Berbunga Cinta

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Subhanallah... 
memang terkejut dan gembira pun ada....
aku yang memang careless ni!! walaupun tiap hari aku duk buka and baca emeil, ada juga emeil yang aku miss.... itu ler emeil yang penting tersangat...


Dalam dua minggu ni aku dah serah diri pada Ya Baari' yang menyusun atur hidup ku. Aku redha dengan apa yang Dia tentukan.... al kisah aku ada aplly untuk ke persidangan luar negara. Memandangkan ada dokumen aku yang tak lengkap, aku anggap mungkin mereka tak terima dan aku dah mula tawalkal dan terima segala apa yang di tentukan. Aku pun dah rasa syukur Allhamdulillah, aku dah cuba untuk apply... mungkin tak ada rezeki kat situ... Mungkin kat tempat lain... 



Baru kejap, bila aku nak delate satu demi satu emeil aku, dan tetiba ternampak dan terus buka emeil tu.... Ya Allah, rupanya mereka reply emeilku... Ya, Allah... terima kasih Allah Ya Baari'... aku terus reply emeil tengok jam lum kul 5... harap mereka baca dan masih buka emeil... coz tinggal 10 minit nak kul 5... Kul 5 mereka balik keje... Then, mereka reply suh aku lengkapkan dan hantar.... hati dah mula berbunga macam di lamun cinta.... kikiki...



Apa pun semua Allah yang tentukan aku buat yang termampu.... Minggu lepas aku belajar nama Allah Al Baari' aku mula percaya Al Baari yang susun aturkan hidupku aku serah kepadanya... Kita sedia maklum Allah dah tuliskan hidup kita di arasy... Allah nak kita usaha dan doa... jika Allah dah tentukan itu buat kita, dia akan gerakkan hati, jasmani, fizikal kita untuk kita dapatkan perkara tersebut. 


Al Baari' maksudnya : Yang Maha Merancang dan mengatur. Merancang dan mengatur kejadian alam, manusia, merancang kehidupan manusia dan seluruh makhluk di dunia ini. Manusia sering gagal melihat perancangan Allah dan peraturan Allah yang menyebabkan dia merosakkan perancangan Allah dengan perancangannya yang dipenuhi nafsu dan bisikan syaitan sehingga merosakkan alam dan kehidupan.

Seseorang yang menghayati Al Baari' 
  • akan melahirkan hamba yang menyerah diri mengikut agenda Allah
  • melahirkan kehidupan yang tenang dan bahagia tanpa kecewa dan derita


Kelebihan Perancangan Al Baari' VS Perancangan Manusia
segala yang diagendakan oleh Allah Ya Baari' penuh dengan kesempurnaan, ketaatan dan kebaikan. Sebaliknya, agenda manusia sering dipenuhi dengan kepentingan diri dan nafsu.

Menghayati Al Baari' juga akan melahirkan manusia yang berperancangan, tidak terburu-buru dan tergesa-gesa. Sentiasa merancang untuk kebaikan dan perubahan ke arah kebaikan dan kecermerlangan, tidak putus asa dan tidak mudah kecewa.... 

akan bersambung....


4 comments:

  1. Replies
    1. terima kasih sis... hopefully... amiinnn...

      Delete
  2. Tahniah dan moga urusan akak dipermudahkan olehNya. Perkongsian yang bagus tentang Al Baari'. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih.... smg Al Baari' menyusun hidup kita sbg hambaNya yg abadi serta khalifahNya...

      Delete

Give your inspiration here and thank you.

INSTAGRAM FEED