Bila Anak Melatah

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Macamana yer? Dah berapa kali saya dengar anak saya melatah! Tak tahu la mana dia dengar, biasanya melatah ni dari dengar dan ikut. 

"eh mak kau"

Lama-lama jadi lekat kat mulut. Baru darjah dua dah tahu melatah, harus risau la. Melatah ni juga ialah sindrom budaya atau culture-bound syndrome. 

sumber google

Sindrom Latah di Malaysia oleh Winzeler
Latah telah digambarkan sebagai sindrom budaya terikat. Keadaan ini berasal dari Asia Tenggara dan ia boleh berlaku dengan refleksi mengejutkan itu. Refleksi mengejutkan boleh bertahan sehingga 30 minit. Melatah boleh terdiri daripada menjerit, menari, dan orang yang ketawa bahak. Menurut budaya Malayan jangka Latah yang berasal dari akar perkataan "lata" dan ini bermakna "bodoh" atau "kecacatan" (Winzeler). Beberapa gejala mengikut Winzeler termasuk seseorang yang bergerak ganas, menangis tanpa kawalan, dan menjerit keluar bahasa seksual atau kesat. Seseorang juga boleh melibatkan diri dalam meniru orang lain atau perkara-perkara dan mempunyai ucapan dan pergerakan yang sama berulang-ulang kali. sindrom Latah berlaku di dalam Tanah Melayu dan Jawa budaya. 

Bermula Daripada Peniruan
Apa yang saya dapati menarik tentang Latah ialah apabila seseorang yang mempunyai Latah telah dikejutkan mereka biasanya meniru tingkah laku atau taat kepada perintah orang yang di sekeliling mereka atau cuba untuk mendapatkan perhatian mereka. Kebanyakan kes Latah berlaku dengan sengaja untuk menghiburkan penonton dan untuk menarik perhatian kepada orang yang mempunyai Latah. Ia seolah-olah seperti Latah agak bergender berdasarkan selepas membaca artikel ini kerana ia menyebut bahawa wanita pertengahan umur biasanya Latah. 

Winzeler juga menyebut bahawa Latah boleh berlaku pada individu untuk beberapa sebab. Kematian cinta yang satu atau kanak-kanak dan pengalaman yang sangat traumatik boleh menjadi sebab Latah berlaku pada individu.

Ia hampir seperti individu yang berjuang dalam mengawal emosi dan tingkah laku mereka mengalami Latah. Dan kerana mereka tidak boleh betul menghadapi atau menangani kehidupan perjuangan mereka bertindak keluar dan mempunyai ini cetusan diteruskan. Nampaknya terdapat kontroversi sedikit apabila ia datang kepada Latah dikenal pasti sebagai suatu penyakit yang sebenar kerana terdapat kekurangan individu yang mengalami dan melaporkan sindrom ini. 

Terdapat jarang ada individu yang benar-benar mendapatkan rawatan dan membantu untuk Latah. Juga, saya mendapati ia menarik bahawa tidak ada laporan mengenai ubat-ubat tradisional untuk Latah. Mungkin, orang Tanah Melayu dan budaya mereka tidak mengelaskan atau melihat Latah sebagai penyakit mental. budaya Barat sekali lagi cuba untuk mengklasifikasikan Latah sebagai penyakit atau penyakit mental dan ini mungkin tidak kes itu termasuk dalam budaya Melayu.


Sumber:
Robert Winzeler. The Study of Malayan Latah. Indonesia, No. 37 (Apr., 1984), pp. 77-104 Published by: Southeast Asia Program Publications at Cornell University Stable URL: http://www.jstor.org/stable/3350936 . Accessed: 20/07/2012

Saranan dan Tips
Mesti ada sebab kenapa anak-anak melatah. Cuba nasihat supaya mereka tidak meniru daripada melatah. Jangan mengejutkan mereka. Doa yang penting supaya Allah kurangkan serta hilangkan sindrom tersebut. 



No comments

Powered by Blogger.