Dunia Yang Hina, Allah Ya Baari'

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Allahumma Ya Baari' Ya Baari' Ya Baari'.....
Aku serah segalanya hidupku anak suami ku, Kau susun aturkan untuk kami melaksanakan agenda Mu...


Dunia ini tiada apa-apa melainkan kehinaan yang nyata sepertimana Engkau berfirman:

''Ketahuilah bahwa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan, dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani, kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.” (QS, Al-Hadid : 20)

Rasulullah saw bersabda:

"Seandainya dunia ini sama nilainya dengan sayap nyamuk di sisi Allah. Niscaya Ia tidak akan memberikan minuman dari dunia itu kepada orang kafir, meskipun hanya seteguk air" (HR. Tirmidzi. Syeikh Albani menshahihkan hadis ini).


Gila kah aku Ya Allah jika aku kata aku tak mahukan dunia..... Adakala orang mengherdik, mengatakan dunia ini perlu 50 dan akhirat pun perlu 50.....  tak bolehkah jika  aka mahu akhirat sahaja....sedangkan otak ku sentiasa berfikir setiap masa "ada apa dengan dunia?" "ada apa dengan PhD?" aku mahukan PhD akhirat bukan PhD dunia, pangkat gaji yang tinggi dan semua jawatan dunia....

Gilakah aku Ya Allah, jika aku katakan sebegitu..... untuk apa buat PhD? adakah untuk tunjuk menunjuk ujud riak, bangga diri,,,,,???? sedangkan RasulMu yang kau utus kan pada kami mengajar ilmu akhirat, mengajarkami untuk menjadi abdi dan khalifah Mu.... sepertimana tercatat dalam Al Quran yang kau nyatakan surah Muhammad ayat 7:

“Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” (QS. Muhammad : 7)

Aku mohon kekuatan dari Mu Ya Allah Ya Aziz, Ya Qawiy Ya Matin
jadikan semua yang Kau susun ini sebagai platform untuk aku menjadi abdi Mu yang sejati dan khalifah Mu meneruskan kerja Rasul Mu..... sucikan hati ini Ya Allah Ya Quddus Ya Jalil sentiasa dari dunia yang hina yang menjadi kebanggaan makhluk Mu ini....




No comments:

Post a Comment

Give your inspiration here and thank you.

INSTAGRAM FEED