Saya Belajar Asmaul Husna kerana.....

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Menjawab persoalan mak dan semua kenapa saya belajar Asmaul Husna....
Sebenarnya, pada mulanya saya juga tak tahu kenapa....
Allah Ya Baari' Yang Maha Menyusun semuanya....

Pada tahun lepas 2014 bulan Mac saya mula kenal dengan Asmaul Husna


tercatat kat buku ini, pada 4 Mac 2014 saya mula tertarik dengan tajuk seminar Cemerlang PhD dengan Penghayatan Asmaul Husna


Buku pertama saya beli dan di sini la bermulanya saya mengenal Asmaul Husna (dan Allah mempunyai nama-nama yang baik iaitu Asmaul Husna, berdoalah dengan menyebut-nyebut namaNya) surah Al A'araf ayat 180.....

Bila saya menghadiri seminar tersebut, saya tak jangka dan tak bayang, tak pernah terfikir dek otak saya yang cetek ini tentang apa yang saya sedang dengar ketika itu. Saya bukan diperkenalkan dengan ilmu Asmaul Husna untuk menjadi pelajar cemerlang, malah saya didedahkan dengan mengenal diri saya sendiri....

Ya Allah Ya Kabir Ya Mutakabbir....
Hidup saya 34 tahun tak pernah kenal diri saya siapa???

Tahun 2007 mula saya kenal  dan berjinak dengan blogging, saya selalu cakap dalam blog saya nak cari diri saya siapa???

Saya menangis tersangat semasa Prof Madya Dr. Wan Maseri membaca bicara hati membawa saya mengenal 

1. Siapa diri saya?
2. Kenapa saya dilahirkan dan apa tugas saya di dunia?
3. Kemana saya akhirnya?


Tiga persoalan ini memang tidak dapat lari daripada diri kita.....
Selama ini diri saya terhijab tak tahu apa matlamat hidup saya. Apa yang saya tahu belajar tinggi dapat naik pangkat, hidup senang, tolong keluarga.... that all....

Rupanya semua itu tak penting!!!

itu bukan matlamat hidup kita seorang hamba yang sebenar

JAWAPAN
1. Kita hamba/abdi/khadam & khalifah Allah swt

2. Tugas sebagai hamba/abdi/khadam & khalifah
hidup seorang hamba/abdi/khadam, jika tuannya beri makan ada la makan, jika tuannya beri pakai, ada la pakaian. Hidupnya hanya untuk tuannya sahaja.....

tugas khalifah mesti meneruskan perjuangan Ar Rasul.... Rasulullah saw. Memperjuangkan ummah, menolong fakir miski, anak yatim, ibu tunggal, memperjuangkan agama.... 

3. Menuju Syurga Allah swt

Namun, terhijab tak faham dan tak tahu tentang tujuan hidup kita sebenarnya di dunia ini, yang membuatkan kita merasa kita lah tuan di dunia..... Apa yang kita nak semua kita akan dapat.... 

Astagfirullahalazim....

Bila saya dah faham semua ni! saya tahu tujuan saya belajar bukan untuk naik pangkat naik gaji ada rumah besar kereta besar, tapi platform untuk menyambung kerja sebagai khalifah Allah yang ditinggalkan oleh Rasulullah saw..... 



2 comments:

  1. terima kasih perkongsian yang indah, salam ukhwah dari anajingga.com,singgah malam ke sini :)

    ReplyDelete
  2. subhanallah. betul tu. kita kena ingat sebab apa kita hidup di dunia ni kan . tq for the reminder :)

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

Powered by Blogger.