Ramadhan Ku

Salam...
Ni bulaan apa yer? Ogos la.... o... tu bulan omputih... kalau bulan Islam, bulan Ramadhan.... Kenapa umat Islam percaya bulan Ramadahn bulan mulia? Apa hujah, hadis dalilnya....
  • Daripada Anas (r.a), Katanya: Bersabda Nabi (s.a.w) : Tiada daripada seorang hamba apabila melihat ia sehari bulan Ramadan lantas dia memuji Allah  ( kerana kedatangan bulan rahmat dengan kelebihan dan keistimewaanya) kemudian dibacanya Al-Fatihah tujuh kali, melainkan diafiatkan Allah daripada sakit matanya pada bulan ini.
  • Kelebihan bulan Ramadan dan keagungannya dengan adanya malam Lailatul Qadar yang dirahsiakan, sehingga mendapat keampunan dan pahala serta darjat dan darjah tertinggi bagi orang yang berjaya mendapatkan malam Lailatul Qadar dengan dipenuhi amal ibadah dan bertaqwa kepada Allah, disamping sembahyangnya yang sunat , istiqfar, tasbih dan berzikir sepenuhnya.
  • Berkata Saidina Ali, Nabi (s.a.w) telah bersabda apabila engkau melihat sehari bulan maka bacalah olehmu "AllahuAkbar" 3 kali, kemudian bacalah :


    1. (Segala kepujian bagi Allah yang telah menjadikan aku dan telah menjadikan engkau, dan telah menentukan bagi engkau pangkat-pangkat (darjah) dan telah menjadikan engkau tanda (kekuasaan) bagi sekalian alam) nescaya bermegah Allah akan Dia dengan malaikat dan firmanNya: Hai malaikat! saksikanlah kamu, bahwa Aku telah merdekakan daripada api neraka, atau dibacakan :



    (Ya Allah, zahirlah Ramadan atas kami dengan keamanan dan keimanan dan dengan keselamatan dan keIslaman, Tuhanku dan Tuhan engkau Allah.)
Setrusnya boleh rujuk sini k..... mohon maaf dulu nie bukan nak ceramah.... tp peringatan sesama kita.... bulan mulia k..... harap kita jaga puasa kita..... bukan setakat menahan dahaga dan lapar..... segalanya, tubuh badan juga berpuasa..... dengan kata lain bukan hanya puasa zahir tapi juga puasa batiniah...

dah brapa hari Ramadhan berlalu, kita asyik juga terbawa tabiaat dahulu, mulut susah sgt dijagakan.... tercakap sana tercakap sini.... (mengumpat yang tidak disedari)..... Allahualam.....

telinga yang lalu terdengar secara tak sengaja mohon istigfar..... jangan duk join sekaki..... Mana tau syokkan bila duk cakap-cakap ni, join ler dua belah kaki... sekaki kang jatuh nanti..... dan jangan pula bila masuk Ramadhan cakap-bercakap ni puasa juga, lepas jer Ramadhan sambung aktiviti semula.... ada juga macam ni.... aishhhh kita nie susah sangatkan nak jauhkan perkara terkeji ni.....

harap kita semua jauhkan perkara yang tak disengaja ni..... pesanan untuk diri sendiri juga.....

(yuhuuuu... hari nie leh buka posa ngn Sultan).......








3 comments:

  1. sebab mulut badan binasa, banyak dosa disebabkan mulut, mengumpat, memfitnah..semua nye dosa besar...

    thanks pn sheila.

    ReplyDelete
  2. hai...ala..senang je..dok kat ujung sudut, amik quran..baca..xpun baca majalah...jgn dok bekumpul..tu cara nak elak..hehe

    ReplyDelete

Give your inspiration here and thank you.

INSTAGRAM FEED