The Eye

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

sumber google

Kornea

Membran tetap yang meliputi IRIS dan murid, dan menyediakan cara utama fokus. Kelengkungan kornea adalah tetap.

LENS

Yang mudah dibentuk, membran cembung yang membantu memberi tumpuan cahaya pada retina. Perubahan kelengkungan untuk halus memberi tumpuan, membuat perubahan kecil dalam jarak fokus sistem optik mata itu.

IRIS


Pengumpulan otot yang menentukan saiz biji mata, berkesan mengubah APERTURE sistem optik mata itu.



Retina

Membran meliputi belakang mata, ditutup dengan rod dan kon. Cahaya ditumpukan di sini, di mana ROD dan CONE sel-sel dirangsang oleh cahaya. Saraf optik menghubungkan ke retina yang terletak di tempat yang buta. Di sini, tiada sel photosensitive, jadi jika cahaya tertumpu di sini, kami tidak melihat apa-apa.

Fovea

Koleksi padat sel CONE di belakang mata. Ia membentuk bahagian yang paling sensitif daripada retina, untuk ketajaman tertinggi pada pusat penglihatan. Tidak berguna untuk astronomi, seperti yang kita mesti menggunakan sel-sel ROD apabila mendapati comet magnitud 14 bahawa Mark bersumpah di kanta mata.

ROD dan CONE sel-sel (atau rod dan kon)

Sel-sel ini adalah hampir sama dari segi biologi, tetapi yang sangat berbeza dalam fungsi. Sel-sel ROD adalah yang paling sensitif kepada cahaya (tetapi tidak warna), dan menyediakan ketajaman dalam gerakan membezakan dan ringan dalam persekitaran yang sangat gelap. Sel-sel CONE sensitif kepada warna, dan menyediakan ketajaman lebih untuk aktiviti-aktiviti seperti membaca dan melihat sesuatu di siang hari. Kon adalah berguna untuk menentukan warna skyglow sekitar Ann Arbor. Sel-sel ROD menyediakan cara untuk membezakan perbezaan antara M33 dan skyglow (walaupun tidak apa warna bintang-bintang).


1 comment:

Powered by Blogger.