Betul ke Diet boleh mengurangkan Migrain?

Betul ke Diet boleh mengurangkan Migrain? | Migrain ni boleh saja menyerang bila-bila masa. Ada tak korang yang tak pernah kena migrain? Saya ingat lagi masa study dulu memang boleh dikatakan every week shooting. Kalau bukan saya dan team yang shooting, junior and senior yang shooting kita p menyibuk tolong depa jadi krew dan sebagainya. Kalau dah minat tak boleh nak buat apa? So, masa study memang tak menentu tidurnya ada juga tiga hari tak tidur siapkan assigment. huhu.... so, korang yang study saya harap kena plan tidur, kalau tak cukup tidur badan lemah mula la migrain menyerang. 

Apa pun duk cakap pasal migrain ni, korang tahu tak apa itu migrain? Jom saya kongsi sikit tentang migraine ni.......


Apakah yang dimaksudkan dengan sakit kepala migrain?
Sakit kepala migrain adalah satu bentuk sakit kepala vaskular. Sakit kepala migrain disebabkan oleh vasodilatation (pembesaran pembuluh darah) yang menyebabkan pelepasan bahan kimia daripada gentian saraf yang melilit arteri besar otak. Pembesaran saluran darah ini terbentang saraf yang melilit mereka dan menyebabkan saraf untuk melepaskan bahan kimia. Bahan kimia yang menyebabkan keradangan, kesakitan, dan pembesaran arteri. Pembesaran arteri membesarkan kesakitan.

Serangan migrain biasanya mengaktifkan sistem saraf di dalam badan yang bersimpati. Sistem saraf simpatik sering dianggap sebagai sebahagian daripada sistem saraf yang mengawal tindak balas primitif kepada tekanan dan kesakitan, apa yang dikenali sebagai "perjuangan atau penerbangan" sambutan, dan pengaktifan ini menyebabkan banyak gejala yang dikaitkan dengan serangan migrain; contohnya, peningkatan aktiviti saraf yang bersimpati di usus menyebabkan loya, muntah-muntah dan cirit-birit.

Selain itu, Cambridge, Migrain adalah sakit kepala sebelah yang meski tidak mengancam nyawa, tapi penyakit ini tergolong parah karena rasanya begitu menyiksa. Ketika migrain datang, ada 4 cara yang bisa dilakukan.


Dr Carolyn Bernstein, ahli neurologi dari Cambridge Health Alliance-Cambridge Campus, seperti dilansir dari Dailymail, (14/5/2010) mengatakan selama ini orang migrain takut kopi kerana diduga boleh mencetuskan sakit kepala. Tapi sebenarnya, cukup dengan 1 hingga 2 cawan kopi  boleh meringankan migrain.

Migrain ni ada fasa-fasa juga. Kadang-kala saya juga keliru antara migrain dan sakit kepala...



Fasa-Fasa Dalam Migrain


Prodrome
Bagi migrain, prodrome datang dengan kumpulan pertama kesan sampingan. Prodrome boleh berlaku beberapa jam sebelum serangan atau bahkan pada hari sebelumnya. Ia sukar untuk melihat gejala-gejala, terutamanya kerana banyak daripada mereka - seperti kerengsaan, kemurungan atau euforia - dikaitkan dengan gangguan lain seperti kemurungan dan bipolar I dan II. Gejala prodrome lain termasuk mengantuk, keinginan makanan dan dahaga. Untuk memahami kesan sampingan yang paling anda alami semasa prodrome, diari migrain boleh membantu dalam mengesan corak gejala.

Apabila fasa prodrome berakhir, fasa aura bermula.

Aura
Aura adalah gangguan deria yang menandakan permulaan serangan migrain. Gangguan ini berbeza untuk semua orang, tetapi yang paling biasa adalah sejenis gangguan penglihatan, termasuk perubahan penglihatan, bintik-bintik terang, bintik-bintik gelap atau bintik berwarna / berkilauan. (Fikirkan tentang apa yang berlaku apabila anda menutup mata anda dengan keras dan kemudian bukanya.) Aura juga boleh muncul melalui gejala fizikal seperti sakit kepala, loya, kesemutan kulit dan sensitiviti ringan dan bunyi. Biasanya, para migran mempunyai kira-kira sejam untuk mendahului serangan dengan mengambil ubat akut dan pergi ke persekitaran terkawal.

Serangan
Walaupun semua fasa migrain menghisap, serangan itu adalah yang paling teruk. Ini adalah fasa yang berkaitan dengan kepala yang tidak tertanggung dan - kadang-kadang - sakit badan. Ini fasa di mana keluar dari tempat tidur sepertinya mustahil, melihat pada skrin menyebabkan rasa mual segera dan, oh ya, perasaan najis semakin kencang di sekitar kepala anda atau seperti otak anda cuba melepaskan tengkorak anda. Bahagian terburuk? Perasaan ini tidak jauh dari mana-mana antara 24 dan 72 jam. Semasa serangan, semua yang anda boleh lakukan ialah lengkung ke dalam bola, cuba tidur nyenyak dan berdoa kepada setiap dewa di luar sana bahawa penyiksaan berhenti.

Postdrome
Kesakitan telah hilang, tetapi anda masih belum selesai. Ia adalah masa untuk fasa postdrome, yang berlangsung sekitar 24 jam selepas serangan itu berakhir. Mengalami kesakitan yang banyak untuk waktu lanjutan mengambil tol sebenar pada tubuh seseorang, itulah sebabnya postdrome memberi anda rasa letupan demi-bis. Semasa fasa ini, terdapat rasa mengantuk, kekeliruan, pening, sensitiviti yang berterusan kepada cahaya dan bunyi, tenaga yang sedikit dan mudah marah. (Hei, kita hanya terselamat serangan ke atas badan, sudah tentu kita akan menjadi marah.) Pada masa ini, motivasi berada pada tahap yang rendah. Kesakitan sudah hilang, tetapi badannya habis. Pergi ke kerja sehari selepas migrain sentiasa dahsyat. Bekerja semasa postdrome boleh mengubah tanggungjawab pekerjaan mudah ke dalam tugas yang mustahil. Badan dan otak anda terlalu letih untuk dilakukan.


Terdapat gejala utama lain yang boleh menyerang pada bila-bila masa, kerana migrain adalah penyakit neurologi yang tidak pernah hilang. Walaupun kita tidak sakit, kita masih mempunyai migrain. Penyakit ini ada bersama kami setiap hari, menjejaskan cara kita hidup dan bekerja. Itulah sebabnya gejala ini secara rawak muncul di luar empat fasa, kerana migrain sentiasa di dalam otak kita. Berikut adalah dua kesan sampingan yang paling biasa yang boleh berlaku pada bila-bila masa.


Tips Bagi Mengurangkan Migrain

1. Mengubati dengan Kafein

Mesti korang tertanya-tanya betul ke idaok tentang tips ni ka? sebab kalau migrain ni biasa orang akan cakap elakkan ambil minuman yang berkafein. Apa pun kafein merupakan ubat yang murah berbanding ubatan lain. Kenapa kafein? Sebenarnya kafein ni mampu menyempitkan pembuluh darah dan secara tak langsung akan mengurangkan rasa sakit. Petuanya korang boleh cuba minum satu atau dua kopi hitam atau minuman kafein lain satu satu tips bagi mengurangkan migrain. 

Kafein ni boleh bantu serap ubat-ubatan lain, sebab tu la kalau korang ambil apa-apa suplement tidak digalakkan untuk ambil minuman berkafein. Kafien juga berfungsi sebagai stimulasi otak yang boleh membantu orang berfikir dengan lebih baik jika seseorang itu berada dalam keadaan migrain. 

2. Mengurut

Punca kepada migrain juga ialah sakit kepala. Aikkk sakit kepala dengan migrain lain ke? ermmm.... sakit kepala sakit pada tahapm awal sebelum lebih teruk menjadi migrain. Bila migrain biasanya korang akan rasa kejang otot pada bahagian leher atau bahu, dan kalau duduk terlalu lama depan komputer pun boleh menyebabkan sakit kepala. So, nak tenangkan otot tersebut korang boleh urut kepala dan leher anda... Saya paling suka kalau pergi cuci rambut, bila cuci rambut diorang akan urut leher dan kepala kita rasa macam relex rasa.

Ututan sekurangnya dua kali seminggu selama lima minggu mampu mengurangkan 50% migrain.

3. Yoga
Kajian di India mendapati orang yang gemar beryoga akan mengurangkan migrain


3. Yoga

Sebuah kajian baru-baru ini di India mendapati bahawa orang yang menderita migrain dan melakukan yoga dengan kombinasi meditasi dan teknik relaksasi yang lain, dapat mengurangkan migrain dengan berkurangnya rasa sakit. Kegelisahan dan depresi pun akan berkurangan.


4. Magnesium

Magnesium merupakan mineral ajaib bagi pesakit migrain. Walaupun tidak membantu setiap orang, mengambil suplemen magnesium setiap hari boleh membantu mencegah migrain.
Penyelidikan telah menunjukkan bahawa suplemen magnesium dapat membantu meringankan migrain, termasuk mengurangkan migrain akibat haid.

Bagaimana magnesium boleh membantu? Magnesium merupakan mineral penting untuk beberapa fungsi dalam tubuh, termasuk jantung, tulang dan otot. Magnesium menetapkan pembuluh darah beroperasi, mengurangkan sakit dan menenangkan sistem saraf, yang mungkin boleh membantu meringankan migrain.

Hal ini juga boleh membantu mengurangkan stres dengan bekerja pada sistem saraf simpatik dan boleh menetapkan kadar gula dalam darah, yang merupakan dua punca migrain.

Dan yang lebih penting lagi, magnesium akan menjejaskan pengeluaran dan peraturan serotonin. Serotonin merupakan bahan kimia yang dihasilkan oleh tubuh dan diperlukan sel-sel saraf dan otak untuk berfungsi.

Banyak orang yang kekurangan magnesium kerana gula dan makanan tinggi lemak, yang menghalang peneyrapannya ke dalam tubuh. Orang yang menderita migrain biasanya mempunyai kadar magnesium di bawah normal.

Dr Bernstein menyarankan untuk mengambil 400 mg magnesium satu hari untuk masa percubaan dua bulan. Tapi anda harus berunding pada doktor, bila anda mempunyai masalah dengan buah pinggang.


Yang penting diet juga boleh mengurangkan migrain..... hehehe.... ada can bagi aku nie...... LIHAT SINI......

No comments

Powered by Blogger.