Ramadhanku.... dan makna disebalik solat suant terawih setiap malam

Assalamualaikum.... salam sayang.... selamat berpuasa hari pertama kita.....

ingatkan Ramadhan ini ps boleh puasa penuh, tapi ada temujanji doktor n kena batalkan puasa tuk medical check minum air guna next week... erm... its ok.... 

walaupun xdapat penuh, tp Ramadhan kali ini ps nak cuba baiki diri sebaiknya.... daripada tahun2 yang lepas... semalam ps bersyukur dapt mengerjakan tarawih pertama.... Allhamdulillah.... hope ps sentiasa segar untuk sentiasa bertarawih....

ps banyak sedih, kecewa dalam masa yang panjang ini.... tp sinar Ramadhan memberi makna untuk ps tabah dan cekal bertqwa padaNya... Allhamdulillah, hari ni ps dah habis kan 2 juzud membaca kitabNya... tekad ps nak habiskan 30 juzud.... dah lama ps tinggalkan.... mohon drNya semoga apa yang dilakukan Ramadhan ini adalah terbaik.... InsyaAllah...

ps bersyukur dapat berjumpa Ramadhan kembali untuk kali ini dan ps takkan sia-sia kannya.... InyaAllah.... semoga dapat membaiki diri ini kepada yang lebih baik.....

Juadah berbuka
hari ni ps masak nasi saja, tiada stok lauk pauk kat rumah.... en husband p beli jer lauk kat pasar Ramadhan... ps dah pesan kat dia suruh beli stu lauk sahaja n ulaman.... hope ps boleh bersederhana di Ramadhan ini berbanding tahun sudah.... yang penting dapat mengawal nafsu kita....

foto dari google

 Makna Solat Terawih Bagi Setiap Malam


Dari Ali bin Abi Thalib ra bahwa dia berkata: Nabi SAW ditanya tentang keutamaan-keutamaan tarawih di bulan Ramadhan. Kemudian beliau bersabda: 

1. Orang mukmin keluar dari dosanya pada malam pertama, seperti saat dia dilahirkan oleh ibunya. 

2. Dan pada malam kedua, ia diampuni, dan juga kedua orang tuanya, jika keduanya mukmin. 

3. Dan pada malam ketiga, seorang malaikat berseru dibawah ‘Arsy: “Mulailah beramal, semoga Allah mengampuni dosamu yang telah lewat.” 

4. Pada malam keempat, dia memperoleh pahala seperti pahala membaca Taurat, Injil, Zabur, dan Al-Furqan (Al-Quran). 

5. Pada malam kelima, Allah Ta’ala memeberikan pahala seperti pahala orang yang shalat di Masjidil Haram, masjid Madinah dan Masjidil Aqsha. 

6. Pada malam keenam, Allah Ta’ala memberikan pahala orang yang berthawaf di Baitul Makmur dan dimohonkan ampun oleh setiap batu dan cadas. 

7. Pada malam ketujuh, seolah-olah ia mencapai derajat Nabi Musa a.s. dan kemenangannya atas Fir’aun dan Haman. 

8. Pada malam kedelapan, Allah Ta’ala memberinya apa yang pernah Dia berikan kepada Nabi Ibrahin as 

9. Pada malam kesembilan, seolah-olah ia beribadat kepada Allah Ta’ala sebagaimana ibadatnya Nabi saw. 

10. Pada Malam kesepuluh, Allah Ta’ala mengaruniai dia kebaikan dunia dan akhirat. 

11. Pada malam kesebelas, ia keluar dari dunia seperti saat ia dilahirkan dari perut ibunya. 

12. Pada malam keduabelas, ia datang pada hari kiamat sedang wajahnya bagaikan bulan di malam purnama. 

13. Pada malam ketigabelas, ia datang pada hari kiamat dalam keadaan aman dari segala keburukan. 

14. Pada malam keempat belas, para malaikat datang seraya memberi kesaksian untuknya, bahwa ia telah melakukan shalat tarawih, maka Allah tidak menghisabnya pada hari kiamat. 

15. Pada malam kelima belas, ia didoakan oleh para malaikat dan para penanggung (pemikul) Arsy dan Kursi. 

16. Pada malam keenam belas, Allah menerapkan baginya kebebasan untuk selamat dari neraka dan kebebasan masuk ke dalam surga. 

17. Pada malam ketujuh belas, ia diberi pahala seperti pahala para nabi. 

18. Pada malam kedelapan belas, seorang malaikat berseru, “Hai hamba Allah, sesungguhnya Allah ridha kepadamu dan kepada ibu bapakmu.” 

19. Pada malam kesembilan belas, Allah mengangkat derajat-derajatnya dalam surga Firdaus. 

20. Pada malam kedua puluh, Allah memberi pahala para Syuhada (orang-orang yang mati syahid) dan shalihin (orang-orang yang saleh). 

21. Pada malam kedua puluh satu, Allah membangun untuknya sebuah gedung dari cahaya. 

22. Pada malam kedua puluh dua, ia datang pada hari kiamat dalam keadaan aman dari setiap kesedihan dan kesusahan. 

23. Pada malam kedua puluh tiga, Allah membangun untuknya sebuah kota di dalam surga. 

24. Pada malam kedua puluh empat, ia memperoleh duapuluh empat doa yang dikabulkan. 

25. Pada malam kedua puluh lima , Allah Ta’ala menghapuskan darinya azab kubur. 

26. Pada malam keduapuluh enam, Allah mengangkat pahalanya selama empat puluh tahun. 

27. Pada malam keduapuluh tujuh, ia dapat melewati shirath pada hari kiamat, bagaikan kilat yang menyambar. 

28. Pada malam keduapuluh delapan, Allah mengangkat baginya seribu derajat dalam surga. 

29. Pada malam kedua puluh sembilan, Allah memberinya pahala seribu haji yang diterima. 

30. Dan pada malam ketiga puluh, Allah ber firman : “Hai hamba-Ku, makanlah buah-buahan surga, mandilah dari air Salsabil dan minumlah dari telaga Kautsar. Akulah Tuhanmu, dan engkau hamba-Ku.” 



Semoga amal ibadah kita diterima oleh Allah swt...






7 comments:

  1. salam ramadhan. semoga thun ni lbih bermakna, slmt berbuka, walupun... salm knl dri zie

    ReplyDelete
  2. semoga kita sntiasa diberi peluang utk beribadah kepada Allah..=)

    jom baca sat..=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/07/panjatkan-kesyukuran.html

    ReplyDelete
  3. salam ramadhan dan terima kasih kerana sudi berkongsi maklumat

    ReplyDelete
  4. bulan pose ni mmg boleh kmpul pahala banyak2.. saya pun nti kene minum air gula.. mmg tak pose ponuh la gamaknye.. kita nanti bersalin dekat2 kan kak saya dah mnggu ke 26 hihihi

    ReplyDelete
  5. follow sini dear...Selamat berpuasa dan salam kenal..

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

INSTAGRAM FEED