Filem Yahudi dan Al Quran

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Dah lama tak jumpa sahabat, lama la tak berkumpul rasa dah tiga minggu saya tak p usrah.... So, bila pergi sekolah tahfiz hari tu, mood gembira sesangat dapat bersama sahabat berbincanh hal agama dan sebagainya... Masa dalam perjalanan balik, kami memang gelak jer.... Kakak sorang ni cerita pasal kisah dia tengok wayang la macam-macam dengan peristiwa lawak....

Bila recall semula apa rancangan masa jahiliah dulu kami gelak la,... Mana tak nyer dari filem Hindustan hingga filem dan cerita english (kecuali saya la yang still tengok filem dan terpaksa tengok untuk kajian saya).


Signifikan Filem English Dan Al Quran
Sebenarnya perasan tak apa yang ada pada content setiap cerita English itu adalah signifikan dalam Al Quran, tapi orang kafir ini tidak mahu mengiyakan apa yang tertulis dalam Al Quran. Hanya mereka sahaja lah yang benar sedangkan content filem atau cerita mereka sama dalam apa yang tertulis dalam Al Quran. Sebagai contoh Lorg of the Ring, kalau dalam Islam kita percaya pada Rukun Iman dan Rukun Islam.

Dalam filem itu juga ada kepercayaan pada alam ghaib.... Cincin itu signifikan kepada kuasa, kuasa kejahatan itu sama sepeti kejahatan dajjal bermata satu dihapuskan oleh cicncin itu (kuasa baik). Jika di dalam al Quran, Nabi Isa diturunkan untuk memusnahkan dajjal. Dalam filem tersebut Frodo watak yang akan menghapuskan kuasa jahat. Signifikan seterusnya, digambarkan dua kuasa besar yang akan bertempur. Sepertimana yang kita tahu kuasa itu adalah kuasa Yahudi dan Islam. Dua kuasa ini akan bertempur di akhir zaman nanti dan akan dimenangi oleh kuasa baik iaitu pihak Islam.... Secara konklusinya filem LOTR ini adalah pertempuran dua kuasa besar yang ditunjukkan iaitu kuasa jahat dan kuasa baik. Di mana hari ini kuasa itu adalah umah Islam dan Yahudi.


1 comment:

  1. betul tu..setuju sangat , ada mcm2 jenis movie lagi yg berkaitan dengan alquran, dan ada jugak movie yg mempersendakan agama kita secara halus..senua tanpa kita sedari.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.