Enter your keyword

Friday, July 1, 2016

Raya! It's Complicated

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم



Allhamdulillah.... syukur, entry ini saya tulis pada 21 Jun 2016 lagi... 

Ramadhan Kareem.... penuh dengan keberkatan. Terasa cepat masa berlalu sudah menjangkau setengah bulan....

uhhh... pagi tadi saya melawat kawan di ofis. Tanya dia kepada saya,,,, saya buat tahajut? saya kata pagi tadi saya buat, kelmarin tak.... saya meneruskan perbualan.... Ramadhan kali ini saya sangat menjauh.... Allahhu.... Kalau tahun lepas.... saya bersama dengan team Asmaul Husna, tahun ni saya tak sempat. Siapkan writing,,,, kalau tahun lepas saya collect data.... 

Teman menyampuk "tak la, itu juga jihad".... "Jihad????" saya tak pernah terfikir apa yang saya sedang buat adalah jihad!

Saya selalu mohon semoga apa yang saya buat dapat memberi manfaat kepada orang lain , jadi alat Al Wahhab , alat Al Naafi'....

Kalau ini adalah jihad, luruskan saf saya!

Terawih buat???

Saya cakap tahun ni saya hanya buat terawih di rumah. Saya rasa feeling sangat bila di rumah buat terawih. 

"Ye la kan... dengan anak kecil susah nak pergi masjid", kata teman....

Hari demi hari Ramadhan Kareem saya doa Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin menjaga iman saya! Apa sahaja saya buat biarlah ia untuk mencari keredhaan. 

Kelmarin, saya buntu bila Allah acah sikit sahaja....

Tapi, bila balik rumah semalam... Saya bersyukur allah acah tu tanda Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin menjaga saya supaya saya tidak menjauhi diri daripadaNya.... 

Pagi ini saya mendapat jawapan semalam,,,,

Dan... petang ni ada lagi persoalan kebuntuan saya yang lain pula di acahNya..... Allahuakhbar.... Baiknya Dia Ya Rahman Ya Rahim,,,,, seringkali Dia tahu saya ini lemah lagi jahil seringkali itu Dia menduga saya supaya saya sentiasa meletakkNya di hati! Ya Allah,,,, terima kasih untuk Ramadhan ini.... Ya Allah Ya Affu maafkanku, ampunkan ku Ya Ghoffar Ya Ghaffur.... hambaMu yang hina ini seringkali leka dan lalai... Bila bukan bulan Ramadhan saya berusaha berjemaah solat isyak kat surau tapi bila masuk Ramadhan saya gagal... Allahu.... kuatnya dugaan, lemah tersangat iman ini... 

Apa pun saya tetap menunaikan terawih di rumah.... Allah bagi ujian sikit saha buat keje, terus abaikan yang lain.... feeling itu lain bila bersendirian solat terawih di rumah. Sayu dan syahu rasakan.... Walaupun pahala tidak sebanyak berjemaah. Saya tahu!! tapi apa kan daya untuk itu.... anak-anak pengikat walaupun itu bukan alasan.... Saya pasrah kepada Dia Ya Baari'....

Tapi kata teman tadi,,,,, itu juga jihad!.... Ye ke??? saya tak pasti. 

Yang penting saya nak tenang, dalam apa jua pun.... 


Raya????


Memang skip dari pemikiran saya kali ini.... Semua persiapan raya saya skip..... Saya serah saja pada Allah Ya Baari'.... ada la tu bahagian anak-anak dan suami.... kuih raya, langsung  tak ada dalam benak kotak fikir saya!... Saya pun tak tahu raya ni macamana..... Yang penting dapat balik kampung dengan selamat sahaja..... Hati memang selalu sedih bila nak raya, tiada erti bahgia raya itu bagi saya sekarang dan dulu.... Kalau masa budak-budak memang la seronok.....

Dalam Ramadhan berbaki ini, saya masih berkejar-kejar dek jihad yang dikatakan teman!!!! Allahuakhbar ,,,, jika ini adalah jihad, kuatkan iman saya, Ya Aziz Ya Qawiy Ya Matin Ya Baari',,, susunkan hati saya perkasakan, perkuatkan, teguhkan hati saya minda saya roh saya, untuk seluruh anggota badan ini tidak lupa akan namaMu Ya Adzim dalam apa juga keadaan pun saya..... harus diteruskan.....

Sesungguhnya Engkau Ya Rahman Ya Rahim, daku tidak ada apa-apa daya untuk jihat ini.... Otakku tak mampu berfikir jika Engkau Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid tidak alirkan ilmu, kebijaksanaa, kepintaranMu.... 

Ya Qareeb.... Engkau Yang Maha Dekat.... Dekatkan sentiasa hati jiwa roh ini kepada Mu menyebut-nyebut namaMu memuji memuja Mu dalam apa jua keadaan sekali pun.... Sesungguhnya Engkau dekat dengan ku lebih dekat dari urat leherku....

Seringkali aku terhijab tidak nampak, tidak rasa akan kedekatanMu dengan ku....

Maafkan aku Ya Allah Ya Affu Ya Ghoffar Ya Tawwab....


Allhamdulillah.....



7 comments:

  1. salam aidilfitri.. maaf zahir batin..

    ReplyDelete
  2. Kejap masa berlalu. Semoga kita dapat bertemu lagi dengan ramadhan tahun hadapan. InsyaAllah. Selamat hari raya buat tuan empunya blog. :-)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum & Salam Syawal..

    Ramadhan lepas cepat sungguh berlalu.. Jika dikira amalan dan kurniaanNya, mmg tak mampu dibandingkan.. Betapa Allah Maha Pemurah lagi Maha Pengasih..

    ReplyDelete
  4. Ye betul..Allah maha penyanyang..dia tetap akan maafakan umat dan hamba yg bertaubat dan kadang2 Allah beri ujian utk kita sedar dan tidak terlalai..Ramadhan bulan yang di tunggu2 kerana doa cepat makmul...cepat betul Ramadhan berlalu semoga panjang umur dan jumpa lg Ramadhan tahun hadapan aminnn

    ReplyDelete
  5. jgn kata Shielda..JM juga kadang2 terlalai..ya Allah ampunilah dosaku

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

Popular

Follow by Email