Bubur Asyura Kelantan vs Bubur Asyura Kedah

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Masuk bulan Muharam, kat taman saya membuat bubur asyura pada 3 minggu yang lepas... bila makan bubur asyura Kedah ni, tekak saya duk nak rasa bubur asyura Kelate jer.... Rindu sesangat nak makan..... tak tahu lah bila kali terakhir saya makan bubur asyura Kelate.... Kalau bubur asyura Kedah (utara) ni bahan utamanya tepung dan bijiran, buah-buahan.... Manakala bubur asyura Kelate ni, bahan utamanya adalah daging lembu, rempah ratus, serai dsb.... boleh rujuk bawah....

Bubur Asyura Kedah

Allhamdulillah....
Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Razzaq, baru kejap jiran kami tak taman ni datang bagi bubur asyura Kelantan.... Bubur asyura Kelantan di Kedah.... Fuhhhh.....

Bubur Asyura Kelantan

Di mana ada ore Kelate tekak nak make bubur asyura Kelate dibuat di mana sahaja...

Terima Kasih Ya Rabb,,,, Allah Ya Syakur....

Bubur asyura Kedah

Bubur Asyura Utara
Bahan-bahan A:
2 kampit 500 gram tepung beras = 1 kg.
200 gm tepung jagung
Pisang emas – anggaran 2 kg. 
1 liter pati santan sawit KHALIS
1 tin susu cair
2 tin jagung manis
1 1/2 kg. gula pasir - boleh dikurangkan jika tidak suka manis
½ kg. gula merah
200 gm sagu putih
Kismis ikut citarasa
Beberapa helai daun pandan
Garam secukup rasa

Bahan-bahan B:
1 kg. kacang hijau
500 gm kacang kuda
500 gm kacang ketupat (kacang duduk)
500 gm kacang merah ABC
1 kg. ubi keledek kuning

Sumber : sajian dapurbonda

Bubur Asyura Kelantan

Bubur Asyura Kelantan
Bahan bahan:
7 kg beras 
5 kg santan
30 biji telur
20 keping gula Melaka saiz sederhana
1.5 kg bawang merah - goreng dan ramas hancur
4 tin jagung
2 tin jagung manis berkrim
5 kg ubi keledek - potong dadu
1 kg kacang hijau/merah/putih setiap satu - rebus
6 kg gula pasir
7 kg daging - rebus dan siat halus
Garam secukup rasa

Bahan Tumis:
3 kg santan
1 kg rempah asyura
Bahan kisar di bawah

Bahan goreng dan Kisar:
1.5 kg bawang merah
6 labu bawang putih
20 batang serai
1 tapak tangan halia
1 penumbuk lengkuas


Sumber : aziejaya



4 comments:

  1. ritu jiran ada bagi.. mmg nyum2.. suka sgt makan yg dah sejuk tu

    ReplyDelete
  2. singgah petang (@_@) http://elehh.blogspot.my/ # http://jmbelog.blogspot.my/

    ReplyDelete
  3. Saya biasa makan bubur asyura Kedah je. Versi Kelantan tak pernah rasa :)

    ReplyDelete
  4. wah teringin pulak nak rasa;)..saya singgah & follow sini.salam perkenalan;)

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

Powered by Blogger.