saya. Lepas hamba allah sudah guna mesi tersebut saya terus cuit orang di hadapan saya mengambil kembali barisan kami. Kemudian tiba giliran saya. Cuba masukkan duit sehingga saya kali saya cuba tapi tidak berjaya, kali ketiga baru berjaya kerana saya tersilap tekan botton "tidak".... Allahurabbi..... refleksi diri saya, tadi dek terdetik tak puas hati dengan hamba Allah yang potong barisan terus Allah hukum saya dengan kelambatan..... Terima kasih Ya Allah.... Saya memang sangat terasa Allah sering kali menegur saya. Jika ada sedikit fikiran dan aura negatif dalam diri saya, Allah terus datangkan teguran.... dalam apa cara pun ada yang Allah tegur... Allahukhbar... Dia Maha Menjaga dan Memelihara supa saya jangan ada kotoran dalam hati, apa lagi riak, ujud dan mengeluh.... Kalau apa-apa yang Allah tegur saya akan refleksi diri saya. Apa silap dan salah saya? Mesti ada salah dan silap dalam hati saya! Terima kasih Ya Allah.... Tambahan pula kita orang perempuan memang suka merungut..... Memang kalau saya merungut adalah yang Allah akan tegur.... Kalau terdetik dalam hati perkara negatif pun Allah akan tegur inikan pula rungutan.... Ya Allah, hebatnya Engkau menjaga kami.... Terima kasih Ya Allah Ya Syakur..... Saya akan cepat-cepat istigfar, dan zikir hanya itu cara mudah dan senang masa itu.... Rasulullah saw, istigfar 70 kali sehari dan lebih... Kita yang banyak dosa ni memang kena setiap masa dan ketika la kan..... Jauhilah merungut. Setiap apa kesusahan yang Allah datangkan pada diri kita mesti refleksi diri dan cermin diri kita..... Dosa kita kadang-kala terhijab kita tak nampak. Cubalah bersih dan cuci hati setiap masa.... InsyaaAllah aura positif akan datang dari setiap penjuru kehidupan anda,,,,, daripada makhlukNya..... jangan ada rasa benci dan tak puas hati! kerana apa yang Allah tentukan untuk kita adalah terbaik bagiNya, kita tak nampak kalau hati kita terhijab.... Ada rahmat dan memang Allah menjanjikan rahmat yang sangat luas dengan kesabaran kita.... Ingatan untuk diri sendiri, "jangan merungut dan mengeluh kesah tau Sheila!!!"




Duit Hantaran Segalanya

By On 11:43:00 AM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Allhamdulillah... salam sayang...

Semoga Allah swt melimpahi rahmat kepada pembaca blog ini. Saya sudah dengar dalam radio semasa dalam perjalanan ke ofis tentang pergaduhan dek kerana wang hantaran tak cukup. Baru sat tergerak nak tahu apa ceritanya. 

Bila Dunia Di Hati
Saya sangat merasa kesian kepada mereka kerana meletakkan duit di hati! Allahuakhbar... Di manakah Allah jika duit di hati. Kejadian pula berlaku dalam kawasan rumah Allah. Mungkinkah ada perasaan malu dengan Allah swt. Allahu....



Malu Dengan Manusia
Tak apa lah kalau tak malu dengan manusia, tapi takkan tak malu dengan Allah kot. Tempat suci tu rumah Allah.... Allah pula duk tengok dan dengar jer gelagat kita, apa yang kita cakap. Sampai dalam hati detikan kecil kita pun Allah dengar dan tahu! Kalaulah mereka tahu Allah Maha Melihat Lagi Maha Mendengar tentu mereka malu dan terhina dengan perbuatan mereka sendiri.... Apa pun semoga mereka diberi petunjuk dan hidah. InsyaaAllah..... setiap yang berlaku juga ada hikmah yang Allah nak sampaikan kepada kita semua. 

Sedih
Sedih, tersangat sedih. Berlaku dek kerana duit. Memang ramai, bukan ini kes pertama saya rasa. Cuma ini kes yang Allah nak tunjukkan kepada kita aib manusia sekarang yang sangat mementingkan duit, harta dan dunia di hati! Manusia akan buat apa sahaja dek kerana duit. Duit boleh beli kebahagiaan dan ketenangan ke? Sebanyak mana pun duit kalau diri masih terhijab dan tidak suci dari dunia masih tidak tenang. Walau berapa tahun dan lama perkawinan tidak masih juga tak settle hutang kahwin rasanya. Anak dah sekolah pun masih duk bayar hutang kahwin. 

Syukur
Dalam keadaan itu juga saya bersyukur dan teringat perkahwinan saya dengan wang hantaran yang yang menjadi dan menjanjikan kebahgian. Dalam Al Quran ada mengatakan mas kahwin wajib untuk perempuan yang dinikahi. Saya yakin dan readha dengan ketentuan Allah. Dan saya juga halalkan kerana itu Allah dah tentukan kepada saya. Saya tahu Allah sayang saya. cukuplah dengan Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang membenarkan saya kahwin. Nikmat Allah sangat besar, syurga abadi menjadi idaman. Tiada mas kahwin dan wang hantaran pun tak apalah, janji saya ada Allah, ada Rasulullah, ada suami yang baik dan sayang pada saya, ada keluarga yang bahagia. Dulu saya juga menganggap duit adalah segalanya. Nak makan, nak menyekolahkan anak, nak balik kampung, nak bagi mak ayah, nak beli pakaian, nak kenderaan, tapi sekarang tidak lagi kerana saya tahu Allah tentukan apa sahaja kepada hambaNya lebih daripada cukup. Yang merasakan tak cukup adalah nafsu kita yang tak pernah apuas dan selalu membandingkan dengan orang lain. Allah Maha Mengetahui apa yang perlu atau tidak kepada hambaNya kerana Dia Maha Bijaksana. Dengan syukur, Allah permudahkan semuanya. Memang saya tak dapat nak bagi kemewahan pada ibu bapa saya, tapi saya dapat menolong mereka sekadar kemampuan saya. Kadang-kala memang terfikir bila balik kampung nak bawa mak ayah makan-makan, tapi apa kan daya, saya dan saya dan anak-anak makan hanya sekadar cukup.... tapi Allah kata itu sudah cukup untuk saya dan keluarga, dan ia memang cukup! walaupun orang tengok tak seberapa. Walaupun juga tak mampu nak bawa mak ayah keluar makan. Hanya doa setiap hari saya hantarkan dan titpkan kepada mereka "syurga tanpa hisab". Kata guru saya mintalah "syurga tanpa hisab" pada mereka, setiap pagi saya akan doa "syurga tanpa hisab" kerana mereka layak mendapatnya. Budi mereka membesarkan saya tak dapat saya balas. Buat suami saya juga. Saya bukan isteri yang baik dan ibu yang mithali. Banyak dosa saya. Tiada apa yang boleh doakan mereka melainkan "syurga tanpa hisab" buat suami dan keluarga saya. Saya terima seadanya yang Allah tentukan kepada saya kerana saya tahu Allah Ya Baari', Ya Alim Ya Hakim.... Terima kasih Ya Rabb....

Mas Kahwin Wajib
Ada kawan mengatakan, "eh tak boleh, mas kahwin wajib bagi kerana itu hak wanita, mana boleh tak bagi.... haishhhh, dosa".... saya terdiam dan hanya mendengar mereka bersembang.... bila saya dengar ustaz cakap kalau suami tak mampu, boleh hutang sampai ke akhirat kena bayar ia memang wajib. Tapi kalau tak mampu juga terserah pada isteri.... saya tahu dan saya faham situasi tersebut! Suami mohon halal! Saya halalkan.... Ye la kalau kat Kelantan mas kahwin itu lah wang hantaran.... Kalau 15000, 15000 lah mas kawin.... 

Syurga Idaman
Saya bayangkan syurga itu milik saya, di sana ada semuanya,,,,, betapa indahnya syurga! tak apa lah bukan di dunia saya dapat, di syurga kekal abadi, tak boleh nak bayang rahmat Allah macamana..... cantik nya syurga saya rasa. Saya duk bayangkan bangunan-bangunan diperbuat daripada emas, batu permata yang sangat cantik, berkilau-kilau berwarna hijau zamrud dan sebagainya.... Nak apa semuanya akan dapat di syurga. Apa la sangat duit di duniakan tiada nilainya.... Itu kata saya. Tak tahu lah kata anda! Kerana cikgu saya kata dunia ini hina di sisi Allah.... Buat apa kita nak mengagongkan dunia melebihi Allah Ya Adzim. Tapi dosa saya juga banyak mampu ke nak cium syurga.... Apa pun saya hanya mampu mohon ampun, berdoa dan berdoa hanya Allah di hati, syurga Firdausi diidami.... 

Wang Hantaran Beli Apa?
Ada juga orang tanya saya wang hantaran beli apa? Anak saya beli itu dan ini.... saya cuma senyum dan diam.... Allah tak benarkan saya bercakap! Sekarang saya sedar dan mula mengenali Allah.... saya mula kenal siapa diri saya yang penuh kehinaan kejahilan dan tiada apa-apa daya  ini melainkan semuanya milik Allah al Malik.... tiada apa nak dibanggakan dengan wang hantaran itu. Melainkan mereka yang terhijab. 

Doa dan Harapan
Berdoakan supaya Allah pilih kita kembali kepada fitrah, menjadi hamba yang sejati dan khalifahNya bukan hamba kepada duit dan dunia! Jadilah hamba Allah yang sebenarnya! InsyaaAllah anda akan mendapat ketenangan dan kebahagian yang tidak mampu digambarkan walaupun tidak berduit. Betul saya katakan kerana saya dapat rasa. 




Monday, March 28, 2016

Kenapa Saya Terminate Insurans Takaful

By On 10:27:00 AM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Sebulan yang lepas, saya dan suami membuat keputusan untuk surrender dengan takaful Insuran yang sudah 6 tahun saya, suami dan anak ambil polisi tersebut.

Kewangan 
Masalah kewangan membuatkan saya tak mampu nak bayar. Terus-terang saya katakan saya tak mampu dan bukan kuasa saya. Polisi tersebut belum pernah saya, suami dan anak saya gunakan dalam 6 tahun. 

Rugi?
Kalau fikir duit duit duit! Memang rugi. Namun bila saya swtich otak saya pada Allah tiada apa yang merugikan saya. Semua yang terjadi kehendakNya. Dan yang akan terjadi juga kehendak dan aturan Allah Ya Baari'.... Malah saya rasa lagi rugi duit itu kalau saya sedekah atau wakaf. Subhannallah banyak pahala di sana! Apakan daya saya yang lemah ini, masa dan tika itu tak nampak apa yang ada di sana (syurga Allah). Hanya nampak dunia yang mempersonakan..... 


Bersyukur!
Bersyukur kerana Allah memberi peluang hidup ini. Dia tempat kami bergantung! Dia segalaNya. 

Doa
Doa dan harapan semoga Allah Ya Baari' menusunturkan setiap sen perbel;anjaan saya dan keluarga hanya mengikut kehendakNya bukan ikut nafsu dan hati kami. Malah bukan ikut syaitan yang mendorong kami membuat pembaziran. 

Bila Ejen Insuran Call Saya
Dan pada masa yang sama saya mahu surrender takaful insuran, ada insuran lain yang menelefon saya menawarkan itu dan ini! Ya Allah..... Allahurabbi..... katanya "kalau patah kaki, kaki kena potong, siapa yang nak tolong? tiada siapa pun nak tolong kita cik? Tergamam saya mendengarnya! Saya menjawab sepatah! "Ada"... "Yer cik" "Allah Ya Wahhab ada" kata saya! Dia meneruskan promonya....

Bila di akhir perbualan saya bertanya. Adakah saya kena membuat keputusan sekarang di dalam talian ini. "Yer cik, kenapa cik tak berminat ke" kata saya "bukan tak berminat, tapi saya tak boleh nak buat keputusan sekarang".... dia tanya lagi "kenapa cik" "Ye saya tak boleh nak buat keputusan sesuka hati saya sebelum saya tanya Ya Nur Ya Haadi Ya Haq"..... "tanya siapa cik" "tanya Allah Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq"..... "Saya tak boleh nak buat keputusan saya kena tanya Allah dulu berbincang, apa pun keputusan. Sebab Allah Ya Somad tempat saya bergantung... Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin yang jaga dan lindungi saya....", yer cik yer cik, esok boleh saya telefon cik lagi,? "Boleh tapi tanya Allah dulu Ya Nur Ya Haadi Ya Haq"..... end......

Bodoh Lagi Dungu
Saya tak tahu la hidup saya dan keluarga macamana di masa depan? tapi saya tahu saya ada Allah! Sekarang saya yakin dengan Allah yang dulu saya tak tahu dan buta, tek kenal siapa pencipta saya!.... Bodoh lagi dungu...., Sekarang pun memang bodoh dan dungu! Bodoh dan dungu kerana masih tercari-cari Allah Ya Haq..... kerana yang cerdik pandai bijaksana itu hanya Allah Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid sahaja.... 



Jangan Salah Faham Tentang Ubatan Dan Supplement

By On 9:59:00 AM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Allhamdulillah... 

Allah Ya Baari susunkan saya melawat kawan yang baru lepas bersalin kelmarin. Masuk 2 hari lagi 60 hari katanya. Walau kami setaman, kali pertama saya ke rumahnya. Saya jugalah kawan paling lambat datang ziarah walaupun duk dekat saja.... kekeke....

Berpantang samapai 60 hari katanya, tak keluar rumah. Check up anak pun husband yang hantarkan tapi Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin memang jaga anaknya, kata sahabat. Husbnadnya nak pergi inject untuk sebulan tapi ada masalah salah faham kat hospital swasta membuatkan husband dan baby balik sahaja. Sekarang dah hampir dua bulan belum inject lagi.... Itu lah bila bersandar pada Allah, Allah tak izinkan baby kena masuk ubat-ubatan. Masa mengandung pun sahabat tak ambil apa-apa ubatan. 

Mungkin otak kami kini memang di basuh dan di cuci hilang terus dengan minat tak tak nak akan ubat dan apa-apa supplement kesihatan. Bagi kami ubatan boleh merosakan merosakkan kerana ia ada dadah. Kesan jangka panjang pada iman orang Islam. 


Ubatan dan Supplement
Allhamdulillah... 3 minggu saya mengalami batuk kerana cuaca panas, dan saya bersyukur panas ini adalah gambaran Allah tentang neraka. Tanpa apa-apa ubatan batuk saya kini beransur pulih. Bulan lepas saya demam dan juga tanpa apa-apa ubatan dan supplement saya dipulihkan oleh Yang Maha Kuasa Allah Ya Fattah Ya Salam. Saya bukan tak percaya pada supplement. logik akal saya siapa yang buat dan siapa supplier supplement tersebut? Adakah asal daripada orang Islam? Bahan-bahannya? walaupun dikatakan makanan sunnah? Allhamdulillah jika ia betul... dengan izin Allah....akan sembuh! kerana manusia tiada daya! Walaupun orang Islam sekali pun kepergantungan kita harus dan mesti kena kuat dan teguh pada Allah swt. Bukan ubat dan supplement yang boleh mengubati kita! Yakin setiap sakit yang Allah datangkan kepada kita adalah nikmat untuk cuci dosa-dosa kita! Sepertimana kisah Nabi Ayub a.s.... seorang hamba yang sangat sabar dalam ujian hidu terutama sakitnya. Numun, dia sangat yakin dengan Allah swt dan tidak gentar sedikitpun dengan hasutan iblis. 

Jangan salah faham yer.... kadang-kadang kita tersalah fikir "bagus ubat ni, bagus supplement ni! ubat dan supplement ni yang huat saya sihat!" pemikiran ini kalau terlalu bergantung kepada perkara tersebut dan yakin ubata atau supplement itulah yang memulihkan sakit anda, ia boleh mendatangkan syirik Khofi... Hati-hati yer!

Imunisasi dan Vaksin
Apa pun bagi saya imunisasi bagi bayi itu tidak wajibkan... Islam tak mewajibkan. Namun, sistem perubatan yang mewajibkan kita. Harus diambil atau tudak? Atau takut untuk tidak diambil? Takut dengan sistem yang ada? atau siapa yang harus ditakutkan sebenarnya? 

Nak ambil ke tak nak ambil ke janji anak-anak kita bersih dan halal daripada segala dadah yang akan merosakkan diri anak-anak kita bukan sekarang tapi akan datang akan mungkin bila remaja dan dewasa. Semoga kita semua dilidungi Allah Ya Hafiz Ya Muhamin. dan bergantung sepenuhnya 100 peratus kepada Allah Ya Somad. 

Dalam enty ini saya cuma mahu membangkitkan semangat kepergantungan hidup kita hanya pada Allah Ya Somad.... Dia Yang Maha Tempat Bergantung! Walaupun apa ubatan atau supplement yang anda ambil yakin lah perubahan itu datangNya dari Allah swt.... Hanya Dia Ya Fattah Ya Salam yang Maha Membuka Jalan Penyembuhan.



Friday, March 25, 2016

Masalah dan Dugaan Akan Membuatkan Anda Menjadi Hebat Jika,,,,,,

By On 7:11:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Allhamdulillah... Jumaat barakah...


Allah Ya Adl....
Allahuakhbar, sepertimana yang saya ceritakan tentang keadilan di sisi Allah dan manusia sangat berbeza. Manusia susah nak nampak apa yang belaku ketidakadilan pada manusia adalah takdir allah dan menerima dengan rasa syukur. Kerna setiap apa yang beraku walaupun tidak adil pad manusia tapi itu adalah ketentuan Allah. Allah takkan biarkan ia berlaku jika Allah tak izinkan ia berlaku. Telah banyak saya merasainya. Dan kini saya sangat bersyukur ketidakadilan yang manusia buat pada saya punuh hikmah. Terima kasih Ya Rabb Engkau sahaja Yang Maha Adil. Kadang-kala saya terfikir manusia buat saya tidak adil tapi saya sangat kesian ketidakadilan itu memakan diri mereka sendiri. Ya Allah Engkau rahmatilah mereka. Mereka terhijab!

Bila Hati Terhijab

Susah dimengetikan, pasal hati dengan kotornya, membuatkan ketidakdilan terjadi. Namun ia terjadi dengan izin Allah, kerana Allah Yang Maha Mengetahui. Harus cermin diri sendiri juga! Ya Allah Ya Fattah Ya Waasi' Ya Basith bukankanlah, luaskanlah lapangkanlah hati mereka yang terhijab supaya mereka nampak ketidakadilan yang berlaku. Ya Allah mungkin mereka tak kenal Mu. Aku mohon petunjuk dan hidayahMu buat mereka dan masukkan mereka ke syurga Mu tanpa hisab. Kesianilah mereka Ya Allah.... Berikan kasih sayang Mu kepada mereka Ya Rahman Ya Rahim... 

Doa Yang Terbaik


Hati membeku. Think positif! Allah kata dalam hadis khudsi "aku seperti persangkaan hambaMu".... Ya Allah terima kasih kerana memperingati saya dengan apa ketidakadilan yang saya rasa tak adil namun ia adil bagi Mu.... Allhamdulillah.... bagai masuk telinga kanan keluar telingi kiri saya sudah terima apa jua perkara yang buruk pada saya, saya balas dengan doa yang terbaik... Terima kasih Ya Rabb atas bimbingan Mu Ya Haadi.... Hebatnya Engkau mengajar ku!.... Subhanallah..... Maha Suci Mu Allah Ya Quddus Ya Jalili, suci dan jernihkan hati ku dari berhala dunia, kerak dosa, bisikan syaitan, nafsu dan sebagainya.

Syukur Dengan Masalah Tanda Anda Hebat
Apa jua masalah yang anda hadapi, hadapi la dengan tenang. Tenang dengan Allah. Back to Allah kerana setiap apa yang Allah datangkan kepada kita penuh dengan rahmatNya. Percayalah jika diri anda bersandar kepada Ya Rabb... anda akan tenang, tidak melatah di facebook dan segala bagai media social. Pergilah mengadap Allah, kerana Dia yang mendatangkan segala kesusahan dan dugaan buat anda. Makhluk cuba asbab! Ingat makhluk cuma asbab untuk Allah menarik anda ke pangkuanNya. 

Jom makan!


Thursday, March 24, 2016

TANDA JIKA ALLAH MENCINTAIMU

By On 3:40:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM YA WADUD 💖


Rasulullah SAW bersabda, “Jika Allah mencintai seorang hamba, maka Dia akan memberinya cubaan. Jika ia bersabar, maka Dia akan memilihnya. Dan, jika ia rela (menerima cobaan itu), maka Dia akan menyucikannya.” 
(HR Ad-Dailami melalui jalur Ali bin Abi Thalib).

Menurut Imam Al-Ghazali, tanda paling penting tentang kecintaan Allah kepada seorang hamba adalah kecintaan hamba itu sendiri kepada Allah. Hal tersebut sekaligus merupakan bukti kecintaan Allah kepada hamba itu.

Sedangkan perbuatan yang menunjukkan bahawa seorang hamba dicintai Allah adalah bahawa Dia membimbing langsung semua urusannya, baik lahir mahupun bathin, baik secara terang-terangan ataupun rahsia.

Dialah yang memberi petunjuk kepadanya, menghiasi akhlaknya, yang menggerakkan seluruh organ tubuhnya, serta meluruskan lahir dan batinnya.

Dialah yang akan memfokuskan cita-citanya pada satu tujuan (yakni Allah SWT), menutup hatinya dari dunia, dan merasa tidak berkepentingan terhadap selain Dia.

Dialah yang menjadikan hamba tersebut merasa puas menikmati munajat dalam khalwat (kesendiriannya), juga menyingkap tabir antara Dia dan makrifat.

--Imam Al-Ghazali dalam Kitab Al-Mahabbah wa al-Syawq wa al-Uns wa al-Ridha, Ihya Ulumuddin.



Hakikat Kehidupan

By On 12:43:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum dan salam sayang... I love you.... (good sound)


Dah berapa hari tinggal blog ni sunyi sepi membataskan penulisan yang tak seberapa ini. Dalam seminggu ni banyak betul rahmat Allah yang Semuanya boleh saya katakan hebatnya Allah, Maha Besarnya Dia Ya Kabir Ya Mutakbbir.... 


Allah Ya Alim
Dia Yang Maha Mengetahui apa yang ada dalam hati setiap hambaNya. Dia Yang Maha Mengetahui apa keperluan dan kehendak hambanya. Walaupun seringkali hambaNya mereasa ini tidak cukup dan "kenapa hidup ini tak adil ke, orang lain ada, kita tak ada, orang dapat, kita tak dapat". Dah ada dua nak lagi tiga, dah ada yang cantik mantik nak lagi yang lebih canggih. Dan Dia sangat mengetahui tahap mana, seseorang hambaNya. Adakala orang ini diberi ujian berat, dan orang ini diberi ujian sebegini. Ujian adalah rahmat Allah bagi mereka yang tidak terhijab. Ujian adalah penghapus dosa bagi mereka yang celik. Ujian adalah kecintaan Allah bagi mereka yang sayang kasih dan cinta kepada Allah. Allah datangkan ujian kepada setiap hambaNya dengan kesesuaian hambaNya kerana Dia Yang Maha Mengetahui kekuatan dan kelemahan seseorang hambaNya. Dan, kekuatan dan kelemahan tersebut juga dengan izin Allah yang sedar atau tanpa sedar yang ada dalam diri pada etiap hambaNya. Ini kerana setiap hambaNya yang bernyawa "tidak ada daya sedikit, pun melainkan dayaNya".... Jangan duk nak mengaku pula ini itu kerana akulah yang hebat! ini itu berjaya kerana aku lah yang pandai..... 


Allah Ya Hakim
Dan seringkali hambaNya melupakan Dia Yang Maha Mengetahu setiap kejadian yang menimpa? Sebagai contoh,kenapa saya sakit? Kenapa saya jatuh? Kenapa itu? dan kenapa, kenapa, kenapa? Semua rasa tak puas hati hambanya. Merungut dan merungut di bibir di hati! Kebijaksanaan Allah Ya Hakim dalam menetapkan segala takdir sesorang hambaNya disalah sangka. Hakikat sebenar setiap apa yang Allah tetapkan pada hambaNya adalah bukti kebijaksanaan hambaNya, supa hambaNya kembali berserah diri kepada Dia Al Khaliq. Setiap apa yang berlaku ada rahmatnya kerana Allah Yang Mahabijaksana mahu hambaNya mendekatkan diri, menghambakan diri, mengabdikan diri kepadaNya sepenuhnya kerana itu adalah janji hambanya sejak dari dalam rahim....

Kau jadikan aku ini Ya Allah, untuk aku menjadi abdiMu, sepertimana janjiku dalam rahim ibu ku. Tapi aku lalai Ya Allah. Dalam hati ku ada banyak dunia, ada banyak keseronkan, ada banyak kuasa, pangkat, harta yang mahu aku genggam. Ampunkan aku Ya Allah.... Aku melampaui batas, aku tewas dengan janji-janji ku. Sepertimana Kau jadikan makhlukMu yang lain hanya untuk menabdikan diri kepadaMu, tapi aku tidak Ya Allah, aku tewas dengan kerja dan hal dunia. Kerja aku kata nak tolong agama, kerja aku kata nak tolong orang susah, kerja aku kata nak bayar zakat. Tapi sedar mahu pun tidak kerja itu sedikit sebanyak mahu mnguntungkan, sedikit sebanyak aku fikirkan untung sini dan situ.... Ya Allah, kerja ku kata mahu membantu orang susah tapi aku tak sedar sistem piramid yang aku gunakan. Orang yang di atas semakin kaya, yang di bawah bertungkus-lumus tulang empat kerat sehingga adakala melupakanMu dengan solat dan kuliah agama demi perniagaan itu..... 
Di manakah nilai seorang hamba, mahu mebantu mereka yang susah? jika usaha disalah gunakan dengan nama agama. 

Kejayaan dicanang dengan hasil perniagaan, bagi mempromosi kehebatan kegigihan kejayaan hamba. Namun, hakikatnya semua itu daripada Mu Ya Razzaq. Dan Engkau Ya Razzaq akan sentiasa menguji manusia dengan nikmat kekayaan dan dunia. 

Jika ada dalam hati dunia yang membara Allah Yang Maha Bijaksana, akan mendatangkan musibah dan dugaan dalam segalam macam keadaan sakit, mahupun susah dan sebagainya kerana Dia Ya Raqib mahu menarik semula hambaNya kembali mengabdikan diri sepenuhnya kepadaNya.... 

Sedangkan engkau sudah memberitahu kami dalam Al Quran Mu "jika kamu menolong agama Allah, kami akan memudahkan segala urusan dunia mu",,,, namun kami buta dengan kalimah Mu. Kami juga mahu memilih dunia. Dan kata kami dunia perlu 50 dan akhirat 50.... Subhanallah....
Saya bermohon semoga apa yang berlaku dalam seminggu ini akan membuatkan saya yang hina dan lemah ini akan berfikir rahmat Allah dan membawa ke jalan keredhaanNya.

Ya Allah, kami sering tersalah sangka dengan ayat, "Berusahalah untuk duniamu seolah kamu akan hidup selamanya, dan beramallah untuk (kepentingan) akhiratmu seolah kamu akan mati besok". Walaupun Engkau telah mengajar kami dunia tidak boleh dibawa ke akhirat. Sepertimana yang telah Engkau turunkan kepada Rasul kami sebagai pesuruhMu, yang menjadi contoh mahu hidup dalam miskin, dan dibangkitkan sebagai miskin. Namun kami buta dengan ayat ini mahu mengejar dunia sering akhirat! 

Allah Ya Adl
Dia Yang Maha Adl, setiap apa yang Allah tentukan pada hambaNya dengan keadilan dan penuh kerahmantan. Mungkin bukan adil di sisi hambanya yang buta, jika hijab tertutup namun Allah Yang Maha Mengetahu tahu keadilan itu di mana? dan bagaimana? Mungkin adil di sisi manusia sangat terhad dengan undang-undang ciptaan manusia yang tidak mengenal siapa Allah Ya Adl? 


Renung dan fikirkan!


Saturday, March 19, 2016

Fenomena Equinox 2016 Adalah Gambaran Neraka

By On 9:32:00 AM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Fenomena peringatan kepanasan neraka ya muntaqim (Equinox 2016) dijangka akan berlaku pada tarikh dan masa tersebut:
1. 20 Mac 2016 - 12:30pm
2. 21 Jun 2016 - 06:34pm
3. 22 sep 2016 - 22:21am
4. 21 Dec 2016 - 18:44pm


Apa Yang Perlu Dilakukan
Kepada semua hamba Allah yg insaf, Akibat keadaan Equinox yang akan dtg dlm 3 hari lg kepada Malaysia. Sila tinggal di dalam rumah dan berzikir dan bykkan solat terutamanya dari 3.00-6.00 pg setiap hari. Suhu neraka akan naik hingga jutaan kali lebih panas melelehkan kulit manusia. Ini boleh menyebabkan badan tinggal tulang (Ps: fenomena ini adalah disebabkan oleh api neraka terletak secara langsung di atas kepala, dibawah kaki, didepan dan dibelakang)


Keselamatan Keluarga
Sila pastikan semua orang termasuk anak, suami, ibubapa, adik beradik dan sahabat2 berada di syurga, sekiranya tiada, minta izin Allah ya Rahman ya Rahim utk cari di neraka. Setiap orang perlu memuji Allah dgn 99 AsmaulhusnaNya sebyk2nya setiap hari. Pantau penyakit hati semua orang sekerap yang mungkin. Ramai yang mungkin mendapat serangan syaitan. mandi hatimu dengan air zikir penyucian sebagai sekerap yang mungkin. Kurangkan pengambilan makanan yg lazat, hidup mewah, byk tidur, kurgkan bersantai dpn TV, video dan hp. 

Syaitan Berdampingan Dengan Anda
Syaitan dan sifat2 syaitan adalah sangat berbahaya. Letakkan cinta dunia dan makhluq di luar hatimu. Jika hatimu lupa Allah walau sesaatpun, ianya btul2 di tahap yg bahaya. Sentiasa letakkan zikir kalimah syahadah, Nama2 Allah, selawat kp Rasulullah memenuhi ruang hatimu dan lidahmu bg mengekalkan suhu kelembapan, kesejukan cintamu terhadap Allah ya Wadud. 

Penyakit Hati
Hati berpenyakit, kotor dan sakit mempunyai gejala petunjuk yg jelas iaitu suka mengumpat, mengeluh, takut dan cemas, disebabkan itu ianya sgt berbahaya dan boleh menyebabkan kegagalan dan penyiksaan roh di akhirat. Sentiasa periksa kadar zikir lembapan bibir dan kadar air mata anda tumpah di pagi hari di hadapan Allah ya ghaffar ya tawwab. STAY HEALTHY ROHmu. - Dr. Wan Maseri

ps: image from google


Friday, March 18, 2016

Drama Tundukkan Playboy Itu Yang Tak Logik

By On 7:09:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Drama tv yang hot sekarang "Tundukkan Playboy Itu".... Tak tahu episod keberapa tapi semalam 17 Mac 2016. Saya juga penonton dan menonton. Semalam saya ada terperasan konti babak dalam drama tersebut tak sama. Dalam babak pertemuan Harraz dengan Nurin di hadapan lif. Masa ketika itu pagi, Harraz nak pergi breakfast. Ada stu babak mencelah Nurin baru lepas solat dan berdoa,,,, Kemudian, babak lunch hour Nurin jumpa Elfira dengan konti yang sama pakaian yang sama dan mungkin hari yang sama. Namun, babak Nurin solat dan berdoa tu ada ditengah-tengah. Adakah anda perasan penyuntingan drama ini dari aspek time and space ia sudah terpesong. 


sumber google

Saya melihat kelogikan cerita terutama naratif, time and space. Mungkin ini hanya drama bukan filem. Namun ia tidak boleh dicincai bagai dalam aspek penyuntingan dan pengarahan.

Harap maklum, sekadar pandangan penonton yang jahil, kerana Allah Ya Basir Yang Maha Melihat dan Allah Ya Baari' Yang Maha Mengatur segala perjalanan cerita itu. 

Tips Melakukan Kerja Artistik
Serulah namaNya ketika membuat apa-apa kerja bukan sahaja permulaan mahu melakukan kerja tetapi all the time biarlah hati kita sentiasa mengingatiNya. InsyaaAllah, Dia akan menolong kita membuat apa pun kerja, kerana kita hamba yang tidak ada sedikit pun daya melainkan dayaNya..... 

Penyuntingan dan Pengarahan
Nama yang senonim dengan pekerjaan ini adalah Allah Ya Khaliq, Ya Baari', Ya Musowwir.... Dia Ya Maha Mencipta semuanya, menjadikan drama itu, pengarahkan drama itu, Dia Ya Baari Yang Maha Menyusun atur perjalanan cerita itu, seperti mana teraturnya planet-planet di angkasa raya berpusing di atas paksi masing-masing tanpa ada yang menokong, dan Dia Ya Musowwir Ya Maha Merekabentuk atau Maha Kreatif membuat finishing secantiknya setelitinya. Sepertimana bangunan tinggi Allah Al Khaliq buat dan Allah Ya Baari menyususn atur kejadian bangunan itu dan akhirnya Allah Al Musowwir akan membuat finishing dengan setelitinya. Begitu juga dalam penyntingan drama, filem dan pengarahan.... 

Saya cuma berkongsi apa yang saya fikir kena dengan nama Allah Asamul Husna. Kerana saya yakin dzikir dengan namaNya akan memberi impak yang besar dalam kehidupan seharian kita. Sebab Dia ada di mana sahaja, Dia tak pernah tinggalkan kita, Dia dekat dengan kita lebih dekat daripada urat leher kita. Dia sentiasa ingat kita. Maka ingatlah Dia selalu.... InsyaaAllah Dia Ya Wahhab Yang Maha Memberi Menolong....



Goft Trainning

By On 6:28:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Hari Jumaat kakak Amani ada latihan golf. Pagi-pagi, kejut anak-anak bangun solat subuh dan bersiap untuk latihan golf. Belum miss saya pergi, teman sekali. Walaupun tak tengok mereka buat latihan. Semalam saya cakap saya tak nak pergi. Mula la encik daddy gelisah. Di mana sahaja harus saya menemaninya. Nak pergi dekat jer saya juga kena teman walaupun duduk dalam kereta. Katanya saya ni jadi la macam mommy saya, ke mana saja papa saya pergi mommy saya ada saja teman papa. Papa saya bukan boleh keluar sendirian. Kalau dia keluar sendirian pun nak pergi beli surat khabar atau pergi gunting rambut. hehehehe.... 

Pagi-pagi saya pergi jogging pun encik daddy teman, walaupun dia tak jogging dia duk dalam kereta. Hingga kan ada staf tegur baiknya teman bini jogging. Adakala mereka tegur, "panggil abe jogging sekali, dia duk tidur dalam kereta".... kata saya dia penat, jap lagi nak masuk kerja.... 

Berbalik pasal latihan golf hari ni.... Allhamdulillah..... semua ok ja anak-anak ni, walaupun saya tak tengok. Mereka bersemangat! walaupun menahan panas dek mencecah kepala...


Saya dan adik ke cafe pelajar berdekatan untuk membuat kerja di sana. Di mana sahaja kerja. Hari ni juga ada dua kumpulan klinik golf. Erm... mereka semua berbayar, Allah Ya Karim Ya Barr Ya Razaq, anak saya join latihan golf tanpa bayaran, tapi tadi pengendali bersepakat dengan ibu bapa bagi RM5 seorang untuk bayar jurulatih yang bersusah payah ajar anak-anak kami. Tak la banyak hanya dapat mereka makan tengahari... Allhamdulillah.... 


Murahkan rezeki mereka Ya Allah Ya Razzaq Ya Rahman Ya Rahim Ya Fattah..... baiknya Engkau Ya Allah datangkan mereka mengajar anak-anak kami tanpa mengambil apa-apa bayaran setiap minggu. Dan Engkau murahkan juga rezeki pengendali, penganjur, dan ibu bapa anak-anak golf ini semua. Satukan hati kami dengan kasih sayang Mu Ya Rahman Ya Rahim Ya Jaami'... 


All the best untuk semua.... 

Allah Ya Baari'. Signifikan golf dan Asmaul Husna belum saya uraikan lagi. Sudah ada apa yang Allah ilhamkan tapi belum ketemu secara detail lagi. InsyaaAllah, ilmu Allah Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid yang luas mohon dipinjamkan dan dapat dikongsikan. 



Program Pelajar Cemerlang Dengan Penghayatan Asmaul Husna

By On 5:46:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Allhamdulillah... Allah Ya Baari'...

Selasa yang lalu, saya hantar anak-anak saya ke program "Tips Pelajar Cemerlang dengan Penghayatan Asmaul Husna".... Pada mulanya, malam tu encik daddy tak bagi pergi, bila saya dengar dia borak dengan kakak supaya tak pergi saya mula dzikir.... saya kin Allah Ya Baari' yang susunkan semuanya... Akhirnya kedua-dua puteri saya pergi... Sebelum ni apa-apa tranning Asmaul Husna saya belum bawa mereka join bersama. 


Program tersebut berjalan lancar. Terima kasih Allah Ya Rabb... Anak-anak pun seronok dan yang penting kakak sangat bermotivasi dengan amalan dzikir Asmaul Husna. Sebelum ni saya hanya ajar dia di rumah. Bila dia sendiri yang menyertai dan tahu bagaimana nak guna dzikir tersebut dia sangat cepat dapat. Sehinggakan dapat jawab soalan kuiz yang ustazah bagi.


Kakak mengengeh saja.... bila tengok kamera....


Adik kusyuk dengar ustazah ajar....

Camerawoman vs Fasilitator
Tugas saya menolong dalam tangkap-menangkap gambar dan juga fasilitator. Sesi LDK (latihan dalam kumpulan), pada mulanya saya jadi fasi pada kumpulan anak saya. Bila masuk sesi petang saya tukar dan jadi fasi pada pelajar tahap dua darjah 4 hingga 6 tahun. Tak boleh mak jadi fasi pada anak sendiri. Mereka tak dengar cakap. Kena ustazah lain yang ajar mereka baru dengar. 


Latihan Dalam Kumpulan
Dalam LDK, kami biasanya suruh para peserta praktik dzikir Asmaul Husna dan matchkan dalam apa masalah yang mereka hadapi dan apa yang mereka mahu serta buat bicara hati (doa) menggunakan nama Allah yang dipilih. 

Sebagai contoh untuk mereka nak jadi pandai. Dzikir untuk pandai ialah Allah Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid. 

"Ya Allah Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, alirkan ilmu, kebijaksanaan dan kepintaran serta kecerdasanMu untuk aku menjadi pandai".... 

Kerjasama Dalam Kumpulan
Kumpulan saya paling excited anak-anak tu, sampai dua kertas majung digunakan. tapi ada sedikit malu bila nak present. Apa pun saya bangga dengan kesungguhan mereka. Yang penting mereka tahu bagaimana nak guna dzikir-dzikir Asamulhusna dan membuat bicara hati. 


Sesi tamat hampir azan asar. Program ditamatkan dengan pembahagian sijil penyertaan dan juga door-gift. Kami bersolat berjemaah bersama di masjid tersebut. 


Dari pagi sampai ke jam 6 petang kami baru bertolak pulang.... Sangat kepenatan. Malam tu lepas solat isyak saya terus tidur, rasa nak demam sakit tekak. Mungkin kepanasan. Allahmdulillah hari ini dah kembali ok. Allah Ya Salam Ya Fattah. 


ps: semua gambar-gamabr ini adalah milik Allah Ya Malik dan dikredit pada International University of AsmaulHusna




Sunday, March 13, 2016

Clever Girl Malaysia

By On 10:02:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Rancangan realiti baharu?
Saya tak tengok pada mulanya, al maklum work station saya dah pindah ke ruang dapur. 

Tak Tahu Warna Bendera Malaysia
Saya hanya dengar encik daddy duk bising. "Warna bendera Malaysia pun tak tahu ke?" erm... mungkin juga hemuruh, gementar semua ada kan, Kadang-kadang yang duk sebut hari-hari pun boleh lupa. 

Objektif
Di minda saya hanya pelbagai persoalan yang bermain-main! Adakah rancangan ini akan membawa clever girl ini ke jannah? Apa tujuan clever girl ini? Adakah tujuannya untuk mengukur tahap kepintaran kepada dunia sahaja? Ke mana akhirnya hamba Allah yang bergelar clever girl ini? Disanjung di dunia atau bidadari surga! Adakah dengan kebijaksanaan mereka akan mendidik ummat ke jannah? huh!!!



Ketidaksamarataan Markah
Encik daddy pula komen, tak aci la markah tak sama! orang lain jawab banyak soalan baru sikit, yang tu jawab satu soalan markah dah seratus. Dia duk bising, saya jenguk juga. Sekali jenguk dah iklan.... saya terus berlalu. 

Dan minda saya masih berfikir perkara di atas?

Hanya sekadar pemikiran minda saya yang cetek dan dangkal, mohon maaf atas kejahilan penulisan ini. 



Hebat Dengan Dzikir: Hidup Sebagai Abdi

By On 9:38:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Allhamdulillah... 

Terima kasih Ya Allah atas nikmat Mu yang sangat hebat. Rasa tenang sangat bila setiap masa dapat rasa Dia ada bersama kita. Pagi ni mula cuti sekolah, mula keluar rumah seperti biasa ke uni dan hantar adik ke tadika. Daddy pergi kerja.... Kakak ikut saya pergi jogging dan ke perpustakaan. 



Bila hari ni kakak ikut saya, saya tak boleh nak jogging, saya hanya berjalan. 2.9 km jauh juga badi kanak-kanak 8 tahun macam kakak. Masa duk berjalan, tengok tumbuhan saya ajar kakak tentang Allah Ya Muhyi, Allah Ya Nuur, Allah Ya Aziz, Ya Qawiy, Ya Matin... 

gambar ni saya ambil 2 tahun yang lepas, sekarang pokok teh ni dah besar meninggi

"Kakak!..... Bagi salam pada rusa-rusa tu. Mereka semua tengok kita". "Assalamualaikum".... Kat sini ada taman rusa je ke mama".... 


"a aa... ada taman rusa sahaja".... tapi kat uum ni ada lagi taman lain, taman burung unta dan sebagainya. Laluan yang saya dan kakak lalu cuma ada taman rusa. 

Kami mula pukul 10 pagi samapai di pusat sukan kembali pukul 11.00.... Sempat kami berhenti dulu di cafe tempat penginapan pelajar. Kakak kepenatan. Selepas rehat dan berhenti minum kami menerukan perjalanan kami menghabiskan 2.9km. 

Sampai di pusat sukan sekumpulan cycling baru sampai di pusat sukan. Saya tanya makcik cleaner. Mereka tu dari Thailand ke? sebab saya dengar mereka cakap bahasa Thai. "ye", jawab makcik cleaner. "300 orang semuanya".... erm ramai... 

Bila siap mandi saya dan kakak terus keluar meneruskan urusan harian. Ke perpustakaan la kakak hari ni. Saya malas nak masuk ofis. Allhamdulillah ada tempat untuk kami. Saya dan kakak buat kerja di bilik bacaan sehingga Zohor. Kami break jap. The sambung semula kerja saya. Tungga dady habis kerja then ambil adik kat tadika balik rumah. 

Bialasa la bila dah sampai rumah banyak pula kerja rumah.

Hebat Dengan Dzikir
Allhamdulillah, kakak dan adik tolong saya kemas rumah. Dari ruang tamu sehingga ke dapur kakak mop lantai. Penat saya tengok dia, tapi dia terus buat juga. Siap mengemas, masak pula.... Hari ni walaupun nonstop, cuma berhenti mandi dan solat asar tapi rasa bertenaga, kerana bila buat kerja dengan zikir, kosongkan minda, sucikan hati dan yang penting "no thingking"... Subhanallah hebatnya tenaga yang Allah berikan.... Semua kerja akan beres!

Doaku Untuk Semua
Alhamdulillah, kepada semua orang saya doakan yang terbaik. Masa buat kerja dengan zikir saya akan selalu doakan mereka di luar sana, dan anda juga para pembaca blog saya. Kawan-kawan saya, keluarga saya di luar sana jauh mahupun dekat, yang ingat mahupun lupakan saya, yang sayang mahupun bencikan saya, saya cleanklan hati saya tanpa sedikit pun rasa benci dan dendam. Saya daokan kalian dirahmati dan diberkati sentiasa dalam hidup ini.

Allhamdulillah, terima kasih Ya Rabb..... ketenangan yang teramat ini tidak dapat digambarkan melainkan anda sendiri yang akan merasainya.....

Jalan Hidup Seorang Abdi
Allhamdulillah.... hidup ini sebagai abdi. Terima Ya Rabb menysunkan hidup saya di jalan seorang abdi yang orang lain tidak macam saya, saya rasa sangat hebat dan ada semuanyanya. Walaupun saya tak pernah ada apa yang anda di luar ada, tidak pernah bergembira seperti anda di luar sana gembira, namun saya ada "ketenangan" yang hanya mampu saya rasa bahagia....

Ayuh sahabat, pembaca blog saya, kita jalani hidup ini di atas landasan seorang abdi!



Saturday, March 12, 2016

Berlindunglah Di Bawah NaunganNya

By On 9:22:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Allhamdulillah,

Saya ada bersembang dengan sahabat, katanya risau dengan keadaan sekarang. Risau dengan anaknya. Risau tentang keselamatan dari semua aspek, pemakanan, pendidikan, medication terutamanya. Ubat-ubatan, suplemen, yang yang femes di kini menjadi sebahagian ambilan dan pemakan seharian. Adakah ia bahaya? Siapa yang membuat suplement tersebut? Adakah orang Islam yang membuatnya? Apakah sumbernya. Walaupun diketahui sumber dari tumbuhan semulajadi, dikatakan berkesan dan paling selamat. siapakah owner dan supply ubatan serta suplement, mahupun vitamin tersebut. 

Adakah saya ni berfikiran cetek dengan memikirkan kesan semua ini? Hari semakin hari dunia semakin mendekati kiamat katanya. Banyak elemen dan aspek yang membuatkan atau merosakkan orang Islam lenyap di muka bumi. Itu yang saya risaukan? Susu yang diminum anak-anak kita, bagi ysusu yang paling elok ditawarkan dengan harga yang paling mahal. Dari sudut positif tanpa memikirkan kesan dan langsung tidak mampu berfikirkan tentang kesan, ibu bapa akan mengiayakan ia adalah produk terbaik. Namun, darimana sumber tersebut? Tak mungkin seratus peratus terbaik. 

Sheila membalas, harus difikir semua itu. Tak salah apa yang difikirkan. Saya pun sama memikirkan kesan kepada anak-anak kita akan datang. Kalau dulu saya langsung tak ambil kisah dan tak ada ilmu, tapi sekarang saya juga berfikiran sedemikian. Apa pun, saya cakap kepadanya "hanya Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin dapat menjaga anak-anak kita dan kita semua"... Apa pun yang kita makan dan minum atau guna hanya Allah Ya Dhor Yang Maha Memudhoratkan, jika Dia menjaga dan memelihara kita mana mungkin Dia akan memudharatkan kita. 

Kata saya, dari awal tahun lepas hingga kini dah setahun saya tak ambil apa-apa ubatan ataupun apa-apa suplement. Saya tekat tak nak kepada semua itu, Saya bukan kolot, tetapi sejak hari itu (tahun lepas) saya taknak ambil. Walaupun banyak cerita kebaikan semua itu tapi saya juga berfikir semua itu daripada supplier siapa? Sumber dari mana? Adakah ia dari umat Islam yang untuk memelihara umat Islam? biarlah saya dikatakan kolot dan sebagainya. 

Saya minta maaf kepada teman sahabat yang membaca entry ini. Ini cuma pandangan saya dan sahabat saya. Hanya kami berdua memikirkannya. Rasa anda di luar sana tidak mungkin berfikiran seakan kami. Hanya kami yang silap kerana kami minoriti yang sangat kerdil dan jahil. 


Bila pulang ke rumah, saya berfikir dan terus berfikir seperti contoh makanan atau mungkin produk tenusu yang paling baik dan paling elok untuk anak-anak cuba kita tengok, dan nilai anak-anak hari ini ramai yang mengalami kecacatan. Kalau tahun 60 an 70 an dahulu jarang anak-anak sakit dan cacat. Malah dari segi akhlak, adakah produk pemakanan kita akan melahirkan anak-anak yang soleh dan bertaqwa? Rasanya kini banyak masalah sosial dan sebagainya. Memang betul kalau difikirkan itu adalah takdir Allah swt yang mana kita tidak dapat menolaknya.

Kenapa sekarang baharu diwar-warkan kebaikan breasfeeding setelah dipopularkan oleh orang Barat?

Program Susu Sekolah
Saya baru terfikir dan tersedar bila sahabat mengatakan, kenapa sekolah ada bekalkan susu percuma? Bila saya search susu percuma untuk menggalakkan pelajar minum susu. Seterunya akan meningkatkan kecerdasan dalam pelajaran. Ia juga adalah untuk membantu ibu bapa yang tidak mampu membekalkan makanan dan minuman berkhasiat kepada anak-anak. Sahabat berkata : Siapa supplier sebenarnya susu itu? Adakah susu dibekalkan kepada semua jenis sekolah? Apakah kandungan sebenarnya susu itu? Yang utama yang dinyatakan kepada saya, menyediakan susu percuma memerlukan perbelanjaan yang banyak, adakah ia berbaloi dan mungkin ada kesan disebalik semua itu? Siapa yang kontrol semua itu. Mungkinkah ada dalang yang kuasa yang kuat di atas sana?

Pemakanan Sunnah vs Makanan Segera
Orang Barat memang mengamalkan pemakanan sunnah dan  menjaga pemakanan sejak dari kandungan. Memang tidak dinafkan merekaorang yang bijak. Namun, daripada pembacaan sahabat 3:1 rakyat US mengalami penyakit jantung, hipertensi akibat cara hidup mereka yang sangat sibuk dan mengamalkan makanan segera. Itu namanya Istidraj. Allah membalas kembali perbuatan buruk mereka.

Mungkin hanya kami berdua berfikir sedemikian. Maafkan kami jika fikiran dangkal kami ini salah, dan kami tahu kami ini jahil. Sepertimana juga produk Johnson and Johnson yang dikatakan mengakibatkan kanser ovari.

Renung dan fikirkan. Ini cuma fikiran kami yang dangkal lagi jahil. 




Program Train The Trainers & Intensif 99 Asmaul Husna

By On 6:45:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Di war-warkan program tiga hari "Train The Trainers & Intensif 99 Asmaul Husna"

Tarikh : 14-16 Mac 2016

Tempat : Pondok Al Wadud, Kuantan Pahang

Yuran : RM30 sahaja sebagai infak + makan dan minum



Melahirkan generasi khalifah bukan terletak pada nilai dan wang ringgit.

Tidak memadai yuran yang mahal jika ilmu tidak disemat dalam dada.

Wang bukan ukuran, ilmu Allah yang menjadi sandaran.

Rebutlah peluang ini dalam menelusuri hidup sebagai abdi yang sejati dan khalifah Allah.




Seminar Tips Pelajar Cemerlang dengan Penghayatan ASMAUL HUSNA PERCUMA

By On 1:56:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Cuti sekolah sudah menjelma. Isikan masa anak-anak dengan ilmu Allah.
Jom join seminar "Tips Pelajar Cemerlang dengan Penghayatan Asamaul Husna"

Bagi anda yang berada di sekitar Alor Setar, Jitra, Kepala Batas, sangat dialukan...

Yuran hanya RM50 sahaja untuk makan dan minum, dewan dan bahan.

Percuma kepada fakir miskin dan anak yatim. 




Tempat di Dewan Masjid As-Shahab, Kepala Batas Jitra

Terbuka semua kepada pelajar sekolah rendah, menengah, kolej universiti, guru, pensyarah dan sesiapa sahaja yang berminat!




Bila Anak Melatah

By On 12:50:00 PM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Macamana yer? Dah berapa kali saya dengar anak saya melatah! Tak tahu la mana dia dengar, biasanya melatah ni dari dengar dan ikut. 

"eh mak kau"

Lama-lama jadi lekat kat mulut. Baru darjah dua dah tahu melatah, harus risau la. Melatah ni juga ialah sindrom budaya atau culture-bound syndrome. 

sumber google

Sindrom Latah di Malaysia oleh Winzeler
Latah telah digambarkan sebagai sindrom budaya terikat. Keadaan ini berasal dari Asia Tenggara dan ia boleh berlaku dengan refleksi mengejutkan itu. Refleksi mengejutkan boleh bertahan sehingga 30 minit. Melatah boleh terdiri daripada menjerit, menari, dan orang yang ketawa bahak. Menurut budaya Malayan jangka Latah yang berasal dari akar perkataan "lata" dan ini bermakna "bodoh" atau "kecacatan" (Winzeler). Beberapa gejala mengikut Winzeler termasuk seseorang yang bergerak ganas, menangis tanpa kawalan, dan menjerit keluar bahasa seksual atau kesat. Seseorang juga boleh melibatkan diri dalam meniru orang lain atau perkara-perkara dan mempunyai ucapan dan pergerakan yang sama berulang-ulang kali. sindrom Latah berlaku di dalam Tanah Melayu dan Jawa budaya. 

Bermula Daripada Peniruan
Apa yang saya dapati menarik tentang Latah ialah apabila seseorang yang mempunyai Latah telah dikejutkan mereka biasanya meniru tingkah laku atau taat kepada perintah orang yang di sekeliling mereka atau cuba untuk mendapatkan perhatian mereka. Kebanyakan kes Latah berlaku dengan sengaja untuk menghiburkan penonton dan untuk menarik perhatian kepada orang yang mempunyai Latah. Ia seolah-olah seperti Latah agak bergender berdasarkan selepas membaca artikel ini kerana ia menyebut bahawa wanita pertengahan umur biasanya Latah. 

Winzeler juga menyebut bahawa Latah boleh berlaku pada individu untuk beberapa sebab. Kematian cinta yang satu atau kanak-kanak dan pengalaman yang sangat traumatik boleh menjadi sebab Latah berlaku pada individu.

Ia hampir seperti individu yang berjuang dalam mengawal emosi dan tingkah laku mereka mengalami Latah. Dan kerana mereka tidak boleh betul menghadapi atau menangani kehidupan perjuangan mereka bertindak keluar dan mempunyai ini cetusan diteruskan. Nampaknya terdapat kontroversi sedikit apabila ia datang kepada Latah dikenal pasti sebagai suatu penyakit yang sebenar kerana terdapat kekurangan individu yang mengalami dan melaporkan sindrom ini. 

Terdapat jarang ada individu yang benar-benar mendapatkan rawatan dan membantu untuk Latah. Juga, saya mendapati ia menarik bahawa tidak ada laporan mengenai ubat-ubat tradisional untuk Latah. Mungkin, orang Tanah Melayu dan budaya mereka tidak mengelaskan atau melihat Latah sebagai penyakit mental. budaya Barat sekali lagi cuba untuk mengklasifikasikan Latah sebagai penyakit atau penyakit mental dan ini mungkin tidak kes itu termasuk dalam budaya Melayu.


Sumber:
Robert Winzeler. The Study of Malayan Latah. Indonesia, No. 37 (Apr., 1984), pp. 77-104 Published by: Southeast Asia Program Publications at Cornell University Stable URL: http://www.jstor.org/stable/3350936 . Accessed: 20/07/2012

Saranan dan Tips
Mesti ada sebab kenapa anak-anak melatah. Cuba nasihat supaya mereka tidak meniru daripada melatah. Jangan mengejutkan mereka. Doa yang penting supaya Allah kurangkan serta hilangkan sindrom tersebut. 



Signifikan Golf dan Asmaulhusna

By On 10:45:00 AM
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Bila dah hantar anak tiap minggu main golf, mak ayah yang tak tahu apa ni pun terpaksa terjebak sama. Ye la kan anaksaja nak main. Bila buat tak tahu tak ambil tahu, nampak macam tak support lak. Terpaksa juga ambil tahu selok belok permainan golf ni.


Aktiviti kelmarin, tak ramai yang datang berbanding dengan klinik golf 3 minggu lalu. Tapi masa klinik golf ada peserta dari sekolah luar. 


Kata rakan, join la kelab golf kalau persendirian kena bayar RM4500 tuk permulaan, bila bila staf tak kena bayar cuma bayar RM30 setiap bulan. 


Tiap minggu coach lain-lain. Mereka ni juga pelajar UUM yang aktif dalam sukan golf. Bila saya duk menunggu mereka main golf saya banyak fikir apa yang Allah nak sampaikan dalam keterjebakan anak saya dalam skan golf ni.

Hamba Al Naafi'
Tiap hari saya doa semoga saya jadi hamba Allah Al Naafi', sepertimana tiap pagi saya tengok alam, pokok-pokok, rumput, saya rasa makhluk Allah alam dan binatang ni banyaknya kebaikan faedah mereka untuk manusia. Mereka mengeluarkan oksigen kepada manusia. Sistem peredaran oksigen dan karbon monoksida itu erupakan salah satu sistem ciptaan Allah yang sangat hebat memberi kebaikan kepada makhlukNya yang lain.

Mungkin juga Allah nak tunjukkan sesuatu dalam sukan ini. Saya percaya setiap apa yang Allah ciptakan bersebab dan berkesan seperti juga dalam kajian saya cause and effect.

Saya juga ada baca dalam kitab hikam oleh Imam Ibnu Athaillah, kitab ni adalah kitab tasawuf
bab dua tentang apa yang Allah jadikan dengan sebab dan akibat. Kadang-kala hijab tebal sangat manusia tak nampak.

Saya mula mengkaji apa nama Allah Asmaulhusna di sebalik sukan golf ini secara terperinci? InsyaaAllah bila saya dapat saya akan kongsikan!

Allah Ya Baari'




Popular

Follow by Email