Alahan Semasa Hamil # 1

Dah lama nak post entry ni.... Pengalaman ps dengan alahan ni, semasa baby 1st putributterfly agak teruk juga... 3bulan ps tak boleh masuk dapur masak... semua bau-bau makanan tak boleh, bau nasi menggelegak pun tak boleh... en hubby la masak.... ps makan... hehehe.... masuk bulan ke4 baru ok....

Erm.... sekarang ada alahan pelik yang ps rasa..... sebelum pregnant ni, ps dan en hubby selalu dan boleh dikatakan tiap hari bekerja akan lunch sama di cafe A..... sekarang, memang alahan menyerang, ps tak boleh makan makanan kat cafe A.... dah berapa kali makcik tauke cafe tu tegur ps.... "tak makan ke" ps cakap "bawa bekal".... dan sejak tu ps tak mau pergi ke cafe A, kami mula pergi ke cafe B.... tapi kesian juga kat en hubby, dia memang suka masakan kat cafe A tu sedap dan murah. Lauk dia pun macam-macam banyak pilihan.... kelmarin ps siap-siap beli makan kat cafe lain, then ajak en hubby makan kat cafe A.... bila sampai cafe tu, ps pusing jauh..... coz tak boleh bau makanan kat cafe tu, nak tengok dan makan lagi tak boleh.....

Kalau la tauke cafe tu tau, mesti terasakan..... haduiiii... ps pun tak tau nak buat macamana..... ps suruh en hubby pergi beli minuman, coz ps tak mau lalu dekat makanan tu..... nanti nak bayar kan tauke kafe tu mesti tegur ps lagi.... huhuhu.... sedey tul alahan kali nie..... "ps cakap tak boleh bau makanan dia, busuk"... haishhhh.... teruk tul....

Hari ni, ps siap-siap beli nasi dagang masa nak datang ofis tadi...... so selamat la.... kekeke.....


ps nak kongsikan vitamin yang sesuai untuk ibu mengandung:

Asid folik


Asid folik membantu mengurangkan risiko kecacatan kelahiran seperti spina bifida. Masa yang paling penting untuk mengambil beberapa bulan sebelum anda hamil dan semasa trimester pertama (12 minggu). Dalam tempoh ini, ia memang penting agar anda makan makanan seimbang yang sihat serta mengambil tambahan asid folik. Anda juga boleh termasuk makanan yang kaya dengan asid folik di dalam diet anda seperti sayur-sayuran hijau seperti brokoli, kubis, kacang dan kacang pea dan buah-buahan seperti oren.


disyorkan mengambilnya pada waktu pagi sebelum makan....

Besi dan Vitamin C



Besi adalah salah satu nutrien utama yang anda perlukan sepanjang tempoh kehamilan - ia adalah penting untuk membawa oksigen berlebihan di dalam sel-sel darah merah anda dan bayi anda perlu untuk otak mereka.Jika anda menjalankan pendek kini, bayi anda mungkin denda tetapi anda akan menghadapi risiko menjadi anemia, yang akan meninggalkan anda berasa letih, sudah dibasuh keluar dan tidak sihat. Doktor anda mungkin mencadangkan zat besi tambahan. Jika tidak, pastikan anda mempunyai banyak makanan yang kaya dengan zat besi dalam diet anda seperti daging merah, ikan, telur, buah-buahan kering, bijirin sarapan pagi bijirin penuh dan roti, dan sayur-sayuran berdaun hijau.



sunkis ni memang baik diamalkan semasa hamil... teringat masa 1st baby, ada click ps pangkat ayah-ayah dia selalu suruh ps makan sunkis ni... dia kata elak baby dari dijangkit kuning... tapi agaknyer masa tu ps ni malas nak amal... kadang-kadang jer makan.... baby kuning jugak ler... huhuhu

Besi terbaik diserap oleh badan anda jika anda juga makan beberapa buah-buahan atau sayur-sayuran kaya dengan vitamin C pada masa yang sama, begitu juga segelas jus buah-buahan dengan bijiran anda atau mempunyai beberapa buah-buahan segar sebagai permulaan kursus utama anda.Omega 3 asid lemak


Mendapat susu yang cukup asid lemak omega 3 semasa mengandung adalah penting, kerana mereka akan membantu sistem saraf bayi anda untuk membangunkan sihat, serta membantu mencegah anda daripada mendapat penyakit jantung. Tambahan pula, kajian telah menunjukkan lemak omega yang diambil semasa mengandung boleh membawa kepada bayi brainier!Ikan berminyak seperti sardin, makerel dan salmon adalah semua sumber yang kaya dengan asid lemak omega 3 tetapi anda tidak perlu mempunyai lebih daripada dua bahagian seminggu, sebagai ikan juga boleh mengandungi merkuri, tahap tinggi yang boleh membahayakan bayi anda. Sumber asid lemak omega 3 alternatif adalah benih seperti labu dan flaks - anda akan memerlukan kira-kira dua sudu sehari - atau anda sentiasa boleh mempunyai tambahan.Suplemen vitamin pranatalAnda boleh memilih hanya satu vitamin tambahan yang dibuat khas untuk wanita yang cuba untuk hamil atau yang sedang hamil. Ia akan membantu anda mencapai keseimbangan yang tepat nutrien yang disyorkan untuk kehamilan yang sihat, termasuk asid folik dan besi.Tetapi membuat pasti anda memilih tambahan yang dibuat untuk kegunaan semasa konsepsi dan kehamilan dan bukan multivitamin biasa, kerana ini boleh mengandungi tahap yang tinggi vitamin yang anda perlu mengelakkan.



Vitamin uyang harus dielakkan semasa hamil:Vitamin A



Makanan seperti sosej hati, adalah sumber zat besi yang baik tetapi ia juga boleh mengandungi kepekatan yang sangat tinggi Vitamin A yang boleh membahayakan bayi anda jika dimakan dalam jumlah yang tinggi.Ia adalah disyorkan bahawa wanita hamil harus mengelak daripada hati dan produk hati. Anda juga harus sedar bahawa sesetengah vitamin tambahan adalah tinggi dengan vitamin ini, jadi sentiasa memilih tambahan kehamilan yang selamat. Doktor anda akan dapat membantu anda dengan ini.Walau bagaimanapun, terdapat satu bentuk Vitamin A, yang dikenali sebagai karotena, yang baik untuk wanita hamil mempunyai. Karotena boleh didapati dalam sayuran warna merah, kuning dan jingga lada, mangga, lobak merah, kentang manis, aprikot, tomato dan selada air.



ps : Ada juga ibu-ibu yang mengambil makanan tambahan seperti produk selindah dan sebaginya.... semua gambar-gambar di atas dari pakcik google... hehe



3 comments:

  1. kebetulan saya hamil.. good sharing la sis... info ni sngat berguna buat saya dan ibu hamil yang lain hehe

    ReplyDelete
  2. hehe... ye ke bert... tahniah... take care tau...

    ReplyDelete
  3. BUI DULU MASA PREGNANT,ASID FOLIK TU MMG TAK MAKAN LANGSUNG SBB BUI NI JENIS YG PAYAH NAK TELAN PIL..

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

INSTAGRAM FEED