Kuliah Allah Ya Mummit Yang Maha Mematikan

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Allhamdulillah...

Pagi tadi saya pergi mengunjung hambaNya dijemput ke Ilahi. Dua hari lepas, baharu saya dan sahabat-sahabat pergi menziarah di CCU hospital Alor Setar. Kelmarin, arwah menghembuskan nafaz terakhir sakit tua, selepas potong kaki, arwah terus tidak sedarkan diri.

Ya Allah, sayangNya Dia pada hambaNya, dipotong kaki, tanda diringankan hisab hambaNya.

Bila menziarah adat dan etika, kadang-kadang dalam menunggu jenazah dimandikan, pengunjung tak tahu nak buat apa hanya bersembang. Mula-mula sampai ada yang membaca yasin dan sebagainya. Namun, kelompangan dapat di rasakan setelah menunggu lama.


Terus-terang saya tanya, bila dah habis bacaan al Quran dan mungkin dalam satu jam menanti, di saat itu "apa anda akan buat?". Saya tengok ada yang bersembang.

Kuliah Allah
Kata sahabat saya, inilah masa kita dikuliahkan oleh Allah swt. Menghayati kematian itu. Merasai kematian itu. Mengenang siapa kita. Sudah cukupkah amal yang kita akan bawa ke kampung akhirat nanti? Ya Allah sangat takut saya rasakan. Dikuliahkan oleh Allah swt sendiri pada masa itu, jika pintu hati terbuka, hijab terbuka anda akan dapat merasai kuliah oleh Allah swt. Serius ni saya cakap..... Betul dan betul sekali, kuliah Allah sangat hebat! Selama ni duk dengar kuliah dari alat Allah, tapi masa mengunjung tu, Allah swt sendiri bagi kuliah. Semua malaikat berkumpul masa tu. Bayangkan! bayangkan!
Ya Allah Ya Affu, Ya Ghoffar, Ya Tawwab, Ya Allah kami yang hina ini membawa banyak dosa, maafkan kami ampunkan kami terima lah taubat kami yang hina ini. Ya Allah Ya Muhyi, Ya Mummit, Kau menghidupkan kami, degupan jantung kami Kau degupkan, aliran darah kami Engkau alirkan, nafas kami Engkau yang berikan, namun kami sering lupa engkau dekat dengan kami lebih dekat dari urat leher kami. Ya Allah Ya Mummit dan Engkau juga yang mematikan kami, akhirilah kematian kami dengan kebaikan, dan segala amalan baik kami akan dihisab oleh Engkau Ya Hasib, seadilnya Ya Adl. Jadikan kematian itu, memberi peringatan, kesedaran, kepada kami yang hidup ini kerana bila-bila masa pun Engkau jua akan menjemput kami, supaya kami sedar tugas kami di dunia ini untuk mengabdikan diri kepadaMu. Lindungi, jagalah kami Ya Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin dari dosa, hawa nafsu, bisikan syaitan, syirik, berhala dunia yang boleh membuatkan kami lalai dan ingkar.



No comments

Give your inspiration here and thank you.

Powered by Blogger.